Review: Dead Island 2 – Zombies hakken in LA

Dead Island 2 is een vermakelijke game die in co-op ongetwijfeld voor heel veel plezier gaat zorgen. De game ziet er goed uit en we mogen oprecht blij zijn dat deze game uit de ontwikkel malaise is gekomen. Gezien de verschillende karakters met hun eigen eigenschappen is de game zeer geschikt voor een replay. Daarnaast is het aanpassen van je wapens om vervolgens nog meer zombies te lijf te gaan een leuke bezigheid. Het is echter jammer dat de game probeert te vernieuwen door de introductie van een ingewikkeld kaartsysteem, rare checkpoints en als klap op de vuurpijl lange laadtijden in afgesloten gebieden. Desalniettemin: welkom terug Dead Island! Wie gaat er mee naar Los Angeles?

+ Wapens upgraden en aanpassen is fun
    + Diverse personages met andere karakters
    + Grafisch in orde
    + Muziek

- Laadtijden
    - Keuze voor kaartenset als skill
    - Rare checkpoints

Als we het over games hebben die in een ontwikkelhel hebben gezeten, dan steekt Dead Island 2 er met kop en schouders uit. Na tien jaar is er dan eindelijk een direct vervolg op Dead Island uit 2013, maar is dit een topgame geworden of had deze beter op een dood eiland kunnen blijven?

Zelden heb ik met zulke lage verwachtingen zo’n zin gehad in een game. Waarom lage verwachtingen hoor ik je zeggen? Omdat de Dead Island games in mijn ogen nooit triple A-titels zijn geweest. Het waren games die fantastisch waren om in co-op te spelen in een fantastische setting, namelijk een tropisch paradijs. De games combineerden dit met een dun verhaaltje en dat was het dan. Maar goed, we dwalen af, jullie willen weten hoe Dead Island 2 was!

Na een chaotisch begin waarin je vluchtig alle hoofdpersonen even langs ziet komen, mag je een keuze maken met wie je op pad gaat. Het zijn er in totaal zes met hun eigen voor en nadelen en allen met een bijzondere karakter.

• Dani: Een vechtersbazin die voorheen in een rolschaats team zat en een bijzondere manier van humor heeft, daarnaast schijnt ze een behoorlijke grote mond te hebben.
    • Jacob: Is een antiheld die zich een rockster voelt en een obsessie heeft voor zijn overleden moeder. Deze rijke belegger heeft na haar dood Londen verlaten om stuntman te worden.
    • Ryan: Deze exotische danser is koppig en heeft van sarcasme zijn tweede natuur gemaakt. Hij is op zoek naar zijn kleine broertje die voor de zombie uitbraak achter is gebleven in Fresno.
    • Amy: Een paralympiër die gek is op het slachten van zombies. Risico’s nemen geeft haar adrenaline en elk gevecht is voor haar een puzzel. Ze komt uit Californië en staat bekend als kalm.
    • Bruno: Bruno is een oplichter die is opgegroeid in de straten van LA. Voor de uitbraak beroofde hij scammers en met zijn ervaring is hij een expert in het gebruik van messen. Yikes!
    • Carla: Als je op zoek bent naar een motorrijder die gek is op het uitvoeren van gevaarlijke stunts, dan moet je bij Carla zijn. Ze kent de straten van LA als geen ander en heeft nog familie in de stad wonen. Carla staat bekend om haar zelfverzekerdheid.

Je hoort het al, er is goed nagedacht over de karakters. Daarnaast heeft elk karakter goede en minder goede punten. Zo is de één sterk waardoor hij flinke schade toebrengen als perk heeft, maar daardoor wel wat trager is. Terwijl een ander juist weer snel is en daardoor weer wat minder schade doet. Het is leuk bedacht en liet me wel even denken over wie ik nu zou kiezen. Uiteindelijk ben ik voor Jacob gegaan en die is toch wel erg leuk in beeld gebracht. Jacob ziet door de game heen alles als een show en laat dit dan ook weten aan mede-karakters. Daarnaast kent deze man geen angst, maar wel een zieke obsessie voor zijn overleden moeder die constant op hilarische wijze wordt aangehaald. Of niet mum? Ik heb helaas niet kunnen ervaren wat het effect van de rest van de karakters was, maar de speelsessie met Jacob was op dat vlak fantastisch!

Meppen maar!

