[Review] Paleo Pines – Jurassic Park, maar dan net even vriendelijker

Paleo Pines is geen slechte game, maar is te leeg en eendimensionaal om te blijven boeien. Er zitten sterke elementen in de game (een relatie opbouwen met de dino’s), maar het is maar de vraag of dat genoeg is om de game te dragen. Zeker over langere tijd.

+ Leuke insteek (dino’s) voor een simulatiespel
    + Relatie opbouwen met de diverse dino’s is leuk voor meerdere leeftijden
    + Kleurrijk en cartoony

- zoveel tekst, zeker voor de doelgroep (en verplicht in het Engels)
    - controls werken zeker niet altijd mee
    - game voelt leeg en eendimensionaal aan

Afgelopen week is Paleo Pines uitgekomen. Wat mag je van deze game verwachten? Communitylid Eddie is op verzoek van de XBNL-redactie met de game aan de slag gegaan. Je leest hier zijn review:

Heb je kinderen die dino’s leuk vinden, zeker wanneer deze ook nog eens lekker felgekleurd zijn, pas dan op! Grote kans dat jij deze game dan amper kunt spelen en dat dochter- of zoonlief stevig aan de gang gaan. Dat is in ieder geval wat bij mij thuis gebeurde. Ik had Paleo Pines amper opgezet, of mijn dochter Amber gijzelde de controller en was de eerste uren bij de spelcomputer niet weg te slaan. Maar bleef dat ook zo?

Een nieuw begin

Je begint de game in het dorpje Veridian Valley. Jij bent daar samen met jouw dino Lucky naar toe verhuisd om de boerderij van jouw opa over te nemen. Deze is nogal in verval geraakt en kan wel een opknapbeurt gebruiken. Dat is ook het uitgangspunt van game van waaruit je beetje bij beetje de mechaniek van de game krijgt uitgelegd.

Laat ik direct even van wal steken met een minpunt. De game lijkt zich te richten tot de kleinere spelers, zo rond de 6 – 12 jaar. Dat zie je terug aan de looks, de gameplay en de uitstraling van de karakters. Toch is deze game voor niet-Engelstalige kinderen moeilijk speelbaar. Je kunt de taal niet naar Nederlands omzetten. Dit houdt in dat je of continue als vertaalbureau mag spelen, of dat je kinderen na een poosje best gefrustreerd raken. Er moet namelijk gelezen worden in deze game. En dan bedoel ik heel veel, enorm veel gelezen worden.

Paleo Pines draait volledig om ontdekkingen en over de natuur leren. Hiervoor hebben de devs een leuke tool in de game ingebracht. Je hebt toegang tot jouw Journal. Hierin kun je alle weetjes laten noteren in de game. Dit doe je door jouw Journal in de hand te nemen en naar iets toe te lopen. Zo kun je alles beschrijven, van de eigenschappen van jouw dino’s tot de diverse planten en bomen die je tegenkomt.

Uiteraard moet de wereld ook bevolkt worden. Iemand moet tenslotte jouw taken en opdrachten geven. Paleo Pines heeft maar een handvol met personages. De meeste daarvan vind je terug op de markt van Veridian Valley. De personages hebben op de markt allemaal een stalletje waar je spullen kunt kopen en verkopen. Doordat vrijwel alle personages gecentreerd zijn in Veridian Valley, voelt de rest van de wereld wat leeg aan. Dit had geen groot issue hoeven zijn, als de personages ook daadwerkelijk interessant waren. Echter blijven ze eendimensionaal en wat saai.

De besturing van deze game is over het algemeen goed, maar kent wat slordigheden en missers. Dit komt onder andere doordat knoppen dubbele functies hebben in Paleo Pines. En hoe lang (of kort) je een knop indrukt, bepaald wat er gebeurt. Omdat de scheidslijn niet duidelijk wordt aangegeven in de game, zit je regelmatig mis met de actie die je wilt uitvoeren. Dit kan en moet eigenlijk wel beter dan nu in de game verwerkt is.

Dino’s temmen en opvoeden

In Paleo Pines zie je de nodige dino’s rondlopen. Die wil je natuurlijk zo snel mogelijk vangen of temmen. Je moet daarvoor wel eerst een behoorlijk stuk door de intro van de game heen komen. Pas wanneer je de fluit hebt vrijgespeeld, kun je met dino’s temmen aan de gang. Zoals iedereen toch wel weet, tem je dino’s namelijk met een fluit. Je speelt een specifiek deuntje en geeft ze een specifiek soort voer en BINGO, je hebt een dino die je volgt.

Het temmen van de dino’s is een van de leukere onderdelen van de game. Je moet hier uitvinden wat een dino fijn en lekker vindt. Een leuk stukje puzzelen om je kudde te kunnen uitbreiden. Het uitvinden wat ze leuk vinden en een relatie opbouwen met de dino’s is een van de dingen waar deze game op draait. Hier kun je (of de kinderen) uren mee stuk slaan.

Let hierbij wel op dat bij het temmen, het spelen van de deuntjes op de fluit nogal nauw komt. Daarnaast is ook de vriendschapsmeter die elke dino heeft nogal warrig. Deze laatste registreert namelijk niet alles en soms reageert een dino positief op jou, maar gaat de meter toch omlaag. Kom je dit te vaak en te kort op elkaar tegen, dan heeft dat wel impact op jouw speelplezier.

Nadat je een dino hebt getemd, moet je een soort van stal voor hem maken. Dat doe je op jouw boerderij. Elke dino heeft een slaapplaats nodig, een omheining om de slaapplaats, een dromensteen om goed te slapen, een trog om te eten, en zo min mogelijk rommel (en dat ligt er nogal). Gelukkig kun je met jouw dino snel rommel opruimen en het levert nog handel op ook.

Graphics

De graphics zien er gelikt uit. Alles is kleurig & cartoony en is daardoor heel aansprekend voor kinderen. Dit is dan ook duidelijk de doelgroep van de devs geweest bij het maken van deze game. Ze hebben wel wat kleine foutjes laten zitten in de game. Wanneer er bijvoorbeeld twee dino’s dicht bij elkaar staan, dan komt het regelmatig voor dat lichaamsdelen door elkaar schuiven. Is allemaal niet rampzalig, maar ook geen topprestatie. Ook in sommige omgevingen is de grond wat onafgewerkt. Normaal niet iets waar je over gaat muggeziften, maar hier valt het verschil tussen de gebieden wel erg op.

Je kunt 46 achievements vrijspelen in Paleo Pines. Alles van specifieke dino’s temmen, tot ieder personage ontmoeten en deze personages helpen, is wel gekoppeld aan een achievement. De achievements zijn eigenlijk uitgebreider dan de game zelf. En dat is een van de dingen die deze game wat extra steun in de rug geeft.