Review: Trine 5 – A Clockwork Conspiracy

Trine 5: A Clockwork Conspiracy is een heel goede toevoeging in de serie. Er zijn meer dan genoeg uitdagende puzzels om op te lossen. Grafisch en op het gebied van geluid kan deze game meedoen met de zwaargewichten.

+ Mooie graphics, goed geluid en fijne muziek
    + Heerlijk je hersens laten kraken om puzzels op te lossen in een kleurrijke wereld
    + Spelen zoals jij dat wilt: solo, local of online MP
    + Meer dan genoeg speelduur

+/- De puzzels kunnen soms wat te eenvoudig overkomen. Beetje het risico van redelijk de vrije hand krijgen bij het oplossen
    +/- Gevechten zijn niet van hetzelfde niveau als de puzzels, jammer

- Geen

Het is tijd voor deel 5 in de Trine-franchise. De redactie van XBNL vroeg communitylid Eddie om zijn indrukken met ons te delen. Hier lees je zijn recensie:

Halo, Gears en Forza gingen ze voor, maar met Trine 5: A Clockwork Conspiracy telt deze serie alweer vijf games. Hoewel Trine niet zo’n grote naam heeft als de eerder genoemde games, worden de games in de serie met elk deel groter, beter en mooier (oké, oké, met uitzondering van deel 3). Dus als dit vijfde deel deze trend volgt, hebben we hier een pareltje te pakken.

De eerste game in de serie werd uitgebracht in 2009, en daarmee is de serie een van de succesvolste en langstlopende franchises van Frozenbyte. Helaas kent de serie één misser, namelijk deel 3. In die game ontbrak zo goed als elk verhaal en werd vooral geleund op flauwe grappen. Daarnaast waren er behoorlijk wat bugs in die game, iets wat gelukkig volledig werd rechtgezet met deel 4. Laten we nu snel kijken of deel 5 het herstel voortzet.

Hoe te spelen?

Trine 5 is, net als zijn voorganger, een side-scrolling game. Het is niet volledig 3D, maar ook niet plat 2D. Overigens is er geen voorkennis van de eerdere games vereist om deze game te kunnen spelen, aangezien er een op zichzelf staand verhaal wordt geboden.

Wanneer je de game solo start, speel je afwisselend met de drie bekende helden uit de vorige games: Pontius de ridder, Amadeus de tovenaar en Zoya de dief. Elk van deze helden heeft zijn eigen kwaliteiten. Pontius maakt natuurlijk gebruik van zijn zwaard en kan met zijn schild beuken uitdelen. Hij is daardoor effectief in close combat met vijanden en om obstakels te doorbreken. Amadeus kan blokken en planken uit het niets tevoorschijn toveren en ze laten zweven om op de juiste plek te plaatsen. Als laatste is Zoya een expert in het gebruik van pijl en boog. Daarnaast kan ze touwen spannen om naar lastig bereikbare plaatsen te balanceren.

Zoals eerder vermeld, worden vrijwel alle games in deze serie steeds beter gemaakt. Dit geldt ook voor Trine 5, waarin de ontwikkelaars hebben gekeken naar de kwaliteiten van onze helden en deze verder hebben uitgebreid. In deze game kan Pontius bijvoorbeeld met zijn zwaard gooien, kan Amadeus de zwaartekracht omkeren en kan Zoya haar pijlen laten stuiteren. Hierdoor wordt er meer diepgang in de gameplay en de op te lossen puzzels gebracht. Nee, deze nieuwe vaardigheden heb je niet meteen tot je beschikking. Je moet eerst de nodige XP verzamelen en daarmee jouw personage upgraden. Al met al voegt dit echt wel iets toe aan de game.

Het verhaal van dit deel is eenvoudig. Onze helden zijn in de veronderstelling dat ze nog steeds in de gunst staan van de stad. Echter, door een slim plan van een schurkachtig duo wordt de stad verwoest. De schuld daarvan wordt natuurlijk in de schoenen van onze helden geschoven. Aan het drietal de taak om hun naam te zuiveren en de schuldigen te ontmaskeren.

Puzzelen is de kern van de gameplay

Voor degenen die al games uit de Trine-serie hebben gespeeld, is het bekend dat deze games voornamelijk draaien om het oplossen van puzzels. Veel puzzels moeten worden opgelost voordat je überhaupt verder kunt in het level, terwijl andere subtieler zijn verwerkt in het level en je tegenkomt als je een 100% score wilt halen. Uiteindelijk ben je veel breinbrekers verder wanneer je alle 20 levels in deze game hebt voltooid, vooral als je bedenkt dat veel levels ook nog verborgen gebieden bevatten.

