Na de slechte start met Sebastien Loeb en WRC schreef ik het al. Het is wachten op DiRT Rally om de schade goed te maken en te bewijzen dat een goede rallygame op de Xbox One echt mogelijk is.

Op de pc kan je hem al een tijd spelen en bij Codemasters hadden ze al aangekondigd dat de consoleversie niet veel zal verschillen. Hebben zij die belofte waargemaakt? Vanaf 5 april ligt DiRT Rally in de winkel.

Wat maakt een goede racegame?

Racegames zijn altijd een beetje lastig. Waar begint het realistisch rijden en is dat dan nog leuk? Of kies je voor een meer arcade-achtig gevoel waarbij de instap een stuk lager is. Kortom, waar doe je als maker goed aan? Het is vooral kijken naar je doelgroep, kijken naar wie je wilt bereiken. We hebben het eerder gezien met Project CARS die voor het grotere publiek toch lastiger te spelen was en daardoor op de social media vaak werd afgemaakt. Codemasters heeft een reputatie hoog te houden wat betreft de simulatie racers. Ze staan bekend om hun realistisch racegames en F1 2015 voor de Xbox One liet wel zien dat ze hier zeer bekwaam in zijn. Nu de categorie rally.

Rally is racen tegen de natuur

Rally races zijn een vreemde eend in de racewereld bijt. Het is een race tegen de elementen en tegen de klok. De bekwaamheid van de coureur is essentieel voor een goede race. Het is vooral de coureur en zijn bijrijder die de race winnen. Ik noem speciaal de bijrijder, de navigator, want die is in de rally wereld van groot belang, maar daarover later meer.

Voor een rally game zijn bepaalde elementen belangrijk. Hoe zijn deze elementen in de game verwerkt? Met die vraag glijden we direct richting de gameplay en het realisme. Want een rallygame behoort in mijn ogen ver van de arcade elementen weg te blijven. De auto’s moeten zich realistisch gedragen. Dat is alvast één punt waar vaak op gefaald wordt. Laten we eerlijk zijn, in een rallygame is dit ook het moeilijkste onderdeel om te realiseren. Je hebt niet alleen met asfalt of straatstenen te maken, de ontwikkelaar moet dus rekening houden met elke ondergrond in de game. Hoe gedraagt de auto zich op asfalt, op gravel, op sneeuw en ijs, op rotsachtige wegen? Als we een punt willen noemen waar DiRT Rally in uitblinkt, is het vooral dat. Als je het speelt dan heb je geen moment het gevoel dat de bewegingen die je auto maakt vreemd zijn of niet natuurlijk. De manier waarop de auto beweegt en in bochten uitbreekt, is zoals je dat zou verwachten. Tenminste, als je een beetje de mechanica snapt die in een rallyrace gebruikt wordt.

Het is een soort taal die je moet leren spreken. Gelukkig helpt DiRT je daar wel bij. Helaas niet in de vorm van een echte tutorial (waar zijn die gebleven?) maar wel in een uitgebreide bibliotheek met video’s waarin allerlei onderdelen van het rallyrijden worden besproken zoals bijvoorbeeld het nemen van bochten. Want die taal, dat is best een dingetje. Bij het rallyrijden spelen er meerdere bewegingen een rol. Het is bijna als een vliegtuig. Het is rollen, het is kantelen en het is roteren. Alles draait in een rally om massa en gewichtsverplaatsingen. Ik hoor je al denken, wat? Waar gaat dit over? Een rallyauto neemt niet gewoon een bocht, hij speelt met de verdeling van het gewicht, van de massa. De auto moet net niet uit de bocht vliegen maar net wel de bocht in schuiven. Daarmee spelen, daar ervaring in krijgen, dat maakt het verschil tussen een winnende en een tweede tijd. Dus bereid je voor op een lesje hogere natuurkunde. Rallyrijden is 100% fysica en dat alles wordt je uitgelegd in die video’s.

