[Review] War Hospital – overleven tussen hoop en vrees

War Hospital zit netjes in elkaar, is goed gemaakt en een boeiende kennismaking met hoe het er tijdens de 1e wereldoorlog aan het front aan toe ging. Voor mij is het verloop van het spel aan de trage kant. Hoewel je meerdere spelsnelheden hebt, gaat de tijd vaak maar langzaam voorbij. Als je een spel zoekt om je op te vrolijken, dan moet je War Hospital zeker niet opstarten. War Hospital is een meeslepende game en als je tegen de stress kunt van het gaan over beslissingen op leven en dood en een spel zoekt die het uiterste vraagt van je management skills, dan is War Hospital iets voor jou. En dat is misschien wel het grootste pluspunt en gelijk het grootste minpunt van het spel.

+ Setting van WW1
    + Verplicht je tot maken van harde keuzes
    + Vraagt het uiterste van je management skills

- Trage start
    - Wordt niet sneller
    - Misschien teveel management (wat voor mij erg vreemd is om te zeggen)

Vorige week is War Hospital uitgekomen. De redactie van XBNL heeft aan communitylid Theo gevraagd of hij zijn indrukken wil delen. Je leest hier zijn review:

Met War Hospital komt Brave Lamb Studio met een management game in optima forma. Voor dit spel heeft de ontwikkelaar samengewerkt met het Imperial oorlogsmuseum in Londen om de game zo waarheidsgetrouw mogelijk als kan weer te geven, zonder het al te ingewikkeld te maken. Aan deze game hebben een aantal ex-Frostpunk-medewerkers gewerkt, wat te zien is aan deze game. In deze simulator van een veldhospitaal wordt jou gevraagd om de juiste keuzes te maken om genoeg soldaten te genezen om zo de slag aan het front te winnen.

De loopgraven in

Je speelt Henry Wells, een gepensioneerde Britse legermedicus, die is teruggeroepen om de leiding te nemen over een veldhospitaal dat vlak achter de frontlinies ligt. Wells heeft zijn zoon in de oorlog verloren en heeft het hier natuurlijk zwaar mee. Hij hoopt dat het runnen van het veldhospitaal hem zal helpen het verdriet te verwerken. Wanneer hij arriveert, is er een duidelijk gebrek aan voorraden en leeft het personeel tussen hoop en vrees. Het zal al zijn (of eigenlijk jouw) managementvaardigheden kosten om dit vervallen Veldhospitaal weer in orde te krijgen.

War Hospital begint heel langzaam en neemt je stap voor stap mee in de mechanics van het spel. Eerst word je naar het Casualty Clearing Station (of kortweg CCS) gestuurd. Hier arriveren de gewonden en worden ze toegewezen aan de artsen. Op basis van, tja waarvan eigenlijk? In het begin op basis van wie jij denkt dat het beste is, beslis je wie er als eerste geopereerd zal worden. Je wijst dan een medisch team toe en de patiënt wordt naar de vervallen kerk gebracht die nu dienstdoet als operatiezaal. Als de patiënt de operatie overleeft, zal hij naar het revalidatiegebouw worden gestuurd. Een verpleegster geeft hier de nazorg en dan mag je beslissen wat er met de patiënt moet gebeuren. Gaat hij terug de loopgraven in, wordt hij naar het hoofdkwartier gestuurd of mag hij naar huis. Hier hebben we in één keer de belangrijkste gameloop gehad. Het zal echter vrij snel duidelijk worden dat het meestal niet zo makkelijk gaat.

De barre, bijna deprimerende, oorlogsomstandigheden vormen geen ideale setting voor het genezen van gewonde mensen, dus het gaat ook regelmatig mis. Zelfs bij de meest “simpele” operaties gaat het fout. Als niet het tempo, maar de aantallen worden opgevoerd moet je echt beslissingen gaan nemen op leven en dood, letterlijk. Laat je de chirurg operaties uitvoeren totdat hij erbij neervalt of geef je hem rust en laat je die arme soldaat nog een uurtje of 8 wachten totdat de chirurg terugkomt van zijn pauze. Laat je de soldaat met goede gevechtscapaciteiten voorgaan of degene die er het slechts aan toe is? Nog lastiger, ga ik de patiënt een 6 uur lange operatie ondergaan en geef ik die een groot deel aan schaarse medische voorraden of opereer ik deze soldaat helemaal niet en opereer ik in die tijd 2 of 3 andere patiënten. Het spel geeft hier de hartverscheurende beslissingen die aan het front gemaakt moesten worden heel duidelijk weer. Vergeet niet dat dit spel zich in 1918 begeeft. De medische technologie was er gewoon weg nog niet om de soldaten op een fatsoenlijke manier te helpen. Nee, heel vrolijk worden we er niet van.