Wat begeleiding betreft, doet de game zijn best. In de eerste 3 levels word je stap voor stap begeleid en worden de 3 hoofdpersonages geïntroduceerd. Elk personage krijgt zijn eigen level om mee vertrouwd te raken. De game legt keurig uit wat de kwaliteiten van de personages zijn en hoe je ze moet gebruiken. Daarna wordt je meer vrijgelaten en moet je echt zelf gaan nadenken. Vanaf het vierde level krijg je de beschikking over alle drie de helden. Wanneer je solo speelt (zoals ik heb gedaan), kun je met een druk op de knop wisselen tussen de helden. Dit is soms erg handig bij het oplossen van puzzels, en het werkt goed.

Bij het oplossen van puzzels heb je redelijk de vrije hand. Natuurlijk hebben de ontwikkelaars een bepaalde oplossing in gedachten, maar met jouw creativiteit kun je mogelijk tot een totaal andere oplossing komen. Het is geweldig dat de game je deze mogelijkheid biedt. De game kent ook een opbouw in moeilijkheidsgraad qua gameplay en puzzels. In het begin is alles redelijk eenvoudig, zodat je de game rustig kunt verkennen. Wanneer je halverwege het verhaal bent, neemt de moeilijkheid aanzienlijk toe en word je echt uitgedaagd. Dit hangt samen met de uitbreiding van de vaardigheden van de personages. Hoe meer vaardigheden ze hebben, hoe complexer de uitdagingen. Het goede nieuws is dat de ontwikkelaars niet overdrijven met de moeilijkheidsgraad. Elke puzzel is oplosbaar, vaak door terug te denken aan eerdere oplossingen die je hebt bedacht en daar iets aan toe te voegen.

Solo, local en wereldwijd multiplayer

Je kunt deze game helemaal in je eentje uitspelen en alle puzzels in je eentje oplossen, maar dat is niet noodzakelijk. In deze game kun je namelijk ook lokaal met vrienden of familie spelen, waarbij tot 4 mensen tegelijkertijd kunnen deelnemen. Je kunt zelfs in de game instellen of personages wel of niet dubbel in de line-up mogen voorkomen. Als je geen familie of vrienden in de buurt hebt, is dat geen probleem, want je kunt ook online een multiplayer sessie opzetten.

Binnen de multiplayer (zowel lokaal als online) ligt de nadruk logischerwijs op samenwerking. Elk personage brengt zijn of haar sterke punten in om puzzels op te lossen en vijanden te verslaan. Dit is perfect om samen enkele uren door te brengen, vooral omdat de puzzels zich aanpassen aan het aantal spelers. Als je solo speelt, hoef je bijvoorbeeld bij een bepaalde puzzel slechts één emmer water te vullen. Als je met meerdere mensen speelt, moeten er meerdere emmers tegelijkertijd worden gevuld.

Graphics en geluid

Daar kan ik kort over zijn: Geweldig! Grafisch gezien is deze game volledig afgewerkt. Prachtig geanimeerde cutscenes en ook in-game ziet alles er fantastisch uit. De setting heeft een sprookjesachtige uitstraling met bijpassend levendige kleuren. Het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan de graphics, zowel voor de voorgrond als de achtergrond.

Het geluid voegt naast de graphics ook veel toe. De hoofdpersonages hebben allemaal geweldige stemacteurs. De gesproken stukken zijn duidelijk en met de juiste intonatie ingesproken, wat niet altijd het geval is bij andere games. Bovendien past de muziekscore perfect bij de game. Het is niet overheersend, maar vormt een mooie aanvulling op de sprookjesachtige pracht die je ervaart tijdens het spelen.

In Trine 5 zijn 62 achievements verwerkt. Het merendeel van deze achievements is gekoppeld aan je voortgang in het spel. Voor elk van de 20 levels in het spel is er een achievement om het level te voltooien. Daarnaast is er de uitdaging om in elk level alle XP te verzamelen. Naast deze grote hoeveelheid te behalen achievements zijn er nog verzamelobjecten die je moet verkrijgen, zoals alle tassen en hoeden, en alle brieven, enzovoort. Als laatste zijn er achievements die gekoppeld zijn aan specifieke gevechtsmethoden, waarbij je bepaalde vijanden op een specifieke manier moet verslaan om de achievement te behalen. Over het algemeen biedt dit een gevarieerde mix van uitdagingen voor verschillende spelers. Persoonlijk had ik graag gezien dat er wat meer achievements waren toegevoegd voor het uitvoeren van unieke acties in plaats van alleen het saaie voltooien van levels of het verzamelen van alle XP, hoe uitdagend dat laatste soms ook kan zijn.