[Review] Dying Light 2: Stay Human – Reloaded Edition

De ontwikkelaars van Dying Light 2: Stay Human hebben met de Reloaded Edition een uitstekende update uitgebracht, met nieuwe verhalende content en wapens, visuele verbeteringen en een scala aan Quality of Life-updates. Deze nieuwe editie staat garant voor tientallen uren speelplezier in een wereld die er nu nog mooier uitziet. Heb je zin in een grote openwereldgame waarin je lekker kunt parkoureren en al rennend en springend wat zombies kunt slachten? Dan is de Reloaded Edition zeker de moeite waard om op te pakken!

Een aantal weken geleden is de Reloaded Edition van Dying Light 2: Stay Human uitgebracht. Hoogste tijd om weer eens een kijkje in Villedor te gaan nemen. Zou de upgrade het waard zijn?

Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat Dying Light 2: Stay Human uitgebracht is. Met veel plezier heb de game destijds weken achter elkaar gespeeld. Ik heb genoten van het verhaal. Dying Light 2 vervolgt het verhaal na de verwoesting van Harran uit het eerste deel, waar de ellende van de geïnfecteerde zombies terugkeert en de wereld echt in chaos is. Het spel speelt zich af in het dorpje Villedor, waar meerdere safe zones te vinden zijn. De speler neemt de rol aan van Aiden, een zwerver die op zoek is naar zijn lang verloren zus na een experiment van de kwaadaardige wetenschapper Waltz. Aiden’s zoektocht brengt hem naar Villedor.

Qua gameplay zit Dying Light 2: Stay Human ook goed in elkaar. De game biedt een geleidelijke introductie van gameplay-elementen, waaronder parkour, combat, en informatie over verschillende soorten geïnfecteerden. Het grootste deel van het spel draait om free running, waarbij Aiden over daken springt en de stad doorkruist. Naast zombies zijn er ook machtsstrijden tussen verschillende facties in de stad. Het verbeteren van uitrusting en wapens is ook een belangrijk aspect van het spel, met verschillende items die geschikt zijn voor verschillende situaties, vooral ’s nachts wanneer de situatie nog gevaarlijker wordt vanwege Aiden’s eigen infectie.

In de basis zit Dying Light 2: Stay Human prima in elkaar. De game kan spelers tientallen, zo niet honderden, uren zoet houden. In de XBNL-review heb je er alles over kunnen lezen. Met het uitbrengen van de Reloaded Edition om het twee jarige jubileum van de game te vieren, doen de ontwikkelaars er nog een schepje bovenop. De game heeft een flinke update gekregen en in deze review bespreek ik de belangrijkste punten uit de update.

Reloaded Edition

De afgelopen weken heb ik samen met YazNL, Pethor en Jojo de bijlen geslepen en zijn we over de daken van Villedor gaan sluipen. Het was heerlijk om weer in deze wereld te duiken. Het parkouren in Dying Light 2 heeft iets unieks dat ik niet veel in andere games zie. De wereld is één grote speeltuin, waar je heerlijk over daken kunt rennen, zombies kunt slachten en gebouwen kunt verkennen en uitkammen. En dat alles in een post-apocalyptische wereld die er prachtig gedetailleerd uitziet. Hiermee heb ik direct één van de upgrades van de Reloaded Edition te pakken.

Dying Light 2: Stay Human zag er al mooi uit en na de upgrade is de game weer net even ietsje mooier. Het eerste dat me opvalt is de inrichting van gebouwen. Waar de gebouwen er in de basisgame van binnen veelal hetzelfde uitzagen, is er nu meer variatie in interieur te vinden. Er zijn meer details in de gebouwen verwerkt en er is meer met de belichting gespeeld. Deze upgrade komt de sfeer van de game beslist ten goede.

Ook verschillende landschappen en omgevingen hebben visuele upgrades gekregen. Zo zien onder andere de bomen er realistischer uit. Eigenlijk alles op het gebied van de vegetatie lijkt te zijn verbeterd. De kleuren zien er mooier uit, de bewegingen lijken echter en er zijn meer details zichtbaar. Het visuele aspect van de game zat in de basisgame al goed in elkaar en het is er alleen maar beter van geworden. Dying Light 2 is wat dat betreft echt een genot om door heen te lopen.

Nieuwe wapens

De Reloaded Edition heeft een fundamentele update toegevoegd door vuurwapens aan het spel toe te voegen, waaronder pistolen, SMG’s, geweren en shotguns. Elk wapen heeft unieke munitietypes. Om de wapens vrij te spelen, moeten spelers de “Lost Armory”-quest voltooien. Vuurwapengerelateerde beloningen kunnen spelers verdienen via Survivor Missions en Elite Missions.

De verschillende wapens zien er gaaf uit en zijn goed te bedienen. Ze zijn goed geïntegreerd in de wereld en het verhaal. Hoewel er genoeg keuze is qua wapens, had ik persoonlijk meer verwacht van de vuurwapens. Ze zorgen uiteraard wel voor impact in gevechten, maar ik heb nog geen vuurwapen gevonden dat ik als mijn standaard wapen wil gebruiken. Over het algemeen vind ik dat de wapens iets te weinig schade aanrichten, maar tegelijkertijd maken ze wel zoveel lawaai dat ze veel zombies aantrekken. Dit kan snel tot chaos leiden, waardoor het vuurwapen niet altijd geschikt is.

Met de toevoeging van vuurwapens had ik gehoopt op een meer ‘high risk, high reward’-ervaring. Bijvoorbeeld doordat de vuurwapens de zombies met een schot volledig uit elkaar laten spatten, maar dat je er ook een prijs voor betaalt, namelijk het aantrekken van meer geïnfecteerden. Dat laatste is nu wel het geval, maar je hebt toch al snel meerdere kogels nodig en zult dus al snel merken dat je met het vuurwapen te traag bent en geen controle hebt over de chaotische situatie. Dit in tegenstelling tot het gevoel dat ik wel heb bij de melee wapens.

Bugs

Toen we de game twee jaar geleden na release gespeeld hadden, ondervonden we tijdens het spelen de nodige bugs. In zijn review van destijds heeft Rob er meerdere besproken. Nu, twee jaar later, heeft de game nog steeds enkele regelmatig terugkerende bugs. Mijn mede-spelers hebben met name regelmatig problemen gehad met de audio, zoals wegvallend en krakend geluid. Zelf ben ik een aantal keer door ‘het level heen gezakt’ toen ik in een lift stond, wat resulteerde in het herhaaldelijk moeten opnieuw starten van de game. Ook zijn er nog steeds regelmatig voorkomende problemen met bijvoorbeeld de interactie met objecten, die niet altijd werkt, of zombies die half vastzitten in een muur. Echte gamebreaking bugs ben ik echter niet tegengekomen. Natuurlijk zijn de beschreven bugs vervelend, maar het heeft me niet weerhouden om plezier te hebben met de game.