Review: Double Dragon Gaiden – Rise of the Dragons

+ Voldoende uitdaging
    + Genoeg extra’s om te verzamelen als verlenging van gameduur

+/- Er zitten een aantal zogenaamde “blind spots” in de levels. Je loopt uit beeld en hebt geen enkel idee van vijanden en layout meer. Gelukkig is dit met een beetje nadenken te voorkomen
    +/- Slordige knoppen layout. De B-knop heeft een dubbele functie die je beiden in een gevecht gebruikt

- Onrealistische en oneerlijke combo’s van de eindbazen

Afgelopen week is Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons uitgekomen. De redactie van XBNL heeft aan Eddie gevraagd om zijn impressies met de community te delen. Je leest zijn review hier:

Double Dragon kent al een heel lange historie. De eerste game die ooit in deze serie is uitgekomen was Daburu Doragon – So Setsu Ryu (1987). Dit was gedurende de topjaren van de Beat ‘m Ups. Het verhaal van de serie draaide om Billy en Jimmy Lee, twee broers die allerlei onrecht bevochten. Later is er naast de games ook een tv-serie gemaakt. Qua games hebben de ontwikkelaars niet al te veel gekeken naar exclusiviteit. Zowat elk platform dat je maar kunt bedenken, heeft zijn uitgaves van Double Dragon games. Ooit begonnen als game in arcadehallen, heeft Double Dragon keurig netjes alle platforms bediend.

In deze nieuwe uitgave van de serie moet je weer allerlei onrecht bevechten. Dit keer zijn er naast de broers Billy en Jimmy Lee nog twee startpersonages; Marian en Uncle Matin. Het verhaal is zoals vanouds met Beat ‘m Ups redelijk dunnetjes. De burgemeester kan en wil om een of andere reden de slechteriken niet aanpakken in de stad waar jij woont, dus komt het op jouw familie neer om dat weer te doen. Let’s fight!

Zoals vanouds is de gameplay sidescrolling met wat vrijheden die jij als character hebt om ook omhoog en omlaag te lopen. Jouw character kijkt daarbij wel altijd naar links of rechts. Uiteraard zijn er weer de traditionele moves voor een aantal characters. Natuurlijk moet je jezelf verdedigen door te schoppen, stompen, werpen, of een speciale aanval uit te voeren. Dit keer legt de game ook wat meer focus op andere personages. Je kunt in deze game een totaal van 14 personages vrijspelen. Uiteraard hebben al deze personages verschillende sterktes en eigenschappen. Sommige kunnen wapens oprapen die vijanden hebben laten vallen, sommige kunnen items uit kamers oppakken en daar de vijanden mee afrossen en sommigen zijn gespecialiseerd in vechten op afstand door een revolver te trekken en iedereen overhoop te schieten. Maar ook bij deze laatste categorie is het zo dat je niet een vijand met 1 schot uitschakelt. Over het algemeen moet je wel een hit of 4 uitdelen. Dit is goed weergegeven in de game door middel van een healthbar die elke vijand boven zich heeft zweven.

In deze game verzamel je ook geld. Door alles te slopen in een level, verzamel je munten en geldzakken. Op het eind van het level kun je daar items voor kopen. De grote schifting zit dan tussen items die je sterker maken en tokens. De tokens kun je inzetten om Continues te kopen wanneer je dood gaat, of om bijvoorbeeld artwork of muziek te kopen.

Probleempjes in de fundering

In deze game ga je naast de leuke gameplay ongetwijfeld ook tegen een aantal probleempjes aanlopen. Eén daarvan is een schoonheidsfoutje, één is vervelend maar nog wel te overzien en de laatste is ronduit irritant en laat je achter met een beetje vieze smaak in je mond.

Eerst maar het schoonheidsfoutje. Met de lay-out van de knoppen die je gebruikt is er een dubbele functie toegewezen aan een knop. De B-knop is zowel voor het werpen van een tegenstander, alsmede het oppakken van een voorwerp. Hierdoor mis je soms jouw verwachtte actie in het gevecht waar je mee bezig was.

Als tweede het overkomelijke probleempje. Elk level heeft een aantal zogenaamde “blind spots”: plekken waar je binnen het beeld uit zicht verdwijnt. Je hebt dan niet meer scherp waar je precies bent. Het wordt pas echt vervelend wanneer vijanden jou gevolgd zijn en je zonder dat je het ziet jou aan het afrossen zijn. Op dat moment gebeurt het regelmatig dat je geen kant op kunt omdat jouw vijanden de richtingen blokkeren, waar jij net probeert uit de blind spot te komen. De eerste keer dat je zoiets treft baal je stevig, want het leidt dan tot een onvermijdelijke Game Over. Later weet je zulke plekken te herkennen en zorg je ervoor dat je niet meer in zo’n situatie komt. Kortom op zich overkomelijk, maar niet tof.

Het grootste issue, voor mij in ieder geval, is het complete (random) oneerlijke voordeel van eindbazen. Sta je lekker in te hakken op een eindbaas en/of zijn henchmen, laat de eindbaas in een keer een onblokbare combo los. Bij een kortlopende combo geen probleem, hoort immers bij het spel. Opstaan en verder vechten. Bij deze game echter duurt de combo tot dat jij dood bent. Daar ga je met jouw goed fatsoen. Het enige waar je dan op moet hopen, is dat je voldoende geld hebt verzameld om een continue te kopen. Zo niet, dan is het terug naar het startscherm en het hele level opnieuw proberen. Dit issue wordt versterkt doordat een van de 4 eindbazen ook nog eens belachelijk sterk is wanner je deze niet als eerste level aanpakt. Deze wil je al helemaal niet als laatste tegen komen. Zeker niet met zo’n oneerlijk voordeel.

Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons heeft 19 achievements. Veel is rechtstreeks gekoppeld aan voortgang in de game. Zo zit je sowieso aan vier playthroughs vast als je alle achievements wilt halen. Je moet in missie 4 namelijk een specifieke bende verslaan. Gezien het feit dat er vier bendes zijn, tel uit je aantal playthroughs. Daarnaast is er nog de grind van een hoeveelheid tokens aanschaffen, Special KO’s uitvoeren en Crowd Controls uitvoeren. Op zich een niet heel erg spannende lijst qua achievements, maar wel een die ervoor zorgt dat je de nodige uren bezig bent. Ben je echt hartstikke goed in dit soort games dan ben je een uurtje of 10 bezig. Ben je daarentegen niet zo sterk in Beat ‘m Ups, dan mag je dat urenaantal gerust verdubbelen.