Review: Teenage Mutant Ninja Turtles – Shredder’s Revenge

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge doet dat wat je ervan verwacht en doet er nog een schepje bovenop. De strakke gameplay gecombineerd met de prachtige pixel art en soundtrack zullen je retro hart laten genieten. Doordat de gameplay zo laagdrempelig is kan iedereen aansluiten. Je kleine van 5, moeder de vrouw en zelfs je oma kan deze game zonder problemen spelen. En met een co-op tot 6 spelers (online en offline) is dit de ideale game om samen te spelen. Want, wat klinkt nou beter dan samen met een stel XBNL-maten, onder het genot van een biertje, pure nostalgie te beleven? Oh, and last but not least: DAY ONE ON GAMEPASS!

+ Mooie backgrounds pixel art graphics
    + Strakke gameplay
    + Easy to pick-up
    + Soundtrack

- Collectibles voelen nutteloos aan

Onder luid gejuich werd de aankondigingstrailer van Teenage Mutant Ninja Turtles door de XBNL-community ontvangen. Nog enthousiaster waren de reacties toen bleek dat deze titel ‘day one’ via Xbox Game Pass te spelen is. Wat mogen we van deze titel verwachten als deze op 16 juni 2022 te spelen is? De XBNL-redactie vroeg veteraan DM4S om onze community van een review te voorzien.

Cowabungaaaaaa! Wie kent deze kreet niet? Iedereen die in de jaren 80/90 geboren is zal ongetwijfeld deze kreet van de 4 hero’s in a hard shell kennen. De Turtles waren een grote hype in die tijd en menig kind had er wel een figurine, comic book of game van. De Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time game wordt gezien als één van de betere brawler games ooit gemaakt. Nu wil Nickelodeon, in samenwerking met Tribute Games en Dotemu, in de voetsporen van deze classics treden.

Tribute games bestaat uit een team dat vorig jaar Scott Pilgrim vs. The World uitgegeven heeft. Het blijkt dat het team al sinds 2010 bij Nickelodeon aan het pitchen is om een Turtles game te maken. Enkele jaren geleden is er groen licht gegeven om deze game in samenwerking met Dotemu te maken. Dit team ken je mogelijk van Streets of Rage 4. Beide teams hebben dus een mooi cv waar het gaat om het ontwikkelen van echte brawlers. Nu hebben zij samen de koppen bij elkaar gestoken en daar is een heerlijke game uit voortgekomen: Teenage Mutant Ninja Turtles – Shredder’s Revenge! Wat maakt deze game zo goed?

Shredder een halt toe roepen

Het verhaal begint met Bebop en Rocksteady (handlangers van Shredder) die een overval op het pand van Channel 6 (de nieuwsstudio waar April voor werkt) plegen. Apparatuur wordt gestolen met uiteraard als doel om snode plannen voor Krang en Shredder te kunnen smeden. Jij, als speler, gaat met onze helden in de achtervolging om Shredder’s plan te verijdelen. Je wordt daarbij dwarsgezeten door diverse bekende en onbekende handlangerbazen. Oké, als het om verhaalvertelling gaat, dan hoef je hier geen hoogstandje te verwachten, maar dat is ook totaal niet de drive achter deze game. De game moet het dan ook hebben van de ijzersterke brawler combat.

Wat speelt dit weer ouderwets lekker

Je begint met de keuze uit een Story Mode of Arcade Mode. Deze twee modes verschillen in opzet. Zo heb je in de Story Mode een grote landkaart waarop de levels zijn geplaatst. Hierbij ga je van level naar level, maar heb je ook de optie om elk level op elk moment te herspelen. De levels zijn gemiddeld een minuut of zeven lang en kunnen dus ook lekker even als snelle versnapering opgepikt worden.

Ieder level bevat drie challenges en diverse secrets. Het jammere aan deze secrets is dat ze onnodig aanvoelen. Ze zijn supermakkelijk te vinden en leveren, behalve “XP” als je een bepaald aantal behaald hebt, verder niets extra’s op. Deze XP zorgt er overigens voor dat jouw Turtles in level stijgen, waarbij de level cap op 10 staat. Door te stijgen in level krijgen je characters een beetje meer health, een extra leven of een extra energy bar.

Wil je een wat meer classic coin-up ervaring, dan kies je voor de Arcade Mode. Hier krijg je drie levens, drie continues en doorkruis je de levels achtereenvolgens. Je kan doormiddel van 200 enemies te verslaan een extra leven krijgen. Zijn je levens en continues op? Dan is het over en uit en mag je nadat je een leaderboard notitie krijgt helemaal opnieuw beginnen.

De game biedt je zes personages aan om uit te kiezen, met een zevende als je de game hebt uitgespeeld, namelijk: (hoe kan het ook anders) Donatello, Michelangelo, Raphael, Leonardo, Splinter en April. Het zevende karakter is de vigilante Casey Jones.

Elk karakter heeft drie verschillende attributen bestaande uit range, speed en power. Hierin verschillen de karakters per attributen. De ene turtle zal sneller zijn maar levert in op range en de andere verkiest power weer boven range. Dit zorgt ervoor dat je met elk karakter net iets anders zal spelen. Daarbij komt ook het vechtsysteem om de hoek kijken. En ondanks dat je maar een beperkte selectie aan moves tot je beschikking hebt voelt dit nooit als een beperking aan. Het is ook juist fijn, omdat je geen duizenden combo’s uit je hoofd hoeft te leren. Wat de laagdrempeligheid dan weer flink bevordert.

Ook al zijn er dus weinig moves, de game motiveert je wel om ze allemaal te gebruiken, om je te ontdoen van de diverse enemies die je tegen komt. Doormiddel van het verslaan van enemies of een Cheer move te maken, bouw je een energy bar op waarmee een super move geactiveerd kan worden. Deze is naar mijn mening net iets te overpowered (zeker als je door hebt hoe je dit effectief kan gebruiken). Echter, over de gehele linie voelen de controls ontzettend soepel aan en speelt de game lekker weg!

Kleurrijke en gedetailleerde levels

Grafische gezien is dit een prachtige pixel art game. De levels zijn kleurrijk, gedetailleerd en gevarieerd. Zo ga je van het Channel 6 kantoorpand door straten, riolen en zelfs naar werelden in andere dimensies. De levels sluiten mooi op elkaar aan en starten met een achtergrond dat te maken heeft met het einde van het vorige level. Doordat het tempo zo hoog ligt in de game ben ik menig keer stil gaan staan om te kijken wat er nu allemaal te zien is. Ook in de verre achtergrond zijn namelijk leuke details te zien.

Wat een sfeer!

Nu komen we bij een heel sterk punt: de soundtrack. Jongens, wat is die lekker zeg! De sfeer zit er direct al goed in en begint bij de intro die uit de classic Ninja Turtles cartoon komt. Deze is door Mike Patton van Faith No More opnieuw ingezongen en geeft meteen dat heerlijke nostalgische gevoel. Vervolgens knallen de vette up-tempo synthesizer beats je om de oren. Er is zelfs een nummer waar Ghostface Killah (Wu-Tang Clan) en Reakwon hun rapkunsten in hebben gestopt. Ik denk dat menig persoon deze soundtrack op zijn spotify lijst zal plaatsten. Ik in ieder geval wel! De effort die in de soundstracks is gestopt, maken deze game helemaal af.