Logisch-tiek

In War Hospital is er een gebrek aan alles. Technologie, voorraden, personeel en moraal. Voor elke operatie heb je een bepaalde hoeveelheid medische benodigdheden nodig. Deze kun je per trein laten komen, maar dat kost je dan weer een soort “oorlogs bonnen”. De bonnen heb je ook weer nodig om extra personeel te halen of om je ziekenhuis te upgraden. Zelf de benodigdheden maken, kost je dan weer personeel, dat personeel kan je die tijd niet inzetten op andere posten. En als je je personeel langer laat werken, worden ze ook vermoeider. En een vermoeider persoon moet ook weer langer rusten, waarbij je ze logischer wijs ook niet ergens anders kan inzetten. Personeel moet ook eten, wat ook weer voorraad kost. Je kan ze ook op een half rantsoen zetten, maar dat gaat dan weer ten kostte van het moraal. En een te laag moraal, resulteert in een game over. Alles in War Hospital draait dus om de krapte. Je moet als je management skills inzetten om de juiste persoon op de juiste plek te zetten op de juiste tijd.

Als patiënten overlijden, daalt het moraal in het ziekenhuis, en van alles wat uw ziekenhuis nodig heeft, is het moraal het allerbelangrijkst. De dood is de meest voorkomende oorzaak van een daling van het moraal. Gezonde patiënten naar huis sturen is de beste manier om de boel wat op te vrolijken, maar soms krijg je ook de kans om het moraal op andere manieren te verbeteren. Al vrij snel krijg je bijvoorbeeld de kans om het kerkhof op te knappen, als dit gedaan is zie je het moraal iets stijgen. Het is nu natuurlijk verleidelijk om de mensen dan maar naar huis te sturen. Maar dan heb je het probleem dat je geen mensen meer aan het front hebt. En als de loopgraven aan het front worden overlopen door de Duitsers, resulteert het ook in een Game Over.

Naast de gewone management stukken, kun je ook nog verkenningsmissies uitvoeren. Hierbij kun je saboteurs onschadelijk maken of meer informatie van het front inwinnen. Daarnaast heb je ook nog een prachtige ontwikkelboom om je ziekenhuis te verbeteren. Een erg belangrijke hierin is toch wel de verbetering om te kunnen amputeren. Gezien overleven met een been minder beter is voor het moraal dan een overleden soldaat, kun je je voorstellen dat er vele soldaten met een ledemaat minder je veldhospitaal zullen verlaten.

De visuele voorstelling van War Hospital draagt bij aan de sfeer van de barre omstandigheden van de tijd waar het spel zich in afspeelt. Het spel deed me direct denken aan de aflevering van Band of Brothers tijdens de slag om Bastogne. Een kapotgeschoten plek waarbij de kerk dient als noodhospitaal. Alleen de grafische voorstelling van de filmpjes waarbij bijvoorbeeld de loopgraven worden aangevallen, vielen me tegen. De voice-acting was best OK en de subtiele achtergrond droeg mooi bij aan de sfeer.

De UI daarentegen is soms frustrerend. Hoewel je duidelijk kan zien hoeveel voedsel en andere voorraden je hebt, is het op andere punten gewoon onduidelijk. Wat betekenen bepaalde icoontjes? Een in de tutorial plek van een knop staat op linksboven, maar staat in het radiale menu linksonder. Af en toe wordt bepaalde informatie ook verkeerd aangegeven; een verpleegster was oververmoeid, maar stond ergens anders als gewoon vermoeid.

War Hospital zit netjes in elkaar, is goed gemaakt en een boeiende kennismaking met hoe het er tijdens de 1e wereldoorlog aan het front aan toe ging. Voor mij is het verloop van het spel aan de trage kant. Hoewel je meerdere spelsnelheden hebt, gaat de tijd vaak maar langzaam voorbij.

Als je een spel zoekt om je op te vrolijken, dan moet je War Hospital zeker niet opstarten. War Hospital is een meeslepende game en als je tegen de stress kunt van het gaan over beslissingen op leven en dood en een spel zoekt die het uiterste vraagt van je management skills, dan is War Hospital iets voor jou. En dat is misschien wel het grootste pluspunt en gelijk het grootste minpunt van het spel.