[Review] Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged – lekker scheuren en bouwen

Hot Wheels Unleashed 2 ademt pure fun! Dit is een game die zichzelf niet al te serieus neemt, maar hierdoor wel zijn plek bovenin claimt bij de arcade racers. De game heeft een grote diversiteit aan soorten races en ook het aantal te verzamelen autootjes houdt je de nodige tijd van de straat. Jammer genoeg zijn er wel wat kleine probleempjes. Zo is het geluid niet altijd even fijn en is de online doods. Echter maakt de single player dit meer dan goed.

+ Pure en eenvoudige fun in single player mode!
    + Veel te verzamelen (autootjes, achtergronden catchphrases)
    + Goede muziek voor in de menu’s.
    + Bouw je eigen parcours!

- De online gameplay is vrijwel dood. Daarnaast veroorzaakt de online een game glitch.
    - Muziek tijdens de races valt in het niet. Geluid van de motoren en banden zijn te luid.

Vorige week is Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged uitgekomen. Op verzoek van de XBNL-redactie is Eddie met deze game aan de slag gegaan. Je leest in dit artikel zijn indrukken:

Welke kinderen hebben vroeger niet met autootjes gespeeld? Ik denk dat er niet veel zullen zijn. Een van de bekendere merken heeft rondom de autootjes een heel imperium opgebouwd. Welk merk? Nou, Hot Wheels. Zij waren en zijn nog steeds gespecialiseerd in het maken van allerlei buitenissige auto’s om mee te spelen. Natuurlijk zitten er ook normale wagentjes tussen, maar het leukst zijn toch de bonte en absurde auto’s. Hot Wheels leverde ook de kenmerkende oranje banen om de autootjes over te laten scheuren. Omdat fysieke spullen alleen ook maar saai zijn, hebben ze ook de overstap gemaakt naar de digitale wereld. En als gevolg daarvan hebben we nu inmiddels alweer deel 2 van het spel Hot Wheels Unleashed te pakken.

Realisme, hyper-realisme of gewoon toch maar pure fun?

De laatste tijd worden we op consoles stevig in de watten gelegd met racegames. We hebben games als The Crew Motorfest, Gran Turismo en Forza Motorsport voorbij zien komen. Hot Wheels hanteert een iets andere benadering dan de eerder genoemde games. Zij gaan voor realisme en simulatie, terwijl Hot Wheels juist gaat voor pure arcade en rauwe fun. Geen hyper-realistisch beeld, weg met het levensechte weggedrag van auto’s en laat die 2 miljard tuning opties per auto maar zitten. Waar draait het om? Racen, en dan vooral snel racen. Het liefst op banen die absoluut niet realistisch zijn. Gewoon een oranje baan, een looping of kurkentrekker, nog wat 180-graden bochten en daar ga je.

Ook dit tweede deel in de serie volgt dit simpele principe. Ja, je krijgt een flinterdun verhaaltje om al het racen in te kleden, maar dat heeft weinig om het lijf. Er zijn een vijftal monsters en om een of andere dubieuze reden kun je die alleen verslaan wanneer ze verkleind zijn. En de huiswetenschapper heeft toevallig net een krimpmachine. Gelukkig, de monsters zijn verkleind. Maar hoe versla je ze nu? Door ook verkleind te worden en ze met Hot Wheel autootjes te verslaan. Je hoeft er niet echt tegen te racen, maar je moet monster-icoontjes verzamelen om te voorkomen dat de monsters weer groot worden. Verzamel je er genoeg, dan heb je de boss verslagen.

Om aan een boss-fight/race te komen, moet je natuurlijk eerst allerlei races voltooien en zo de stad doorkruisen. Alles is in een vaste volgorde vastgelegd. Binnen de races die je voltooit zit een mooie diversiteit. Van het rechttoe-rechtaan circuitracen, tot eliminatie, tot een mengeling van offroad en parcours.

Voor iedere overwinning krijg je een aantal prijzen. Je ontvangt XP om jouw eigen level te verhogen, je krijgt geld om autootjes en upgrades te kopen, wheelspins en een heleboel cosmetische spullen. Onder deze cosmetische spullen vallen achtergronden, gamericoon achtergronden en catchphrases die je aan jouw profiel kunt koppelen. Jammer genoeg verdien je geen auto’s door races te winnen. De enige manier om jouw garage zo uitgebreid mogelijk te krijgen, is door auto’s te kopen, of door enorm veel geluk te hebben met een wheelspin.

