Normaliter ben ik totaal niet geïnteresseerd in survival horror games, maar deze trok mijn aandacht! De game Close to the Sun geeft de speler een wereld die wel heel erg op Bioshock lijkt. 

Natuurlijk is de game Bioshock geen kunststijl en is ‘Art Deco’ dat wel. Een kunststroming aan het begin van de vorige eeuw die een goudbronzen tint aan een tijdperk gaf. Je ziet deze stijl vooral in Rapture, de stad waar Bioshock zich afspeelt, maar wordt nu ook gebruikt voor Close to the Sun. Als je de trailer even verderop in dit artikel bekijkt is het niet heel erg moeilijk om de link met Bioshock te leggen gezien het eenzelfde mysterieuze uitstraling heeft. Dit keer brengt het alleen ook meer horror met zich mee. De game is vorig jaar aangekondigd op de GamesCom, maar er komt steeds meer informatie vrij.

Dood en verderf

We zien niet heel veel van het verhaal in de trailer. Het enige wat we zien is een gigantisch groot schip waar het verhaal zich waarschijnlijk gaat afspelen (in plaats van in een stad onderwater). Er zijn veel mensen aan boord en ook veel van hen zijn dood. Daarna zien we een robotachtig wezen die een man snoeihard tegen de muur gooit. Dat is gelijk heel interessant. Art Deco staat namelijk niet bekend om haar moderne robots, dus dat is hier een vreemde eend in de bijt.

Het verhaal

In een interview met de Italiaanse marketing manager Eleonora Lucheroni van ontwikkelstudio Storm in a Teacup (STC) leren we dat Bioshock helemaal niks te maken heeft met deze titel. De inspiratie ligt veel meer bij Titanic (wie kent het niet) rond de 20ste eeuwwisseling. Mix dat met een beetje steampunk en je hebt al snel iets wat op Bioshock lijkt. Bij ontwikkelstudio STC zijn ze vooral fan van Nikola Tesla en de mix van een dystopie in een Victoriaans tijdperk. Ze wilde geen klassiek spookhuis neerzetten, maar juist iets unieks en in the middle of nowhere (klinkt nog steeds als Bioshock voor mij, maar goed). Het speelt zich dus af op een schip en je kunt sowieso nergens naar ontsnappen, midden op de oceaan.

Persoonlijk ben ik erg fan van dit tijdperk waar de maatschappij een staat van euforie bereikte. Het was het mooie tijdperk (Belle époque) waar technologie snel verder werd ontwikkeld en waar er nog geen wereldoorlogen waren (tot aan 1914). Dit tijdperk vind je vooral in Bioshock Infinite en in Close to the Sun vind je het in de wetenschappelijke experimenten die je voorbij ziet komen. Wat is namelijk het geval? Nikola Tesla (weet je wel, uitvinder van elektriciteit enzo.) heeft alle geniale mensen uit de wereld verzameld en op één gigantisch schip uitgenodigd. Op dit schip kunnen ze allemaal hun gang gaan, al het gereedschap en alle ruimte is aanwezig. Genoeg ingrediënten voor een drama, lijkt mij zo.

Receptie!

Daar sta je dan met je goede gedrag op GamesCom 2017, wachtend op mensen die aandacht hebben voor jouw indie game. Ik was er vorig jaar niet bij, maar als ik dit had gezien, had ik er zeker al eerder over geschreven! Volgens Lucheroni waren veel mensen erg positief over de game en konden ze uiteraard de vergelijking met Bioshock niet ontwijken. Op de beurs ontmoetten ze veel ontwikkelaars en journalisten die enthousiast waren. Hopelijk zien we dit jaar veel meer van deze game. Als ze weer op GamesCom staan, dan kom ik ze hoogstpersoonlijk opzoeken (ja, ik ben er weer bij).

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties