Microsoft gaat een partnerschap aan met Inworld AI om Xbox-tools te ontwikkelen waarmee ontwikkelaars AI-gestuurde personages, verhalen en missies kunnen creëren. Deze meerjarige samenwerking omvat een “AI-ontwerppiloot”-systeem dat door Xbox-ontwikkelaars kan worden gebruikt om gedetailleerde scripts, dialoogbomen, missielijnen en meer te creëren.
Inworld heeft gewerkt aan AI NPC’s die reageren op vragen van spelers, vergelijkbaar met hoe ChatGPT of Bing Chat reageert op natuurlijke taal. Deze AI NPC’s kunnen unieke antwoorden geven en kunnen complexe dialoogbomen of gepersonaliseerde dynamische verhaallijnen binnen een spel bevatten. De technologie van Inworld kan ook worden ingezet voor vertelling, zodat metgezellen in top-down RPG’s groepen vijanden kunnen waarschuwen of spelers op verderop gelegen plekken kunnen wijzen.
Optionele tools
Microsoft wil de tool alleen aanbieden als een optionele tool voor gamedevelopers, “dus het zal aan hen zijn om te beslissen over het niveau van generatieve AI in toekomstige titels”. Niet iedereen is blij met deze ontwikkeling. Zo moest de ontwikkelaar van The Finals, Embark Studios, zich onlangs verdedigen tegen het gebruik van door AI gegenereerde stemmen, en betoogde dat “het maken van games zonder acteurs geen einddoel is”.
Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Vraagt het schrijven van personages in verhalende ervaringen mensenwerk of kunnen we met (behulp van) AI-tools een prima verhalende ervaring verwachten.