mechanics

Heb je daar een beetje beeld van, dan kan je instappen en aan de slag. Op dat moment zal er voor veel spelers die niet helemaal weten wat ze moeten verwachten, een grote teleurstelling ontstaan. Het zomaar wegrijden gaat niet zomaar. Rallyrijden moet je leren, moet je snappen, moet je voelen. Die wetten der natuur komen dan in de praktijk tevoorschijn. Hoe snel draai ik een bocht in zonder direct tegen de rotswand te knallen maar wel snel genoeg om met een prachtige uitbreek de bocht te maken en daardoor de neus sneller in de juiste richting te plaatsen? Hoe ‘begrijp’ ik wat mijn navigator roept?

Geen kaart maar een navigator

Om even terug te komen op die navigator, die speelt een grote rol. Hij is namelijk degene die je waarschuwt voor wat komen gaat en dat doet hij in een de rallytaal die algemeen in die wereld gebruikt wordt. De begrippen die hij gebruikt behoren tot een bepaalde standaard. Zo heeft elke bocht heeft een waarde, 1 is haaks, 6 is wijd.

navigator

Hij vertelt je of er een kuil aankomt en of je die kuil rustig moet nemen. Of er een versmalling komt, er rotsen liggen aan de rand, je links of rechts moet aanhouden. Kortom, je krijgt een stroom aan informatie. Bij DiRT Rally is die info goed duidelijk te horen en daarnaast krijg je ook het ook nog, in een soort ‘aantekeningen’ in beeld. De handgeschreven manier waarop de bijrijder dit ook in zijn navigatieschrift optekent. Mooi gedaan dus. Deze signalen maken het verschil tussen winnen en zwaar verliezen, dus leer ze goed. Zeker omdat DiRT geen altijd in beeld zijnde ‘routekaart’ kent. Je ziet niet wat er allemaal aan gaat komen en moet puur afgaan op de aanwijzingen van je bijrijder. Alleen voordat de race begint kan je even de route bestuderen. Hoeveel haakse bochten zitten er in en wanneer? Daarna ben je op de stem van je bijrijder aangewezen.

Untitled-2

Geduld brengt voldoening

Voor beginners is het een worsteling. Wil je direct toptijden halen, achievements die roepen dat je hebt gewonnen en geef je al snel op als dit niet lukt, dan is DiRT Rally misschien te hoog gegrepen. Het vergt geduld en beheersing. Het is niet rücksichtslos je gas intrappen en gaan, het is doseren en reageren.  En het is vaak crashen, vaak de mist in gaan. Dat hoort erbij en kan best demotiverend werken.  Maar lukt het dan eindelijk wel, dan voel je je ook wel even het mannetje (of vrouwtje). Dan heb je ook echt iets bereikt. het beleven van die ervaring is precies hetgeen wat het verschil maakt tussen een crappy en een top game. DiRT hoort overduidelijk in die laatste categorie. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe het sturen met een controller voelt. Ik ben zo ontzettend slecht met de controller in dit soort games dus ik gebruik een stuurwiel om te racen. Met een stuurwiel rijdt DiRT als een trein. De input is direct en goed doseerbaar en eventueel ook nog totaal in te stellen. Naar wat ik gelezen heb schijnt het overigens met een controller ook zeer goed te werken.

replay

Bewegende wolken en vloeiende gameplay

Daarna komt een even belangrijk punt, hoe ziet het eruit? DiRT Rally heeft ook daarin weer een reputatie hoog te houden. Ook daarin slagen ze met vlag en wimpel. Er is, tijdens mijn ritten, totaal geen stotter op te merken. De wereld om je heen is helder en scherp en raast aan je voorbij. De landschappen zijn prachtig weergegeven en hebben beweging. Wolken bewegen in de lucht, bomen bewegen in de wind, publiek laat zich horen en volgt je auto zichtbaar. Met andere woorden, het complementeert de gameplay, het versterkt je gevoel van ‘écht door de bossen heen blazen’. Codemasters heeft de lat op 1080p met 60 fps gezet en vooral het laatste is een must voor hen. De 1080p wordt volgens Codemasters in het grootste deel van de game gehaald maar zal in bepaalde omstandigheden zich dynamisch aanpassen. Puur vanuit mijn spelende blik gezien, kan ik niet anders zeggen dat het er zeer gedetailleerd en vloeiend uitziet. Ook de verschillende weersomstandigheden en de nachtstand zien er zeer goed uit. Het rijden tijdens een regenbui, midden in de nacht of in de mistige sneeuw met beperkt zicht is een uitdaging.