Al gauw na de intro kom je in je eerste gevecht met zombies terecht. Ik begon met een stuk hout en begon er flink op los te meppen. De gameplay hierin is niet veranderd ten opzichte van de voorgaande delen. Het slashen van zombies verliep vanaf het eerste moment erg soepel. Wat direct opviel was dat er een behoorlijke verscheidenheid aan zombies in de game zit. Zo zie je duidelijk aan de kleren wat voor werk/hobby men had.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende soorten zombies. Zo is er de runner die snel op je af komt rennen, de screamer die meer zombies oproept en je vertraagt. Of wat te denken van de Crusher? Een behoorlijk gespierde zombie die met zijn vuisten op de grond slaat en alles in zijn weg vliegles verkoopt. Elke zombie heeft vooral in het begin zijn eigen aanpak nodig en vooral de minibosses zoals de Crusher kent dan een uitdaging.

Waarom vooral in het begin? Omdat je in deze game gebruik maakt een level-systeem waarbij je per level op een gegeven moment gebruik maakt van skills. Dit doe je niet in de traditionele skill tree, maar aan de hand van kaarten. Deze kaarten zijn ook weer onderverdeeld in klassen, zoals vaardigheden, overleven, moorden en wilskracht.

De skills die de kaarten met zich meebrengen zijn divers en ondersteunen verschillende speelstijlen. Zo kun je kiezen wat je defensieve skill is. Ben je meer van het blokkeren van aanvallen of ontwijk je liever? Zelf merkte ik dat blokken meer voordeel opleverde, gezien je hiermee sneller kan terugslaan. Hou je er van om snel weer wat gezondheid te krijgen als je geraakt bent, dan kan het schelen om een kaart te pakken die je weer wat health geeft als je een zombie hebt onthoofd. De kaartjes werken dus, maar vooral in het begin was dit wat mij betreft net even wat te veel gepuzzel. Wat mij betreft had men dus echt bij een ouderwetse skill tree mogen blijven met een refund functie erin verwerkt.

Net als in z’n voorgangers mag je ook in deze game aan de slag met een groot arsenaal aan wapens. Deze mag je helemaal naar wens aanpassen, met als gevolg dat je hele vette creaties krijgt. Wat dacht je van een zwaard met gasbrander er op om je vijanden in de fik te steken? Of een hooivork met een elektrische module er op om op ‘schokkende’ wijze je entree te maken? Of een mes met zuur er aan die zombies oplost? En dan heb je ook nog wapens waarmee je makkelijk de ledematen van zombies (ook wel maimen genoemd) verwijderd. Je kan het zo gek niet verzinnen of het zit in deze game. Daarnaast kun je als speler ook nog zogenaamde ‘perks’ installeren waardoor je wapen bijvoorbeeld sneller slaat of net even wat langer meegaat.

Langer meegaat? Ja jongens, in Dead Island gaat je wapen gewoon kapot als je het te lang gebruikt. Het repareren en aanpassen van je wapen doe je met geld en onderdelen bij zogenaamde werkbanken. Kom je onderdelen te kort, dan kun je deze halen door wapens te vernietigen of naar een verkoper te gaan. Hier kun je trouwens ook blauwdrukken halen voor nieuwe upgrades voor je wapen. Tevens heb je in Dead Island 2 geen granaten maar curve balls die je in de wereld van LA kan vinden. Zo heb je aan lok bom waarmee je zombies naar een bepaalde plek lokt om deze te laten ontploffen. Of wat te denken van een spijkerbom die spijkers alle kant op laat vliegen om de ledematen van zombies te verwijderen?

De Dead Island veteranen kennen het aanpassen van de wapens allang, maar de game maakt dit zo laagdrempelig dat ook nieuwkomers binnen deze franchise snel op weg kunnen om nog meer verwoesting te zaaien in de wereld van Los Angeles. En geloof me, dit blijft een leuk en sterk aspect binnen de game!

Grafisch hoogstandje?

Op grafisch gebied ziet Dead Island 2 er vaak prachtig uit en scoort de game pluspunten. Los Angeles ziet er strak afgewerkt uit en dit levert mooie uitzichten van de stad op. Wanneer je kijkt naar de skyline van de stad zie je vaak rookpluimen opstijgen terwijl de zon in je gezicht schijnt. Ook de huizen die je vaak aandoet zijn levendig ingericht en bloed ligt her en der verspreid. LA wordt daarnaast om de zoveel tijd geteisterd door aardbevingen, waarna stofdeeltjes vrijkomen en zombies hun intrede maken.

