[Review] Sonic Superstars – Razendsnel kleurenpalet

Sonic Superstars leek op het eerste gezicht een schot in de roos. Het is jammer dat de game de verwachtingen slechts half waar weet te maken. De omgevingen zijn strak en spetterend vormgegeven. Daar komt bij dat de Emerald Powers zorgen voor een nieuwe dynamiek. Het is echter jammer dat de game na een verloop van tijd minder begint te boeien en de minpunten pijnlijk zichtbaar worden. Denk hierbij aan de frame drops en soms onlogische layout van de map. De extra game modes zijn leuk voor een keer, maar zullen onder de streep niet lang genoeg boeien. Wat daardoor overblijft is een leuk uitziende game met een matige uitvoering.

+ Kleurrijke werelden
    + Emerald Powers

- Frame drops
    - Soms onlogische layout van de map
    - Extra game modes zijn oppervlakkig

Vraag een willekeurige gamer om een rij iconische game karakters op te noemen en de kans is groot dat Sonic wordt genoemd. Maar moet je Sonic Superstars in hoog tempo eens gaan proberen of juist snel overslaan? Je leest het hier!

De eerste beelden die bij de aankondiging van Sonic Superstars werden getoond een paar maanden geleden wisten mij al te boeien. Duidelijk werd dat men bij SEGA terugging naar de klassieke Sonic ervaring. Opvallend hierbij waren de haarscherpe omgevingen met strak vormgegeven kleuren.

Mijn eerste uren in Sonic waren dan ook een feestje. Aan het begin mocht ik kiezen met wie ik aan de slag wilde: Sonic, Tails, Knuckles of Amy. Op hoog tempo vloog, sprong en zweefde ik door de levels heen. En over die levels gesproken die zagen er inderdaad vet uit. Strak vormgegeven levels komen voorbij met kleuren die van je scherm spatten. Zo begon ik op een oceaan met verschillende zonnige eilanden en rende ik letterlijk na het afronden van dit level door naar de volgende. Dit ging om een soortgelijk level zij het met een andere layout en de schemering die was gevallen. Om vervolgens vanuit een level in de jungle door te rennen naar een pinball pretpark. Dit doe je soms overigens ook vanuit een beperkte open world waarin onze blauwe vriend mag rondlopen.

Nostalgisch

Over pinball gesproken trouwens. Het is duidelijk dat de game graag knipogen doet naar klassieke andere games. Zo kwam de verwijzing naar Tetris ook langs gevlogen toen ik als bal meerdere blokjes kapot moest maken om verder te komen. Dit alles mag je doen onder het gezelschap van typische Sonic soundtracks die je stiekem wel even mee laten neuriën.

De meeste oudgedienden die ooit Sonic hebben gespeeld zullen de game makkelijk oppakken. De klassieke Sonic gameplay is namelijk weer als vanouds aanwezig. Wel heeft men hier geprobeerd om te vernieuwen door de introductie van de zogeheten Emerald Powers. Deze kun je wanneer je maar wil inzetten door gebruik te maken van je rechterpookje. Zo is er de skill Avatar die meerdere Sonic’s op je scherm tovert en vijanden aanvalt. Of je gaat aan de slag met Bullet waarmee de blauwe egel veranderd in een vuurbal en meer schade doet. Het zijn leuke vernieuwingen die je vooral kunnen helpen met de bosses aan het eind van een level.

Heb je een aantal uurtjes in de game zitten dan beginnen de minpunten van de game langzaam door te sijpelen. De prachtige kleurrijke werelden maken plaats voor monotone levels waarin minder detail zit en vooral de kleur blauw de boventoon voert. En nee, dan heb ik het niet over Sonic. Daarnaast worden levels soms zo gebouwd dat je met je egel ontzettend precies moet gaan springen en de hele lay out van het level moet analyseren. Ontzettend vervelend, want dit haalt je uit het momentum om zo snel mogelijk het level te voltooien.

Dit is echter niet het grootste minpunt. Die komt namelijk met name voort uit de co-op. Dat klopt, je kan deze game met 4 vrienden op de bank in co-op spelen. Hierbij heeft de speler die voorop loopt de controle over de camera. Nu komt dit voor bij meer games, maar des te meer er gebeurd op je scherm, des te meer de game last heeft van frame drops. In mijn ogen onbegrijpelijk voor een 2D platformer waarin snelheid centraal staat. Nu is dit iets waar je met een patch een hoop mee kan oplossen, maar dan nog snap ik niet waarom dit zo wordt uitgebracht voor dit type game.

Naast de Story Mode kent Sonic Superstars nog 2 game modes. De eerste is Battle Mode. Hierin nemen spelers het online tegen elkaar op in 4 verschillende spellen. Zo is er een game mode waarbij je als eerste een level moet voltooien. Of wat te denken van een modus waarin je sterren verzameld en er één verliest als je wordt geraakt? Win je je games, dan verzamel je medailles waarmee je je eigen gevechtsrobot mag bouwen. De laatste game mode is Time Attack. Hierin ga je zo snel mogelijk door de werelden uit de Story Mode en zet je tijden op de wereldwijde ranglijst neer. Hoe serieus je die tijden moet nemen laat ik even in het midden. Dit omdat er een aantal gasten op de ranglijst stonden die levels in 0 seconden hebben voltooid.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.