rain

Karig aantal modes en tracks

Qua modes is DiRT wat karig, het kiezen is uit Championship, Online Events of Leagues. Natuurlijk is er de Quick Race waarin je zelf auto, map en omstandigheden kiest maar verder is het beperkt tot deze keuzes, thats it! Maar als je erover nadenkt, is er ook niet heel veel meer te verzinnen. Championship is beginnen met een beperkt budget, een keuze maken tussen de drie versies: Rally, Rallycross en Pikes Peak.

Rally is simpelweg een aantal races van A naar B in een zo snel mogelijke tijd. Je racet tegen de klok. Rallycross daarentegen is een circuit waarin je met directe tegenstanders strijdt en Pikes Peak is een aparte categorie. Hier mag je meedoen met één van de oudste races in de US. Je gaat de Pikes Peak, een berg in Colorado,  op en moet zo snel mogelijk aan de top zien te komen. Het is een fenomeen in de US die dit jaar zijn eeuwfeest viert. Ja, het bestaat al sinds 1916! Bij het starten van je Championship, je carrière, moet je dan ook een keuze maken tussen deze drie. Later kan je, bij meer geld, nog wel wisselen maar in beginsel kies je één discipline om je in te bekwamen.

Het aantal tracks is wat teleurstellend te noemen. We hebben Argolis in Griekenland, Monte Carlo in Monaco, Powys in Wales, Pikes Peak [Hill] in de USA, Baumholder in Duitsland, Varmland en Höljes [Rallycross] in Zweden,  Jamsa in Finland, Hell in Noorwegen[Rallycross] en Lydden Hill[Rallycross] in Engeland. Nu moet ik wel toegeven dat deze tracks bijna elke ondergrond en weersomstandigheden bevatten die er maar te zien zijn maar het klinkt toch wat weinig.

Uw schrijver was monteur bij Opel

Ook het aantal auto’s is niet heel groot. Op dit moment kan je in zo’n 38 auto’s rondscheuren onderverdeeld naar periode. Zo beginnen we met auto’s uit de 60-er jaren om zo op te klimmen naar de huidige machines. We zien daar wel de klassiekers in terug zoals de Lancia Stratos en de Opel Kadett GT/E uit 70’s maar ook de Subaru Impreza en de Volkswagen Polo Rally uit de 2010 periode. Voor mij gaven vooral de Opels een nostalgisch gevoel. Ooit, in een ver verleden toen de mannen nog van staal waren, was uw schrijver monteur motorvoertuigen bij een Opel dealer. In dit tijd waren de Opel Kadett en de Opel Manta zeer gewild en ik heb ooit de eer gehad om in die rallyauto’s een paar proefrondjes te mogen rijden. Vooral de Kadett GT/E geeft zo’n specifiek geluid. De eerste meters, de eerste keer gas intrappen van deze Kadett in DiRT bracht mij direct terug naar die echte ritten. Dat ronkje is zo lekker.

Daarmee komen we bij het geluid. Want voor autoliefhebbers, vooral van dit soort monsters, zijn die specifieke motorgeluiden iets wat je direct terugbrengt in die auto of je er totaal uitgooit. DiRT Rally heeft daar ook tijd en moeite in gestoken en heeft geprobeerd die geluiden goed te evenaren. Klein detail waarin je die moeite terugziet is bijvoorbeeld het verschil in geluid als je vanuit de auto zelf rijdt of kiest voor de camerastand buiten de auto. Die verschilt zeer duidelijk.

