Nog een kleine twee maanden en dan mogen we aan de slag met de remake van misschien wel een van de beste games ooit; Resident Evil 4. Om alvast in de stemming te komen druppelen er langzaam maar zeker steeds meer details over de game naar buiten. Zo zal Ashley bijvoorbeeld geen eigen healthbar meer hebben.

Gezien de vorige twee remakes van Resident Evil mochten we er vanuit gaan dat ook Resident Evil 4 behoorlijk op de schop zou gaan. Capcom deelde in een interview met Game Informer een behoorlijk aantal nieuwe dingen. Een van de meest in het oog springende (en ook meteen het meest bejubeld wat mij betreft) is dat Ashley Graham niet langer over een healthbar beschikt. In plaats daarvan krijgt ze een ‘downed state’ wanneer ze te veel damage ontvangt en moet je haar reviven wanneer dit gebeurt. Als ze geraakt wordt wanneer ze in die downed state is, dan is het einde verhaal. Deze keuze is gemaakt door de ontwikkelaars om Ashley meer als een volwaardig personage aan te laten voelen in plaats van een tweede healthbar waar je op moet letten. Daarnaast zijn er ook meer puzzels die je met z’n tweeën op moet lossen waardoor Ashley een stuk minder nutteloos zal aanvoelen dan in het origineel.

Een andere verandering rondom Ashley is het deel waar je haar moet beschermen. In de originele game kon je haar op bepaalde plekken laten verstoppen. Dan had je zelf vrij baan om de vijanden uit te schakelen en een veilig pad voor haar te maken. Dit kan in de remake niet meer. Je kunt haar straks dicht bij je houden of iets verder weg, maar haar ergens parkeren is niet meer mogelijk. Dit wilde regisseur Kazunori Kadoi namelijk niet.

Een andere verandering is het gebruik van Leon’s mes. In het origineel kon je dit oneindig gebruiken om kisten, tonnen en vijanden mee kapot te hakken. Dit is in de remake aan banden gelegd. Leon kan meerdere messen in zijn inventory meenemen, maar na een bepaalde hoeveelheid gebruik zullen wel stuk gaan. Zo lijkt het er dus op dat je mes vooral handig zal zijn als laatste verdedigingsmiddel, al kun je je mes wel upgraden bij de Merchant.

Waar je in het origineel uitsluitend het hoofdverhaal volgde, daar zullen er in de remake ook sidequests zitten die je kunt voltooien. Je kunt deze quests vinden in de vorm van flyers. Voltooide missies leveren beloningen op die je bij de Merchant kunt claimen.

Tot slot is er ook iets uit de remake gesloopt in plaats van toegevoegd. Het origineel grossierde namelijk in quick time events. Volgens producer Yoshiaka Hirabayashi zullen die in de remake nog nauwelijks aanwezig zijn.

Verschillende mensen zullen verschillende interpretaties hebben van wat een QTE is. Hoewel ik dus niet kan zeggen dat er helemaal geen QTE’s meer zullen zijn, kan ik je wel vertellen dat je geen knoppencombinaties meer middenin een cutscene hoeft in te drukken. Desondanks gaan er wel momenten zijn dat je afhankelijk van de situatie een knop in zult moeten drukken. Het hele team is keihard aan het werk om wat sommigen QTE’s zullen noemen op een goede manier in de game te implementeren.

Al met al klinkt het alsof er flink wat veranderingen/verbeteringen in de remake zullen zitten. Resident Evil 4 moet, mits hij niet uitgesteld wordt, uitkomen op 24 maart.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties