De cloud gaat de toekomst worden. Microsoft is daar al aardig in bezig, maar gaan ze dat alleen voor de Xbox gebruiken?

Microsoft heeft de afgelopen jaren veel nadruk gelegd op zijn cloud technologie en dit laat zich nu meer en meer zien, ook buiten het Xbox gebied. Microsoft Azure wordt nu gebruikt voor een aantal van de meest ambitieuze game-gerelateerde projecten, waaronder de first-person Titanfall en de komende open wereld shooter Crackdown 3. Met het gegeven dat de opvolger van Titanfall een multi-platform release gaat krijgen, is het nog niet duidelijk of er eenzelfde integratie van de dedicated servers van Azure toegepast zal gaan worden omdat er ook andere platforms bij gaan komen.

Als antwoord op een fan die deze vraag op Twitter stelde, heeft Phil Spencer, hoofd van de Xbox divisie, geantwoord dat de cloud technologie van Microsoft kan worden gebruikt bij alle games, ook als het een exclusieve titel voor een rivaliserend platform is.

Spencer verheldert verder dat hij nog geen verklaringen kan geven omtrent het gebruik van Azure technologie in Titanfall 2 omdat deze titel door een third-party wordt ontwikkeld.

Het roept de vraag op of en welke titels de Azure services zullen gaan gebruiken in de toekomst. Het gebruik van cloud services in console titels hebben al eerder voor innovatieve concepten gezorgd, zoals in Crackdown 3 die een deel van zijn processen in de cloud laat plaatsvinden om zo een stabiele framerate te krijgen als de omgeving hoge eisen stelt aan de processen. Aangezien er veel console games zijn die het moeilijk vinden om hoge framerates en een hoge resolutie te halen vanwege de beperkingen in de hardware zullen cloud services meer en meer een standaard gaan worden voor de toekomstige vernieuwende en grafisch intensieve concepten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments