EA zit in zwaar weer. In de hoek waar de klappen vallen. Het lijkt er een beetje op dat de directie van EA de weg helemaal kwijt is.

De aandelen EA dalen sneller dan een struisvogel met vliegambities. Het is bijna zielig te noemen. Na het loot chest debacle kwam deze week ook nog eens het Visceral schandaal om de hoek kijken. De grote financiële baas bij EA, Blake Jorgensen, wilde er tijdens een conferentie in Arizona wel wat over kwijt. Jorgensen gaf aan dat Visceral in de laatste vijf á zes jaar al aardig was gekrompen en dat er nog maar acht ontwikkelaars rondliepen. Dit was ook de reden dat EA Vancouver en Motive in Montreal hun hulp aanboden voor de ontwikkeling van de nieuwe Star Wars action-adventure game.

Geen winstgevend concept

De studio was bezig met het bouwen van een game die de gameplay naar een volgend level zou brengen. EA constateerde dat de game meer linear was en dat mensen dat niet meer zo leuk zouden vinden. Toen men ook nog eens een economische berekening erop los liet, kwam de conclusie dat de kosten van de game niet terugverdiend konden worden. Dit leidde tot de moelijke beslissing om de studio te sluiten. Men is nu bezig om te bekijken wat men met delen van de game die al ontwikkeld waren kan gaan doen. Men kijkt of ze deze titel met een andere stijl kunnen gaan maken of dat men delen van de game gaat gebruiken.

Uiteindelijk was de beslissing puur economisch te noemen. Een groot deel van de ontwikkelaars werken nu aan andere games in de EA organisatie. Jorgensen liet ook weten dat men dit soort beslissingen het liefst zo vroeg mogelijk in het proces neemt en dat men het hier waarschijnlijk iets te ver heeft laten doorlopen. Uiteindelijk was er de realisatie dat ze “de touwen moesten doorsnijden als je de realisatie krijgt dat je hier eigenlijk geen bergen geld mee kan verdienen”.

Met andere woorden, EA ‘denkt’ dat het publiek niet meer op een lineaire game zit te wachten, dat dit dus daardoor een verliesgevend proces zou opleveren en dat ze de aandeelhouders dan die bonus die ze zo nodig hebben niet zouden kunnen geven.

EA blijft een beetje een contrast bedrijf. Aan de ene kant zien we dit soort toestanden, aan de andere kant hoor je kleine studio’s, zoals de bouwers van Fe bijvoorbeeld, EA roemen omdat ze zoveel hulp aan hen bieden. Ook in games zoals Fe gaan geen grote winsten om. Met andere woorden, verwarrend.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties