Review: The Settlers: New Allies

Verwacht niet teveel van The Settlers: New Allies. De campaign maakt het vooral vernieuwend en zorgt ervoor dat je tenminste iets met een doel kan doen in dit spel. Het is echt zo’n spel die je even een uurtje als rustpunt van je hectische dag gaat spelen.

Wat Settlers leuk blijft maken is het gekrioel van de mensen in beeld die sjouwen en werken en allemaal druk bezig zijn.

Het gebruik van een controller blijft een soort moetje en is niet altijd even makkelijk.

Al met al kan je je er best wat uurtjes mee vermaken maar hou er rekening mee dat het op een bepaald moment erg repetitief kan worden. Vanuit dat oogpunt vind ik de prijs best hoog en mijn advies is dan ook: wacht even op een sale.

Plussen

+ Gamen om te relaxen.
    + Animaties.
    + Aardige campaign.

Minnen

- Controller blijft lastig.
    - Cutscenes vlakjes.
    - Verwacht geen RTS.
    - Kan repetitief zijn.

The Settlers, ik heb er warme herinneringen aan. In een ver verleden toen er nog paard en wagens waren en we op kolen stookten, ontdekte ik de allereerste Settlers. Ik was mateloos geïntrigeerd door alle activiteiten op beeld. Alsof die figuurtjes mij een lesje logistiek leerden. Is deze allernieuwste telg van de familie in staat om mij ook zo te boeien?

Wat is er zo anders aan New Allies? Laten we daarmee beginnen. Deze nieuwe uitgave door Blue Byte brengt een stukje campaign in het spel. Je mag, naast het gewoon groot laten worden van een kolonie, ook een verhaal gaan volgen.

In het verhaal ben jij met je volk verdreven uit je land en moet je je ergens anders zien te vestigen. Je zeilt naar een eiland en wordt al direct in een conflict gezogen. Het volk wat daar al woont wordt geteisterd door tuig en rovers en is eigenlijk niet in staat zich te verdedigen. Zo start jouw verhaal en begin je een rij aan acts waarin je telkens opnieuw een taak moet vervullen. Het uiteindelijke doel is om te snappen wie je voorvaderen waren. Tenminste, dat zinnetje wordt ongeveer zo’n 2432 keer herhaald in het spel.

Dit alles wordt aaneengeregen door best wel matige cutscenes. Niet dat je van een management-game zoals dit hoogwaardige filmpjes kan verwachten maar ik zit nu naar stukjes te kijken waarin de gezichten verre van perfect zijn en je telkens wordt afgeleid door de rare manier waarop ogen worden weergegeven. Daarentegen is de voice-acting best aardig en denk ik zelfs de Biomutant stem te herkennen in het spel. Helaas heeft dit spel ook weer last van de vele herhalende zinnetjes die je veel teveel hoort.

Tutorial

Maar voordat je begint, is er een optie om de kneepjes van het spel in een tutorial te leren. Gelukkig is het allemaal geen hogere wiskunde en snap je al snel hoe je een kolonie naar ongekende hoogtes kan tillen. Qua gameplay blijven dit soort games altijd wat lastig. Laten we eerlijk zijn, dit soort games zijn eigenlijk niet bestemd om met een controller te spelen. Dit is echt een muis en toetsenbord spel. Zeker het selecteren en eventueel groeperen van je volk, met name je engineers en je soldaten, blijft aanrommelen.

Ik probeer altijd zo snel mogelijk een rallypunt op een mooie open plek in te stellen zodat al mijn nieuwe rekruten zich daar verzamelen. Zo kan ik ze eventueel nog in groepjes verdelen en ze afzonderlijk selecteren. Maar dit blijft een aangerommel met radial menu’s en te weinig opties om het simpel te kunnen kiezen. Dus je verzandt al snel in het kiezen van al je soldaten of engineers en dat is weer niet de bedoeling omdat ze dan hun lopende taak beëindigen.

Managen richting oorlog

Voor diegene die het spel helemaal niet kennen. Het is echt een versimpelde management game die het vooral van alle grappige graphics moet hebben. Het blijft koddig om de boer graan te zien oogsten welke vervolgens naar een molen gebracht worden die er weer een zak meel van maakt die dan vervolgens bij de bakker wordt afgeleverd om er een lekker broodje van te bakken. Daar zit de charme in. Zo goed mogelijk je gebouwen op plekken plaatsen waar ze de meeste opbrengst opleveren, iets wat nogal simpel is omdat je een soort metertje in beeld ziet die al aangeeft hoe effectief de plek is waar je je houthakker of steenhouwers neerzet. Vervolgens is het zo wijs mogelijk je wegen aanleggen zodat alles vervoert kan worden, genoeg huizen te bouwen zodat er genoeg sjouwers en werkers zijn en ga zo door.

Zo probeer je voorraden te managen, te zorgen dat er genoeg hout en stenen zijn om te kunnen bouwen, genoeg voeding is om de productie te boosten met het uiteindelijke doel, oorlog. Want aan het eind is het vooral het genereren van zoveel mogelijk troepen om daarmee die nare buurman even af te maken. Dit terwijl je ook zorgt dat er genoeg defensietorens staan om die periodieke aanvallen van die buurman af te slaan.

Simpel

Al met al dus geen geweldig ingewikkeld spel. Als je iets van een RTS-aspect verwacht in dit spel, dan moet ik je teleurstellen. Dat is er eigenlijk niet. De truuk ligt vooral in het numerieke. Oftewel, zorg dat je veel meer troepen hebt dan je vijand en hak ze dan in de pan. En dat is niet altijd even makkelijk, zeker niet in de campaign. Men zorgt er in het begin voor dat je net genoeg kracht hebt om te overleven maar moet daarna wel even goed het moment zoeken om de strijd te starten. Als je tijdslot mist, dan zit er weinig anders op dan opnieuw beginnen. Je voorraden zijn dan uitgeput en de nieuwe plekken om stenen of hout te vinden, die liggen nu net achter de vijand. Omdat het spel toch wat traag werkt, kan dit nogal als een straf aanvoelen.

Om het spel toch nog wat meer sjeu te geven, is er nog een mogelijkheid om bepaalde perks een upgrade te geven in een onderzoek gebouw. Daarnaast zitten er nog wat special forces in, in de vorm van magiërs die op afstand voor vernietiging kunnen zorgen. Maar daar moet je wel wat verder voor in de campaign zitten om die tegen te komen. Wat ik ook mis in het spel is een manier om verder uit te zoomen.

De game mist ook soms logica. Zo heb je de optie om, door het fokken van ezels en het maken van wagens, een snellere vorm van transport te bouwen. Gek genoeg worden die niet automatisch met voorrang ingezet. Zo zie ik een rij aan ezel en wagens in mijn beeld staan die allemaal blijkbaar in staking zijn terwijl ik toch echt de ezelwagen vakbond tevreden heb gehouden. Hoe ik die dan weer aan de slag kan krijgen, daar heb ik geen idee van.

Verwacht niet teveel van The Settlers: New Allies. De campaign maakt het vooral vernieuwend en zorgt ervoor dat je tenminste iets met een doel kan doen in dit spel. Het is echt zo’n spel die je even een uurtje als rustpunt van je hectische dag gaat spelen. Het gebruik van een controller blijft een soort moetje en is niet altijd even makkelijk. Vaak selecteer je maar alle manschappen of engineers want dat werkt het snelste. Iets wat de andere werkzaamheden van die mannen dan direct stopt.