[Review] Warhammer 40,000: Darktide – indrukwekkend in alle opzichten

Warhammer 40,000: Darktide is een meeslepende onderdompeling in de diepgaande lore van de Warhammer 40k franchise. Met toffe classes, uitdagende vaardigheden om vrij te spelen en prachtig gedetailleerde levels, biedt de game een ervaring die zeker in de smaak zal vallen bij fans. Echter, de moeilijke toegankelijkheid voor nieuwkomers en de hinderlijke performanceproblemen vormen enige struikelblokken.

+ heerlijke fps co-op gameplay
    + gedetailleerde levels en mooie vormgeving
    + unieke classes om mee te spelen
    + scala aan wapens en skills om vrij te spelen

+/- levels duren iets aan de lange kant
    +/- regelmatig onduidelijk wat de objectives per level zijn

- performance problemen
    - matige introductie in de game en het verhaal

Warhammer 40,000: Darktide is een duistere en intense first-person shooter die de diepgaande lore van de Warhammer-franchise verkent. Met een rijke geschiedenis en een overvloed aan details, is deze game een must-play voor fans van het universum. Echter, nieuwkomers kunnen moeite hebben om hun weg te vinden in de complexe wereld. In deze review deel ik mijn indrukken met de game.

Het is moeilijk om de diepte van de lore in Warhammer 40,000: Darktide te overschatten. De game dompelt spelers onder in een universum dat al decennialang wordt uitgebreid, met een rijke geschiedenis van oorlog, corruptie en intrige. Voor fans van de franchise is dit een waar genot, aangezien ze kunnen graven in bekende namen, gebeurtenissen en facties. Voor nieuwkomers daarentegen kan deze overvloed aan informatie overweldigend zijn.

Moeilijk om in te komen

In Warhammer 40k: Darktide krijgt de speler een korte introductie in de mechanics die de game te bieden heeft. Na ongeveer 30 tot 45 minuten word je echt in het diepe gegooid. Niet alleen word je ondergedompeld in een game die al een jaar op pc te spelen is en tal van uitbreidingen en updates heeft gehad, maar je duikt ook in een game met een langere geschiedenis dan de gemiddelde leeftijd van onze XBNL-communityleden.

Naar mijn mening doet de game te weinig om de speler in te wijden in de complexiteit van het Warhammer 40k universum. De eerste 5 tot 10 uur had ik het gevoel dat ik wat verloren door de levels dwaalde. Wat gebeurt hier eigenlijk allemaal? Hoe zijn de werelden en personages opgebouwd? Wat betekenen de verschillende upgrades die voor mijn personage mogelijk zijn? Warhammer 40K: Darktide voelt erg overweldigend en als ik de game niet voor een review had gespeeld, was ik na de eerste paar uur al afgehaakt. Gelukkig heb ik doorgezet en waren er behulpzame leden binnen de community die mij wegwijs hebben gemaakt in Darktide, waarna zich een prachtige game ontpopte die een uitstekende coöp-ervaring weet te bieden.

Heerlijke co-op ervaring

Die geweldige coöperatieve ervaring die ik heb gehad begint bij de verschillende klassen. Je kunt het spel met 4 spelers online spelen en er zijn ook 4 verschillende klassen beschikbaar. Deze klassen vullen elkaar goed aan en wanneer je goed op elkaar ingespeeld bent, is het doorlopen van een level echt een genot.

Elke van de vier beschikbare klassen biedt een unieke speelstijl en vaardigheden die goed in balans zijn. Zo is er de Veteran Sharpshooter. Vanaf een afstand kun je heerlijk knallen, waardoor je teamgenoten de weg vrijgemaakt wordt voor close combat, zoals bijvoorbeeld de Zealot Preacher. Deze klasse is moeilijk om omver te krijgen, is enorm sterk en heeft een zeer krachtige melee aanval. Combineer deze klasse met de vaardigheden van de Psyker Psykinetic en je hebt een dodelijke combinatie. De Psyker was de klasse waarmee ik zelf heb gespeeld. Heerlijke mid-range schoten afwisselen met psychische krachten, waarmee je op brute wijze schedels op afstand kunt laten imploderen. Veel bruter dan dit wordt het niet, zou je denken. Tenzij je natuurlijk met de Ogryn Skullbreaker aan de slag gaat. Deze klasse mag dan weliswaar de cognitieve capaciteiten van een holle pindanoot hebben, maar weet ruimschoots te compenseren in spiermassa.

Iedere klasse heeft unieke vaardigheden en zorgt daarmee voor een specifieke speelstijl. Hierdoor dragen de klassen bij aan de hoge replaywaarde van het spel, omdat elke speelsessie met een andere klasse een compleet nieuwe ervaring biedt. Dus als je een personage maximaal hebt weten uit te breiden, is het zeker de moeite waard om het spel met een andere klasse voort te zetten.

