We hebben lang gewacht op het vervolg van Shadow of Mordor en nu is de game eindelijk uit, Shadow of War. Is dit vervolg een verbetering ten opzichte van het eerste deel of voldoet het niet aan de hoge verwachtingen?

Ik heb vorige maand nog snel Shadow of Mordor uitgespeeld en heb mij goed vermaakt! Halsreikend keek ik uit naar het tweede deel, Shadow of War en het deed mij goed om te zien dat het vervolg precies start waar het in deel 1 eindigde, namelijk het maken van een nieuwe ring!

Het verhaal

Even een spoilerloze introductie van het verhaal. Voorheen speelde je in Shadow of Mordor met Talion om wraak te nemen op de moordenaar van zijn vrouw en dochter. Hij stierf zelf ook aan het begin van de deel 1 en kwam weer tot leven door de vloek die de samensmelting met Celebrimbor, de maker van befaamde negen ringen (zoals je die kent uit The Lord of the Rings), had veroorzaakt. Hierdoor kreeg Talion allerlei krachten uit een soort schaduwdimensie.

In Shadow of War begint het verhaal daar waar Celebrimbor een ring heeft gesmeden waarmee Talion de macht kan pakken door middel van het werven van orcs. Met de ring kan Talion orcs overhalen (op een agressieve manier) om hem te dienen in zijn eigen leger. Dit leger is nodig om het gevecht van Celebrimbor voort te zetten tegen de Dark Lord himself, Sauron. Het verhaal is een logisch vervolg op deel 1 en is ook wat diverser met meer personages. Maar om nou te zeggen dat dit een ijzersterk verhaal is, niet echt. Het is echter wel genoeg om Shadow of War interessant te maken. Het is tijd voor actie en dat biedt het verhaal genoeg.

De wereld is niet meer zo grauw

Waar Shadow of Mordor enkel twee gebieden had (eentje was nogal grauw en de ander met meer natuur), heeft Shadow of War veel meer gebieden! De map is echt groot en behoorlijk divers en dat doet de game en de franchise echt goed. De wereld is meer gevuld en er is ook meer kans voor de designers om hun kunsten te laten zien. Zo is er een mooie volle stad gebouwd in Gondor en heb je mooie orc vestingen aan de kant van Mount Doom in Mordor. De omgevingen in Shadow of War zijn gewoon echt prachtig! Er is ongelofelijk veel passie en tijd in gestoken en dat merk je. Niets dan lof hierover!

Laten we maar gelijk even een uitstapje maken naar de graphics in het algemeen. Shadow of War ziet er goed uit, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het vermoeden heb dat de Xbox One versie er niet zo heel goed uit ziet zodat het verschil met Xbox One X straks des te groter is. Kortom, er zijn wat toeters en bellen weggelaten die waarschijnlijk wel in de One X versie aanwezig zijn.

De talloze kleine verbeteringen en de grotere ingrepen (loot boxes)

De eerste paar uren van Shadow of War merkte ik echt allerlei kleine verbeteringen en dat doet de franchise goed. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch oppakken van pijlen, de uitgebreide en wat logischer voelende skill-tree, maar ook ”Elven Agility” waarmee je sneller over de map rent en klimt. Je hebt nu ook de Eyes of Sauron die je in feite als torens gebruikt om allerlei extra’s in de map te ontdekken à la Assassin’s Creed.

De meer ingrijpende dingen in Shadow of War zijn ook opvallend. Er zit nu namelijk een systeem in waarmee je jouw armor en wapens kunt upgraden. Niet met skills, maar de items zelf. Ik vind het een hartstikke fijne toevoeging, maar het is tegelijkertijd ook een opening geweest voor de ontwikkelaar om er loot boxes in te gooien, want tja… die zitten nu toch in elke game? Ja dat klopt, en ik moedig het ook absoluut niet aan als het nutteloos is. In Shadow of War had het voor mij niet gehoeven.

Het ugrade systeem van items is tof, maar de lootboxes zijn er vooral voor de multiplayer en is een nogal goedkope voorspelbare richting van de franchise. Verprutsen de loot boxes de Shadow of War ervaring? Absoluut niet. Je wordt er namelijk niet vaak mee geconfronteerd en ik loop niet echt tegen een ”plafond” aan. Het enige wat ik niet waardeer is dat je echt goud moet kopen en dat sommige loot boxes (of chests) niet te kopen zijn met in-game money. Maar goed, de microtransacties zijn er dus puur voor de ongeduldige gamers met geld en dat is wat mij betreft helemaal prima als de standaard gamer er niet mee wordt benadeeld.

Wat maakt Shadow of War nou goed?

Dan neem ik nu even de tijd om te belichten wat deze game nu precies goed maakt. Het feit dat je nu met je eigen leger een fort gaat bestormen is een ware evolutie van de franchise. Daarbij komt er nu een dieper Nemesis systeem bij kijken waar er steeds meer variaties zijn van de orcs die terugkomen om jou te doden. Dit brengt mij ook bij de voice acting. Die is soms bedroevend slecht (op en top Britse accenten?) en dan weer geniaal goed (maar toch wel 95% echt goed).

De gevechten zijn weer intens, net als deel 1, maar ook een stukje vloeiender. Door de extra skills die je later kunt unlocken wordt het op langere duur ook interessanter (en misschien ook wat makkelijker). De manieren om forten te veroveren is wat interessanter en er zit nu ook meer variatie in de missies. Er zijn bijvoorbeeld Shadow of the Past missies waar je met Celebrimbor aan de slag kan gaan en gevechten uit zijn verleden speelt. Leuke toevoeging!

Ik kom het eerlijk gezegd niet vaak tegen dat een vervolg zo goed is. Waar alle kleine dingetjes en grotere veranderingen echt aanvoelen als een evolutie van de franchise. De loot boxes voegen weinig toe, maar zitten ook verder weinig in de weg en hoef je je niet aan te ergeren. Als je Shadow of Mordor leuk vond, dan ga je dit nog leuker vinden!

Middle-Earth: Shadow of War
91 %
review-middle-earth-shadow-of-war<b>Pluspunten:</b><br> + Prachtige nieuwe omgevingen<br> + Nemesis systeem is nog leuker en voelt uniek<br> + Leukere missies<br> + Forten overnemen<br> + Upgrade systeem en betere skill-tree<br> <Br> <b>Minpunten</b><br> - Lootboxes waren niet nodig, maar zitten ook niet in de weg<br> - Verhaal is op zich voldoende, maar mocht indrukwekkender<br> - Grafische toeters en bellen lijken bewaard te zijn voor de One X versie<br>