Schade

Dan komen we nog bij een aantal toch wel belangrijke punten die bij een simulatie niet mogen ontbreken. Hoe reageert de auto op schade. Daar heeft Codemasters een goed systeem voor bedacht. In mijn ogen is het zeer logisch (want anders zou de game echt niet meer speelbaar zijn) dat men daar qua realisme iets van water bij de wijn heeft gedaan. Een knal tegen een rotswand of een val over de rand van een bergweg maakt niet dat je hele auto in puin ligt en de race klaar is. Er is schade en dat is zowel zichtbaar als voelbaar. Daarnaast krijg je ook nog eens straftijd voor dit soort crashes. Je bijrijder gaat je ook waarschuwen als bijvoorbeeld je radiator lekt en dit een probleem aan het vormen is.  Aan het eind van elke race heb je de mogelijkheid om een aantal reparaties te doen. Dit is beperkt door een tijdsgrens waardoor je niet zomaar alles weer op 100% kan krijgen. Je zal keuzes moeten maken. Ook kan je, in de Championship modus, personeel inhuren. Monteurs zijn er in meerdere prijsklassen en natuurlijk zijn de duurdere beter en sneller.

team

Tuning

Wat betreft de auto’s zelf, er is het één en ander aan af te stellen zoals balans, remmen en vering. Iets wat binnen de simulatie racers bekend terrein is. Die afstellingen kan je opslaan en opnieuw toepassen. Wordt je beter, dan zullen die mogelijkheden ook uitgebreid gaan worden.

310560_screenshots_2015-12-29_00002

Conclusie

Voldoet DiRT Rally aan alle hoge verwachtingen die we na de eerdere teleurstellende titels hadden? Volmondig ja! DiRT is de standaard voor rallygames. Komt je niet aan die standaard, stop dan lekker met dit soort games uitbrengen. Het gaat het nooit worden, ook niet als je een bekende coureur weet te strikken voor je titel. Dit is echt een advies voor de ontwikkelaars die maar blijven worstelen. Zet je product naast DiRT Rally en oordeel zelf. Dan komt de volgende belangrijke vraag: Moet ik DiRT kopen? Is hij het geld waard? Dat ligt zeer aan de gamer die je bent. Ga je los op Mario Kart of Need for Speed en vind je dat uitdagend genoeg, dan zou ik hem lekker laten liggen. Ik voorspel je dat je die zuurverdiende 60 euro zonde van het gespendeerde geld gaat vinden en je binnen een dag of twee hardop op Facebook klaagt dat het een vaginaal zeer teleurstellende game is. Hou je wel van realisme en heb je het geduld om er tijd in te steken, dan ga je zeer tevreden zijn. Zeker op dat moment dat je voor het eerst, na vele crashes en laatste plekken, een tijd haalt binnen de eerste 6. Dan voelt het ook echt alsof je wat hebt bereikt.

RECENSIES OVERZICHT
DiRT
90 %
review-dirt-rally-rally-lat-is-gelegdDiRT Rally is bijna volmaakt. Het is een simulatie in alle aspecten van de game en heeft een steile leercurve. Als je het eenmaal onder de knie hebt dan kan je niets anders dan trots voelen over je prestaties. Qua tracks en aantal auto's vind ik het wat teleurstellend. Hopelijk komen daar in de toekomst een aantal tracks bij want dat zou de game een nog hoger cijfer geven. Een tutorial was ook prettig geweest, zeker gezien de leercurve die je door moet maken. Maar ondanks dat staat DiRT Rally op eenzame hoogte als je het vergelijkt met de andere titels in dit genre. Aanrader dus!
Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Roberto de Maree
Roberto de Maree
8 jaren geleden

goede review je hebt er wel verstand van vind ik

Rob Breedeveld
Rob Breedeveld
7 jaren geleden
Antwoord aan  Roberto de Maree

Dank je Roberto