Wapens en skills om vrij te spelen

Darktide kent een heerlijke gameplayloop. Je begint in een centrale hub waar je andere spelers ontmoet, locaties bezoekt om je wapens of personage te upgraden, en dialogen voert met NPC’s. Wanneer je hebt gedaan wat je wilt doen, loop je naar de oorlogstafel en kies je een wereld om te verkennen en objectieven te voltooien.

Elke wereld die je bezoekt voelt uniek aan en ziet er bovenal prachtig en gedetailleerd uit. De opdrachten in de wereld kunnen variëren, maar draaien veelal om het verzamelen van kennis of het verslaan van een grote baas.

Hoewel de werelden er prachtig uitzien en de objectives over het algemeen uitdagend zijn, valt er ook wel wat op te merken. Als ‘nieuwkomer’ was het voor mij regelmatig onduidelijk wat er moest gebeuren. Er worden weinig aanwijzingen gegeven en de quests zijn weliswaar kort en bondig beschreven, maar vereisen ook enige kennis van het universum. Hierdoor wist ik vaak niet precies wat ik moest doen.

Persoonlijk vind ik ook dat de levels soms lang kunnen duren. Het kan voorkomen dat je als speler ruim drie kwartier bezig bent. Dit kan wel sneller gaan als je met een team speelt waarmee je kunt communiceren. Dat laatste is echter zeker niet altijd het geval in Warhammer. Daarom zou ik de game vooral aanraden als je met een groep gamers speelt en samen in een party zit. Als je dat niet doet, wordt het al snel een ieder-voor-zich situatie en dat is voor deze game te ingewikkeld. Niet in de minste plaats doordat je sterker bent en je schild sneller regenereert als je als groep bij elkaar blijft.

Als niet-Warhammer historicus speel ik de levels voor de gameplay en minder voor het verhaal. De verschillende werelden vertellen wel een (overkoepelend) verhaal, maar dat wordt mijn inziens te summier geschetst en is voor mij moeilijk te volgen.

Gelukkig is de gameplay heerlijk en dat zit met name in het progressiesysteem. Het vrijspelen van nieuwe vaardigheden en wapens is een belangrijk aspect van Darktide. De progressie voelt bevredigend en de keuzes die je maakt hebben daadwerkelijk invloed op je speelstijl. Het is echter belangrijk op te merken dat sommige van de krachtigste vaardigheden en wapens pas laat in de game beschikbaar worden. Wat je dus zult merken is dat je als beginnende spelers het gevoel hebt steeds beter in de game te worden en dat werkt op zichzelf dan weer erg stimulerend om verder te spelen. Ook worden je vaardigheden en wapens steeds bruter!

Mooie en gedetailleerde levels

Visueel gezien is Warhammer 40,000: Darktide een meesterwerk. De levels zijn prachtig ontworpen en doordrenkt met details die perfect het duistere en dreigende gevoel van het Warhammer 40k universum vastleggen. De verlichting en atmosfeer dragen sterk bij aan de algehele sfeer van het spel.

De levels onderscheiden zich door hun vele lagen. Er zijn momenten waarop tientallen meters hoge bouwwerken bewonderd kunnen worden, die bovendien enorm gedetailleerd zijn. Darktide is wat dat betreft een visueel genot, maar ik heb ook het gevoel dat we voor deze overvloed aan pracht en praal een flinke prijs betalen in termen van stabiliteit van de performance.

Performance problemen en technische haperingen

Toen de game in het najaar van 2022 op PC Game Pass beschikbaar werd, heb ik de game een aantal uurtjes gespeeld. Ik ben ermee gestopt vanwege enorme prestatieproblemen die de game vertoonde. Hoewel ik destijds op forums las dat dit een bekend probleem van de game was, weet ik de problemen ook deels aan mijn middenklasse pc.

Met de release op de Xbox Series X|S twee weken geleden zijn een deel van de technische problemen wel verholpen, maar blijft de game enigszins haperen. Regelmatig ondervond ik last van een instabiele framerate, schokkerige beelden en allerlei andere ongemakken, waardoor de gameplay niet erg soepel verloopt. Deze performance problemen zijn niet constant aanwezig. Er zijn momenten, vooral wanneer het beeld ‘rustiger’ is, dat de game wel soepel draait. Op deze momenten zien de levels er prachtig uit en zitten vol met details. Maar zodra er meer vijanden in beeld verschijnen, merk je dat de game moeite heeft. Het wordt dan snel onoverzichtelijk voor mij als speler. De game is op deze momenten nog wel speelbaar, in tegenstelling tot mijn pc destijds, maar een prettige ervaring is het niet. De momenten waarop de performance hapert, beïnvloeden echter wel de spelbeleving.