Review: Square Keeper – puzzelgame vermomd als actiongame

Square Keeper is een korte game die alleen leuk is voor de echte fans van puzzelgames. En zelfs die zullen er vrij snel op uitgekeken raken. Het is een basic game, maar dat kan met het prijskaartje van 5 euro dat er aan vasthangt geen echte verrassing zijn.

+ Alles werkt naar behoren. Technisch geen glitches of hick-ups. Verder niets speciaals

+/- Grafisch en geluid zijn maar zo-zo. Typische indiegame die lowbudget door 1 persoon of een super-klein team is gemaakt
    +/- Gezien de beperkte uitdaging van de levels, had het leuk geweest als er wat meer levels / werelden beschikbaar waren

- Het gebrek aan afwisseling. Qua vijanden heel beperkt en ook de kerker gaat je op den duur tegenstaan als beeldvulling

Een puzzelgame gebaseerd op een kaartsysteem? Hoogste tijd om community member Eddie om een review van Square Keeper te vragen. Een nieuwe game die door Jandusoft gepubliceerd is. Je leest hier zijn bevindingen:

JanduSoft heeft in 2022 inmiddels 12 games uitgebracht, nu is nummer 13 uitgekomen. Is het een ongeluksgetal of toch een schot in de roos?

Toen deze titel langs kwam, had ik geen idee wat mij te wachten stond. Door de loop van de game is het iets duidelijker geworden. Je speelt in deze game een strijder die op een klein vierkant of rechthoekig blok (een kerker) de uitgang moet zien te halen. Klinkt eenvoudig, maar de game maakt het ons (gelukkig) net iets moeilijker.

Qua verhaallijn wordt er eigenlijk niets uit de doeken gedaan. Dus hoe je in de kerker bent beland en de verdere achtergrond blijft in deze game een mysterie.

In de gemiddelde kerker loop je de nodige vijanden tegen het lijf die je allemaal moet verslaan voordat je de uitgang door kunt. De vijanden verslaan is ook geen kwestie van er op af lopen en afslachten. Nee. Om door de kerker te kunnen lopen en vijanden te kunnen verslaan moet je gebruik van kaarten maken. Je krijgt bij elk level een vaste set kaarten die je kunt gebruiken. Zo zijn er kaarten die je 1, 2 of 3 posities in rechte lijnen laten lopen. En zo zijn er ook aanvalskaarten die je 1, 2 of 3 posities ver laten aanvallen. Daarnaast moet je in sommige levels weten om te gaan met vallen.

Op zoek naar de uitgang

De game is opgebouwd uit een vijftal werelden en elke wereld heeft negen levels die je moet overwinnen. Qua moeilijkheid is het allemaal niet zo heel erg wereldschokkend. Als je een beetje inzicht hebt, is er vrij vlug achter te komen hoe je alle vijanden kunt verslaan en de uitgang kunt bereiken. De verschillende vijanden hebben ook geen invloed op de moeilijkheid. Ze vallen je namelijk niet aan. Je kunt dus zo lang nadenken als dat je nodig hebt.

Deze game is puur een puzzelgame. De enige opgaaf die je hebt, is met de beschikbare kaarten de levels doorlopen. Helaas valt JanduSoft hiermee vol in de valkuil die dit soort games in zich heeft. Afwisseling is namelijk ver te zoeken. Alles ziet er vrij generiek uit. De vijanden zijn ook niet geprogrammeerd in grote variatie. Omdat ook de moeilijkheidsgraad niet stijgt, begint de verveling redelijk snel toe te slaan. Gelukkig is de game niet al te groot.

Middelmatig in alle opzichten

Als we het moeten hebben over de grafische eigenschappen van de game kunnen we kort zijn. Deze game gaat geen awards voor de beste graphics binnenslepen. Het is allemaal heel basic opgesteld. Het voldoet, maar ook niet meer dan dat. Deze zelfde zinnen kunnen we copy-pasten voor het geluid.

De 5 werelden en daarmee de 45 levels die je kunt spelen, leggen geen grote tijdslast op je. Elk level is in een minuutje echt wel door te spelen. Met een 45 minuten tot uiterlijk een uurtje ben je wel door de game heen. Omdat het een hele basic puzzelgame is, moet je ook niet te veel van de herspeelbaarheidswaarde verwachten. Die is er mijns inziens namelijk niet. Voor elke puzzel is slechts 1 (en heel soms 2) oplossingen. Dit houdt in dat je na het uurtje gamen met een voldaan gevoel de game van je Xbox of van de externe harddrive af haalt.

Square Keeper heeft 12 achievements om vrij te spelen. Deze zijn zowel verbonden aan een stukje voortgang van werelden voltooien als het doen van wat simpele acties. Versla 2 vijanden met 1 aanval, versla je eerste slijm-vijand, versla je eerste Rat, etc. Voor de gemiddelde puzzelaar geen onoverkoombare opdracht om alle achievements snel vrij te spelen.

Square Keeper is een korte game die alleen leuk is voor de echte fans van puzzelgames. En zelfs die zullen er vrij snel op uitgekeken raken. Het is een basic game, maar dat kan met het prijskaartje van 5 euro dat er aan vast hangt geen echte verrassing zijn.