Review: Blood Bowl 2

Hij heeft helemaal niets met Warhammer en nog minder dan helemaal niets met American Football. Sterker nog, hij krijgt een spontane hyperventilatie bij elke gedachte aan welke sport dan ook. Aan wie kunnen we de Blood Bowl 2 review nu beter opschepen dan aan onze Sander? De perfecte kandidaat.

Wat is Blood Bowl 2 eigenlijk voor een game, goeie vraag. Simpel gezegd is het een combinatie van American Handegg Football en Warhammer. Indien één van deze twee aspecten je aanspreekt dan kan dit een game voor jou zijn, in mijn geval dus niet. Of een reviewer het genre of de game leuk vind of juist niet kan een review beïnvloeden. Fallout 4 zou ik direct een 9.5 geven na een half uur spelen, die game ga ik dus zeker niet reviewen. Indien je helemaal niets met een genre of een game hebt kan je er op twee manieren in duiken. Je gaat er bevooroordeeld in waardoor je al weet dat je de game een matig cijfer gaat geven, of je duikt er fris in met de instelling “laat maar eens zien”. Het tweede heb ik gedaan voor zover dat mogelijk is.

Orcs en Ogres

Wat direct opvalt als je de game opstart is dat het echt heel erg Warhammer-achtig is. Een Ogre genaamd Bob en vampier Jim zijn commentatoren die het hele spel lang vertellen wat er gebeurd in- en rondom het spel. Op zich zijn die twee wel vermakelijk met hun (slechte) grappen en brengen wat achtergrondinformatie over de spelwereld in de game. Niet dat ik snap waar ze het over hebben maar goed, mooie poging. Het creëert wel een sfeer en een vibe, al moet dat wereldje je wel liggen.

blood-bowl-2-screenshot_1024

Oneerlijk en achterbaks

De wereld van Warhammer is schijnbaar nog oneerlijker dan de bankierswereld op aarde. Omkopingen zijn aan de orde van de dag en je tegenstanders doen werkelijk alles om jou als speler tegen te werken. De scheidsrechter trapt af en toe spelers knock-out als hij genoeg betaald heeft gekregen, het lijkt de FIFA wel.

Een wedstrijd bestaat uit 16 turn-based momenten, dit wil zeggen dat je in alle rust je moves kan plannen en stukje voor stukje je spelers op de juiste locatie kan zetten, tegenstanders knock-out kan slaan of de bal kan spelen. Dit aspect vind ik persoonlijk wel tof, strategische games liggen wel in mijn straatje. Het nadeel is dat een wedstrijd ontzettend lang duurt. Je bent zo een half uur of langer bezig met een wedstrijd, waardoor je er echt voor moet gaan zitten. Eenmaal op het veld is het een soort free for all American Football. Je kan je tegenstanders genadeloos tegen de grond meppen als je je moves goed plant, wat direct een punt van kritiek is van mijn kant.

De manier waarop je tegenstanders ondersteboven kan schoppen werkt met dobbelstenen. Dit is zo RNG als de pest waardoor dit naar mijn mening niet leuk is. Indien het een één tegen één gevecht is, krijgt de verdediger een dobbelsteen boven zijn hoofd. Wat de dobbelsteen aangeeft gebeurt, zoals een duw of een knock-out. De aanvaller kan ook knock-out worden gemept door de verdediger, of beide kunnen platgaan. Het is net hoe de dobbelsteen valt. Ik kreeg het gevoel dat de AI altijd won nadat ik de eerste paar wedstrijden vrij eenvoudig won. Al mijn spelers lagen gestrekt en ik kon in feite niets meer doen. Frustratie 2.0 dus.

Als je één of meerdere spelers naast elkaar zet dan krijgt je twee of meer dobbelstenen, de aanvaller kan dan kiezen welke dobbelsteen gespeeld wordt. Dit maakt het iets minder RNG, maar het blijft hetzelfde laken en pak. De AI speelt niet heel tactisch en soms zelfs extreem sloom. Zo zat ik meerdere keren minuten lang te wachten op de AI terwijl het al een gespeelde wedstrijd was.

blood bowl crush

Online is het echte werk

Online heb je gelukkig geen last van de AI. Online kan je losgaan met een team tegen andere mensen. Je team kun je upgraden door te trainen of door nieuwe spelers te kopen op de transfermarkt. De verschillende rassen waaruit je kunt kiezen hebben elk hun eigen karakter en hun voor- en nadelen. Of dit helemaal goed uitgebalanceerd is vraag ik me alleen af.

Bepaalde rassen hebben een ruime keuze aan klassen zoals de Orcs, welke zes klassen hebben om uit te kiezen. Andere rassen zoals het Chaos-ras heeft er slechts drie, wat ze veel minder veelzijdig maakt. Toch kan je hier naar hartenlust verschillende tactieken en rassen proberen. De goede interface maakt het vrij eenvoudig om hiermee te spelen en je hebt dit al vrij snel onder de knie. De servers draaiden ook prima, ik had niet noemenswaardig veel last van lag. Enkel wat vervelende tegenstanders, maar dat is overal aanwezig.

blood-bowl-2-gameplay-screenshot-strategy-xbox-one-ps4-pc

Liefde voor de nichemarkt

Al met al is het een game die wel vermakelijk is, maar wel een echte nichegame is. Dit is zeker niet voor iedereen weggelegd, dit is voor de Warhammer-fans gemaakt. Iets wat absoluut niet slecht is, als je er van houdt dan is dit een echt gave game. Voor de mensen onder ons die liever Call of Duty spelen of CS: GO, laat deze game maar liggen. Ontwikkelaar Cyanide Studios heeft een goede game neergezet voor de fans. Hulde aan Cyanide Studios en uitgever Focus Home Interactive voor het maken van een game voor een niet erg grote doelgroep. Beide zullen er niet rijk van worden, maar hebben deze game uit liefde en respect gemaakt.

Sander Grootemaat
    Sander Grootemaat
    Sander is de koning van de tech geeks. Hij vertelt je graag waarom een GPU net zo goed een CPU-instructie kan uitvoeren. Voordat hij gaat slapen leest hij nog graag een hardware-rapport van AMD.