Review: Park Beyond – Pretpark van het onmogelijke

Park Beyond is een heerlijk tussendoortje voor de liefhebbers van theme park creation. De cutscenes met unieke characters en keuzes zorgen er voor dat de game zijn replay waarde behoudt. Het is echter jammer dat de game behoorlijk lange laadtijden kent gepaard met bugs en crashes. Daar komt nog bij dat het bouwen van achtbanen en paden een drama is met behulp van de Xbox controller.

Plussen

+ Frisse cutscenes met unieke keuzes
    + Impossification is leuk
    +Uitgebreid

Minnen

- Lange laadtijden
    - Bugs en crashes
    - Bouwen niet op maat voor controller

Dames en heren, wilt u uw ticket laten zien bij de ingang? Vergeet daarna niet om een map van het park mee te nemen. We wensen u veel plezier! Het is namelijk tijd voor de review van Park Beyond!

Toen Park Beyond werd aangekondigd had de game direct mijn aandacht. Het landschap waarin pretpark builders Theme Park en Rollercaster Tycoon de dienst uitmaakten is wat stil komen te liggen de afgelopen jaren. Planet Coaster wist deze type games weer leven in te blazen en nu doet ook Park Beyond een poging.

Park Beyond beloofde van te voren al uniek te zijn met zijn eigen stijl. De game maakte dit ook direct waar bij het opstarten, want tussen het moment van opstarten van de game en het moment dat de Main Menu in zicht kwam zat 3 minuten. Ik heb geen idee of dit gerekend moest worden als laadtijd, maar wel weet ik dat ik 2 minuten daarvan naar een zwart scherm heb lopen staren. Geen beste binnenkomer dus.

Eindelijk in het Main Menu werd ik onthaald door de vrolijke theme song van de game en mocht ik kiezen uit de Sandbox Mode of campaign. Uiteraard begonnen we met laatstgenoemde.

Keuzes, keuzes

We beginnen de game met een tutorial van zo’n half uur waarin we een stad verkennen en de kneepjes van het vak leren hoe we ons eigen park kunnen maken. Met de bouw van een achtbaan door de hele stad eindigen we bij ons eerste pretpark. Leuk gegeven: de game stelt je via vrolijke cutscenes voor aan de personages van de game die jou gaan helpen met het creëren van je eigen pretpark. Hierin worden je ook een aantal vragen gesteld om te bepalen wat voor pretpark je gaat bouwen. Ook krijg je soms een aantal keuzevragen voorgesteld die er voor zorgen dat je nieuwe, unieke attracties krijgt. Deze methode werkt goed binnen de game zonder raar of geforceerd aan te voelen. Het maakt tevens dat je sommige delen opnieuw wilt doen om te kijken wat de andere uitkomst je kan bieden.

Een belangrijke keuze die je aan het begin van elke chapter krijgt is welke doelgroep je aan wil spreken. Je mag hierin kiezen uit kinderen, tieners en volwassenen. Je kiest hierin altijd twee groepen en kunt op basis daarvan je park inrichten. Oh ja en ga je dan voor een park met zoveel mogelijk achtbanen? Of toch liever voor meer zogeheten flat rides? De keuze is aan jou!

Niet altijd voor een Xbox Controller

Het maken van je eigen pretpark doe je snel en simpel met behulp van je controller. D-Pad naar links is hierbij een bepalende factor want hiermee open je je bouwmenu. Ook het plaatsen van gebouwen werkt simpel en doeltreffend waardoor je al snel een klein pretpark hebt opgericht. De game geeft je hierin veel vrijheid en detail. Zo kun je de kleuren van je attracties aanpassen, de prijs van de entree en zelfs de muziek die wordt gedraaid in de attractie.

Daarnaast mag je uiteraard ook je eigen paden bouwen. Paden op de grond waren binnen een mum van tijd geplaatst. Ik zeg bewust op de grond, want wanneer je verder in de game komt en ook wel eens de lucht in moet gaan met paden, dan begint het leed. Ik heb vaak vast gezeten omdat een pad of te steil naar beneden liep of te veel hoeken had. De game is hier heel precies in en deze precisie mis je met het gebruik van de controller. Daarnaast kwam het meerdere malen voor dat bij het verlengen van een pad, mijn cursor met pad en al 360 graden rondjes begon te maken.

