Review: XIII – Opgewarmd, niet te vreten kliekje

De remake van XIII zou eigenlijk niet eens een remake genoemd mogen worden. Het is eigenlijk niks anders dan een reskin van het origineel en voelt dus vooral heel erg gedateerd aan.
    De besturing, shootermechanics, voice acting, animaties en AI zijn allemaal van een niveau dat vandaag de dag echt niet meer kan en daarnaast zit de game vol met bugs.

Het is echt zo ontzettend jammer dat er niet meer gedaan is met deze game, want het verhaal en de manier waarop de boel gepresenteerd wordt is wel nog gewoon erg leuk, maar ik kan niemand aanraden deze game te halen. Mocht je het origineel nog ergens hebben liggen dan kun je die beter nog een keer opstarten.

+ Verhaal en stijltje van de game blijft leuk

- Stokoude game met een nieuw likje verf
    - Verouderde gameplay
    - Erg veel bugs
    - Kneuterige voice acting
    - Rare, houterige animaties
    - Slechte AI

Toen de remake van XIII aangekondigd werd was ik direct enthousiast. Het origineel heb ik jaren geleden met heel veel plezier gespeeld en was één van de titels waarvan ik baalde dat er nooit een sequel van verschenen is. Misschien zou deze remake wel de eerste stap naar een vervolg zijn. Fingers crossed.

Het originele XIII verscheen in 2003 op de originele Xbox, de PS2 en de Gamecube en was gebaseerd op de gelijknamige comic. In de game speel je als Agent XIII die met een schotwond, een getatoeëerde XIII op zijn borst en geheugenverlies wakker wordt op een strand. Hij wordt beschuldigd van de moord op de president van de VS en wordt aan alle kanten opgejaagd. Je taak is om uit te zoeken wie je bent, uitzoeken of je daadwerkelijk schuldig bent en ondertussen ook nog een grootschalig complot om de democratie omver te werpen te ontrafelen.

De game had een beetje een Bourne Identity vibe, werd in een cell shaded comic stijltje gepresenteerd en was een uiterst boeiende en toffe shooter. De game kende van die comic boxes, tekstballonnen, geluidseffecten die als in een stripboek versterkt werden en andere grappige comic dingetjes. Natuurlijk werd ik dus enthousiast van het nieuws dat er een remake ging komen. Verbeterde graphics en gameplay van één van mijn favoriete shooters? Sign me up! Het werd echter een hele dikke teleurstelling.

De meest luie remake ooit

Bij een remake denk ik aan een game waarbij ze de blauwdrukken van het origineel nemen en daar een compleet nieuwe game van maken. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het onlangs verschenen Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2, Mafia en Resident Evil 2. Stuk voor stuk games waarbij er trouw gebleven werd aan het origineel, maar toch een gloednieuwe game werd neergezet inclusief verbeterde graphics, gameplay en geluid.

Bij XIII hebben de ontwikkelaars dit anders aangepakt. Daar hebben ze de originele game genomen, daar een emmer verf overheen gegooid en het vervolgens in de markt gezet. Het is letterlijk dezelfde game als uit 2003, maar dan met iets mooiere graphics. Het verhaal, de levels, de wapens, de voice acting en de gameplay zijn verder exact hetzelfde. Dit is echt de meest luie remake ooit en eigenlijk mag het de naam remake niet eens dragen. Dit is eerder een halfbakken remaster.

Gedateerde gameplay

Als je dan zo’n oude game opnieuw uit wilt brengen, dan moeten er wel een paar aanpassingen gedaan worden aan de gameplay. Zoals ik eerder al aangaf zijn die aanpassingen er, behalve in de graphics dan, niet en dus zit je met een game die bijzonder gedateerd aanvoelt.

Een voorbeeld hiervan is het volgende. Je loopt door een gang, ziet een vijand lopen en schiet er een magazijn in leeg. De eerste kogels lijken vrijwel niks te doen. De vijandelijke soldaat reageert er in elk geval bijna niet op, maar bij de laatste kogel schreeuwt hij eerst heel overdreven en vervolgens zakt hij lekker langzaam en dramatisch in elkaar. Kom op zeg, dat kan toch niet meer?

Een ander voorbeeld. Lockpicking. Een onderdeel dat we in veel games en in vele verschillende vormen al hebben gezien. In XIII is het gewoon een kwestie van een knop een paar tellen ingedrukt houden en toekijken hoe XIII het slot open peutert. Hoewel…

Volgens mij zit het slot toch echt een meter verder naar rechts…

En zo zijn er nog legio voorbeelden. De AI is bijvoorbeeld schrikbarend slecht. Zo kan ik met regelmaat soldaten omleggen terwijl hun maatje er dertig centimeter naast staat. Of ik hang aan een kabel te bungelen op een meter naast twee vijanden en ze merken me niet eens op. Op andere momenten gaat dan het alarm al af als ik alleen maar mijn grote teen aan een tafel stoot. Ook verschijnen vijanden soms totaal uit het niks. Je loopt door een gang en niks. Je draait je om en plots wordt je door vier vijanden in je achterhoofd geschoten.

En dan heb ik het nog niet eens over de voice acting die bijzonder kneuterig is, want ook dit zijn gewoon de originele opnamen uit 2003, of de animaties die bijzonder houterig zijn. Nee, deze game kan echt niet.

Bugs, bugs en nog eens bugs

Is de game dan tenminste bugvrij? Nou, je hebt aan de kop boven deze alinea al gezien dat ook dat niet het geval is. Met regelmaat bleven lijken stotterend in een hoekje of net boven de grond hangen, viel het geluid in cutscenes weg of de muziek in de levels. Soms bleven vijanden hangen achter objecten in een level en waren ze niet meer te verslaan. En dan zijn er ook nog de diverse, visuele gekkigheden.

De game is hierdoor bij vlagen onspeelbaar, of dusdanig frustrerend dat je helemaal niet verder wilt spelen.

Multiplayer

Dan de multiplayer maar eens proberen. Misschien zou dat nog het een en ander goedmaken, maar helaas. De multiplayer blijkt een offline multiplayer te zijn. Dat betekent dus dat je ouderwets iemand moet uitnodigen om bij je langs te komen, je bier op te drinken en fysiek naast je moet zitten om deze mode te kunnen spelen. Ik geloof dat ik dat voor het laatst op die manier heb moéten doen met Goldeneye op de N64.

De remake van XIII zou eigenlijk niet eens een remake genoemd mogen worden. Het is eigenlijk niks anders dan een reskin van het origineel en voelt dus vooral heel erg gedateerd aan. De besturing, shootermechanics, voice acting, animaties en AI zijn allemaal van een niveau dat vandaag de dag echt niet meer kan en daarnaast zit de game vol met bugs.