[Review] Nephenthesys – Thuiskomen van een koude kermis

Ik had heel iets anders van dit spel verwacht dan dat ik kreeg voorgeschoteld. Graphics zijn top, muziek is top, sound effects zijn prima. De gameplay is voor mij helaas zeer teleurstellend door een aantal onbegrijpelijke design keuzes. Voor de hardcore fan of de liefhebber van spellen die veel weg hebben van zelf kastijding kan dit een prima aanrader zijn. Ikzelf zal het moeten doen met de herinneringen aan de vertical scrolling shooters uit mijn jeugd.

+ Heerlijke retro sounds
    +

+/- Simpele en soepele besturing

- Upgrades als levensmeter
    - ‘Maar’ 5 stages/levels

Nephenthesys is een verticaal scrollende shoot’em up gepresenteerd in een breedbeeld top-down 3D-stijl. Vijandelijke schepen kapot schieten, power-ups verzamelen en spelen met speciale bommen. Dit leek ons een mooie klus voor communitylid Pethor. Op verzoek van de redactie is hij dan ook in de pen geklommen en schreef een review:

Ik kreeg een filmpje voorgeschoteld van Nephenthesys en er kwam een vlaag van nostalgie boven waardoor ik meteen enthousiast voor dit spel was. Herinneringen aan Tyrian, Xenon 2 en Raptor: Call of the Shadows kwamen boven en ik zat me meteen te verheugen op uren speelplezier.

Het spel opgestart, de retro arcade muziek schalmde door de kamer en de dopamine schoot door mijn aderen. De graphics zijn naar verwachting en zien er ook heerlijk retro uit maar wel van kwaliteit. Ik druk op de “play” knop en daar gaan we!

Koude kermis

En toen kwam ik van een koude kermis thuis. In een vertical scrolling shooter beweegt het beeld van beneden naar boven. Het is de bedoeling dat spelers de verschillende vijanden die door het beeld dansen kapot schieten. Jouw voertuig kan over het hele scherm bewegen en verschillende wapens afvuren. Voor deze wapens kun je weer upgrades bemachtigen die meestal tevoorschijn komen na het uitschakelen van een groepje vijanden. Tot zo ver is dat in Nephenthesys ook het geval.

In Nephenthesys kunnen spelers echter geen nieuwe wapens krijgen door upgrades te bemachtigen. Je kan wel aan het begin uit verschillende ruimteschepen kiezen die ieder hun eigen unieke wapen hebben. De upgrades zorgen dat je wapen meer schade doet en/of een groter bereik heeft, helemaal prima. Het nadeel echter is dat wanneer je geraakt wordt je weer een upgrade verliest, ze zijn dus je levenspunten of schild.

Meestal werd ik geraakt omdat ik een vijand niet op tijd uit heb kunnen uitschakelen. Om dat er vervolgens even goed in te wrijven geven de ontwikkelaars je vervolgens minder slagkracht. Kortom, voor mij was de fun er zo snel af.

Dat deze review is geschreven toont dat ik heb moeten doorbijten. Er zijn vijf levels/stages om door te komen als je het spel wilt uitspelen. Op het moment van schrijven heb ik de eindbaas van stage 2 wat klappen kunnen verkopen maar nog niet verslagen. Wat ik ondertussen wel heb bemachtigd is 1550 punten aan gamerscore en 12 van de 17 achievements, dus toch nog een lichtpuntje voor de mensen die hun gamerscore graag naar een hoger niveau tillen.

Speel je bepaalde stages met het juiste ruimteschip uit dan krijg je weer een nieuw schip om uit te kiezen dus kan je het spelen nog weer variëren. Om alle achievements en schepen vrij te spelen moet je wel van zelf kastijding houden, voor mij is het nu wel genoeg geweest.