Uiteraard geeft park Beyond je ook de kans om je eigen achtbanen te ontwerpen. Een gaaf uitgebreid concept waarin de game geen grenzen kent en zeer uitgebreid is. Je werkt niet simpelweg alleen met een rollercoaster track, maar ook met een chain lift waardoor je achtbaan hoge stukken op wordt getrokken. Of wat te denken van een brake die je op het hoogste punt even stil zet? Het is een leuk concept, wat veel plezier kan bieden. Helaas geldt het minpunt van de paden ook voor de achtbanen en dat resulteerde er in dat ik soms complete banen opnieuw moest leggen omdat de test trein uit de bocht vloog. Hierdoor maakte ik vaak de keuze voor een kant en klare roller coaster.

Onmogelijk!

Dan het tofste onderdeel wat deze game uniek maakt: Impossifications! Waarom zou je kiezen voor een reuzenrad? Als je een reuzenrad kan hebben met 2 wielen? Of een attractie waarin je door een inktvis de lucht in wordt geslingerd, terwijl je deze kan aanpassen om je onder water te dompelen? Of wat dacht je van een achtbaan die gelanceerd wordt en hierbij gewoon zonder track van A naar B wordt gebracht? Het kan allemaal met Impossifications. Naarmate je namelijk meer bezoekers hebt en naamsbekendheid hebt bouw je ook je Impossification meter op. Wanneer je er 5 stuks hebt kun je je attracties Impossifyen. Oh en niet alleen dat, ook winkels en stafleden mogen meedoen aan dit feestje.

Impossifications werken makkelijk met een druk op de knop en geven je park een nieuwe look. Hierdoor krijg je meer bezoekers en tevredenheid wat op z’n beurt leid tot meer inkomen. Het is een uniek concept wat perfect past bij deze game en waardoor de game zicht net even anders in de markt zet.

Grafische pret

Grafisch is Park Beyond een plaatje. De game kent een cartoony stijl waarin objecten zowel van dichtbij als veraf haarscherp worden weergegeven. Hoe vol je park ook is, alles blijft soepel lopen. Een extra bonus is dat je in zo’n beetje elke attractie in kan stappen om te genieten van je park en alles wat het te bieden heeft. Ook hierbij levert de game niet in en word je getrakteerd op de vrolijke deuntjes van je park. Tip: ga voor de gein eens in een attractie zitten waar Impossification op is uitgevoerd. Let op dat je er wat misselijk van kan worden.

Dan de mindere zijde van Park Beyond. Ik noemde natuurlijk eerder al de besturing van achtbanen en paden die precisie mist en geteisterd werd door bugs. Ook de laadtijden hebben we al besproken. Helaas is dat niet het einde van de lijst met minpunten. De game wordt namelijk ook geteisterd door crashes, waarbij niet altijd een auto save was uitgevoerd. Het gevolg? Soms 10 minuten aan gameplay kwijt en dat is heel vervelend als je net je eigen gebouwde achtbaan eindelijk kloppend hebt. Daarnaast is de game geneigd je vol te spammen met goedbedoelde tips. Op zich niet erg, maar wel als je net van plan bent om je game te saven, er een pop up verschijnt en je game vastloopt.

Park Beyond is een frisse toevoeging aan de theme park builders. De game trekt z’n eigen plan en weet te innoveren met de introductie van Impossification. De humor, gave cutscenes en mogelijkheid om je eigen keuzes te maken voor unieke attracties verhogen de replay waarde. Het is echter jammer dat de besturing te wensen overlaat en de game geplaagd wordt door bugs, crashes en lange laadtijden. Gezien de game echter een season pass heeft, verwacht ik dat we nog veel meer gaan horen van deze game. Ik verwacht dan ook dat de game alleen maar beter gaat worden.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.