Review: Frank and Drake – meeslepend verhaal verpakt in een verbluffend artistiek pakket

Spelers hebben echt keuzevrijheid in Frank and Drake De keuzes die je maakt bepalen niet alleen het einde. Ze bepalen ook welke delen van het verhaal je ontdekt, hoe de personages over elkaar denken en hoe het hen vergaat als het moeilijk wordt. Uiteindelijk is Frank and Drake een zeer meeslepend verhaal verpakt in een verbluffend artistiek pakket. Wat mij betreft zeker het spelen waard waarbij ik de minpunten van de cursor en het volledig opnieuw moeten spelen voor lief neem.

+ Verhaal en uitdieping van de characters
    + Grafische pracht en praal

+/- Volledig opnieuw moeten beginnen na eerste playthrough

- Controller beweging en selectie

Eind juli 2023 is de game Frank and Drake uitgekomen. Vriend van XBNL Theo (in Discord bekend als Picnic82) heeft op verzoek van de redactie de game van een review voorzien. Je leest in dit artikel zijn indrukken:

“Frank and Drake” is een spel van Appnormals en Chorus Worldwide, bekend van “Coffee Talk” en “A Space for the Unbound”. Beiden staan bekend om een kwalitatief uitstekende verhalende games en Frank and Drake lijkt in deze zelfde categorie te vallen. Het is een point-and-click spel met een mysterieuze omgeving en een lichte verwijzing naar de wereld van Frankenstein (Frank en Drac). Je keuzes beïnvloeden het verhaal en de relatie tussen Frank en Drake. Is het een mysterie waarom je dit spel zou gaan spelen, of is het wederom een knaller van een verhaal?

Overdag en bij nacht

Frank and Drake is een modern gotische verhaal. Zoals de titel waarschijnlijk al weggeeft, heeft het spel twee hoofdrolspelers. Frank is een jongeman die leeft met Underdog, een eenogige hond in een rolstoel. Hij werkt als conciërge in het appartementencomplex waar hij woont en hersteld van een ongeluk waarbij hij geheugenverlies opliep. Drake is Frank’s nieuwe kamergenoot, opgedrongen door zijn huisbaas. Net als Frank is hij stil en enigszins introvert. Drake werkt ’s nachts in een lokale kroeg. Omdat Frank overdag werkt en Drake ’s nachts, ontmoeten ze elkaar thuis nooit. Ze communiceren niet rechtstreek, hun enige interactie is door elkaar berichten achter te laten met sticky-notes op de koelkast. Frank en Drake zijn bij elkaar gebracht door onbekende krachten in een samenzwering die hen beiden bedreigt. Ze moeten samenwerken om het mysterie te ontrafelen dat beide levens omhult.

Het spel speelt zich af in Oriole City, een gedetailleerde en prachtig geïllustreerde omgeving, vol mysterie, opmerkelijke personages en geheimen om te ontdekken. Hierover later in de review meer. Frank en Drake moeten Oriole City verkennen, puzzels oplossen en aanwijzingen ontdekken die hen zullen helpen de antwoorden te vinden die ze zoeken voor hun problematische verledens.

Het mysterie waar Frank en Drake mee geconfronteerd worden ontvouwt zich via een vertakkend verhaal, waarbij de keuzes die je maakt een diepgaande invloed zullen hebben op de gebeurtenissen die Frank en Drake meemaken. Het spel wisselt tussen dag en nacht gedurende zes dagen, waarbij je afwisselend als Frank en Drake speelt. De keuzes die je maakt aan het begin en het verloop van elk dagdeel, zoals het opruimen van de slaapkamer of je taken als conciërge uitvoeren, beïnvloeden direct wat er uiteindelijk op de sticky-note geschreven kan worden. De keuzes die je krijgt om op te schrijven, beïnvloeden de relatie tussen de twee personages positief of negatief, maar ze geven geen enkele aanwijzing over de richting waarin de relatie zich ontwikkelt.

De keuzes in Frank and Drake maken daadwerkelijk een verschil. Het maken van andere keuzes leidt tot verschillende verhaallijnen en brengt spelers naar diverse scènes en personages. Dit resulteert uiteindelijk in meerdere mogelijke eindes om te ontdekken. Voor mij duurde het tot dag 3 voordat ik echt in het verhaal werd getrokken, maar daarna versnelde het tempo. Het volledige verhaal ontdekken vereist meerdere speelbeurten. Na de eerste speelbeurt blijven er nog onopgeloste stukjes van het overkoepelende mysterie. Als Frank bijvoorbeeld niet gaat werken, komt hij misschien nooit te weten wie zijn huisbaas eigenlijk is.

Helaas is er na de eerste speelbeurt geen mogelijkheid om vanaf specifieke dagen verder te gaan. Dit vind ik zelf jammer, omdat dit zorgt voor onnodige herhaling van stukken verhaal en extra speeltijd. Je kunt rekenen op ongeveer 4 uur per speelbeurt en waarschijnlijk zijn 4 of 5 speelbeurten nodig om alles te ontdekken.

De gameplay bestaat uit point-and-click-mechanics en het oplossen van puzzels. Je kunt interacties maken met specifieke objecten in elke omgeving. Sommige interacties zijn nodig om het verhaal te bevorderen, terwijl andere optioneel zijn maar meer achtergrondinformatie over het verhaal bieden (en achievements ontgrendelen). Beide personages moeten dagelijks unieke puzzels oplossen, variërend van eenvoudig tot uitdagender. Dit zijn taken zoals het in elkaar zetten van een hometrainer, het kraken van een kluiscode en het begeleiden van een papegaai. Dit zorgde ervoor dat ik soms wat dieper moest nadenken en het af en toe als opvulling aanvoelde.

Een punt van frustratie was voornamelijk de besturing. Tijdens het oplossen van de puzzels en het selecteren van objecten in de omgeving, kun je alleen de linker thumbstick gebruiken. Hierdoor vloog de cursor vaak over het scherm. Vooral bij het roteren van de knop op de kluis leverde foutieve input op. Ik moest de thumbstick heel voorzichtig in de gewenste richting bewegen om dit probleem te vermijden.

Sfeervol en prachtig

Het verhaal wordt versterkt door prachtige animaties. Elke locatie waar je naartoe gaat, is liefdevol opgebouwd met details die je een beeld geven van wat er met de personages en Oriole City als geheel gebeurt. Soms is het effect zo indrukwekkend dat de kunst zelf net zo levendig en dynamisch aanvoelt in het verhaal als de personages zelf. De muziek verandert afhankelijk van het personage dat je volgt, benadrukt de hoogte- en dieptepunten van het verhaal en past uitstekend bij de stijl van Frank of Drake.