Driften, boosten en bouwen

In Hot Wheels Unleashed 2 kom je niet veel verder wanneer je netjes gaat racen en strakke lijnen probeert te volgen. Nee, in deze game draait het vooral om driften. Zodra je maar een flauw bochtje ziet, zorg je ervoor dat je in een drift raakt. Is dat dan zo snel? Nee, maar je bouwt er jouw boost mee op en die is echt belangrijk. Gedurende de race moet je proberen zo veel mogelijk boost te verbruiken om je tegenstanders op een grote achterstand te zetten. Met elke drift bouw je boost op, maar gelukkig zijn er ook plekken op het parcours die je een instant-boost geven of een extra aanvulling van jouw boostmeter.

Hot Wheels zou Hot Wheels niet zijn als je niet zelf je parcoursen kunt bouwen. Je kunt hierbij kiezen voor parcoursen en point-to-point races. Let wel, in het begin van het spel heb je nog niet alle bouwonderdelen. Deze speel je pas vrij wanneer je de storymode helemaal hebt overwonnen. Maar er zijn meer dan voldoende items om meteen vanaf het begin je fantasie de vrije loop te laten gaan. Wil je loopings? Wil je onzichtbare stukken in je parcours? Het kan allemaal. Ook de obstakels kun je naar hartenlust toevoegen. Een heerlijke toevoeging aan deze toch al lekkere game.

Beeld en geluid

De graphics hebben een lekker arcade gevoel en passen perfect bij het idee van autootjes waar je als kind mee speelt. Een bonte verzameling van auto’s, hotrods, monstertrucks en motoren komt voorbij. Er zijn er een aantal die er traditioneel uitzien, maar dat zijn er niet veel. Laten we wel wezen, de absurde auto’s zijn ook veel leuker om mee rond te scheuren.

Ook de parcoursen hebben een arcade uitstraling. In eerste instantie ben je gebonden aan een vast parcours op de oranje banen. Al snel krijg je races voorgeschoteld waarbij je ook een soort van offroad gaat. De omgevingen variëren van een grote tuin, een minigolfomgeving, een arcade, een museum tot een pompstation.

Elke omgeving heeft ook zijn eigen unieke obstakels die deel uitmaken van het parcours. Zo kom je gigantische golfballen tegen, maar ook een grote spin die spinnenwebben naar je schiet om je te vertragen. In vergelijking met het eerste deel zijn deze obstakels flink verbeterd, zowel qua uiterlijk als in hoeveelheid. Dit merk je vooral bij de offroad races waarbij je redelijk vrij door de omgeving moet racen.

De muziek is best oké. Deze wisselt tussen wat pop-achtige muziek en synthesizermuziek. Vooral in de menu’s is waar je de muziek het beste hoort. En daar komt hij ook het best tot zijn recht. Tijdens de races wordt de muziek helaas vaak overstemd door het geluid van de motoren. Dit is met name jammer omdat het geluid van die motoren matig is. Het is te luid en niet zuiver. Ook het geluid van de gierende banden tijdens races is niet denderend. Opnieuw is dit te luid en te schel, zeker omdat je het grootste deel van de tijd aan het driften zult zijn.

Online multiplayer

Toen ik begon met deze review was de online gameplay nog niet beschikbaar, waarschijnlijk vanwege embargo-redenen. Na de releasedatum werd ook de online modus beschikbaar. Jammer genoeg zijn matches lastig te vinden. Het kan zijn dat deze game niet zo populair is in Europa en dat je midden in de nacht wel matches kunt vinden. Een tweede minpuntje is dat na afloop van een online race mijn sessies bevroren en ik moet terugkeren naar het dashboard om de game af te sluiten en opnieuw op te starten. Hopelijk wordt dit met een patch nog opgelost, anders voorzie ik een snelle dood voor deze optie.

Race, bouw en win om 43 achievements voor Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged te bemachtigen. Alles wat je graag doet bij een arcade racer, daar krijg je wel een achievement voor. Dus bouw een parcours en race op alle mogelijke manieren die je wilt, zowel in de single player modus als online. Er zijn ook een paar achievements waarvoor je zult moeten doorzetten (bijvoorbeeld een half uur de turbo gebruiken en 500.000 centimeter driften). Maar zelfs die zul je in no-time behalen. Hot Wheels 2 is namelijk behoorlijk verslavend en je bent zo de nodige uurtjes (en dus ook races) verder. Daarnaast speel je de bijbehorende achievements vrij door de 5 bosses te verslaan. En het kan niet ontbreken: verzamel zoveel Hot Wheel auto’s als je kunt. Gelukkig hoef je ze niet allemaal te verzamelen.