De stad lijkt sowieso behoorlijk goed nagemaakt en al is bijna iedereen uitgemoord of geëvacueerd, toch lijkt de stad nog levendig. Elk huis wat je ingaat, lijkt een ander type bewoner te hebben gehad. Zo hebben we rijkelui die hebben genoten van hun laatste dag, maar komen we ook complete kamers met streaming gear tegen van influencers. Overall ziet de game er dus op grafisch gebied goed uit. Wel een kleine kanttekening: met name in donkere omgevingen waar je een zaklamp gebruikt zien omgevingen er soms wat flets uit.

De game verdient daarnaast een compliment als het gaat om muziek. Met name de boss fights worden vaak ingeluid met fantastische rock muziek wat je echt even onverslaanbaar laat voelen. Om vervolgens af te wisselen met typische liftmuziek als je een hotel betreed…

Hallo? Help?

Dead Island 2 kent in totaal vier verschillende soorten missies. Uiteraard is één daarvan het verhaal. De tweede zijn de side quests die stiekem erg leuk zijn om te spelen. Ja er zit wel eens een haal dit en dat voor me missie tussen. Maar er zitten ook missies tussen die een nodige dosis humor meenemen en reflecteren op de maatschappij. Zo is er Amanda, een influencer die alles doet voor de kijkcijfers. Of ehm, eigenlijk jou alles laat doen voor de kijkcijfers terwijl zij het filmt. Dit levert behoorlijk humoristische momenten op, mensen het werd zo bizar dat ik zombies van de pier van Santa Monica moest schoppen. Yeet!

Daarnaast zijn er als derde de Lost and Found missies. Ook dit zijn wisselende missies waarin je de ene keer op zoek gaat naar iemand die in de chaos wordt vermist en de andere keer aanwijzingen zoekt om een schat te bemachtigen. Erg leuk! Als laatste heb je nog de challenges die je kan voltooien om met name extra geld te vergaren. Eerlijk moet ik zeggen dat ik naar die laatste weinig heb omgekeken, maar toch zit ik op de helft en heb ik een aardig zakcentje opgebouwd.

Oh en zorg ervoor dat je niet te snel door de game knalt, ga de side quests met name doen en krik je level op. Waarom vertel ik dit? Omdat zombies ook een steeds hoger level krijgen en anders op een gegeven moment te sterk voor je zijn. Hebben ze een doodskop in plaats van een level? Rennen en missies doen, heel gauw!

De game ondersteunt daarnaast co-op voor maximaal drie spelers, dus mocht je met elkaar wat xp willen gaan vergaren en tegelijk wat zombies willen meppen, dan is dat geen probleem!

Perfect?

Dead Island 2 kent dus zoals je kan raden een hoge fun factor. Is de game dan perfect? Zeker niet. Hoe leuk deze game ook is en hoe blij ik ben dat deze na tien jaar is gekomen, er zijn toch wel wat puntjes van kritiek. Zoals eerder aangegeven zijn de skill kaarten onnodig ingewikkeld en mist er dus een skill tree. Daarnaast heeft de game soms bizarre checkpoints. Het kwam voor dat ik bezig was met een eindbaas, dood ging en gewoon weer in het begin van het level werd gegooid, om vervolgens weer bij de baas uit te komen, dood te gaan en om de hoek van de baas te spawnen. Om vervolgens weer dood te gaan en weer aan het begin van het level te beginnen. Dus protip: niet dood gaan in deze game! Daarnaast had de game momenten dat de game doorging terwijl je op pauze had gedrukt. Het gevolg? Dat je inderdaad weer dood ging.

Dan mijn grootste ergernis. Je komt in de game nog steeds in grotere open gebieden, die zijn afgesloten met uitgangen naar het volgende gebied. Dit levert laadtijden op die soms oplopen tot 40 seconden op een Xbox Series X. Anno 2023 is dit wat mij betreft sowieso al een no go, maar als je bedenkt dat Dying Light 2 vorig jaar uitkwam en dit met en een grotere wereld en minder laadtijden wel recht trok, dan slaat men de plank hier behoorlijk mis.

Dead Island 2 is een vermakelijke game in co-op ongetwijfeld voor heel veel plezier gaat zorgen. De game ziet er goed uit en we mogen oprecht blij zijn dat deze game uit de ontwikkel malaise is gekomen. Gezien de verschillende karakters met hun eigen eigenschappen is de game zeer geschikt voor een replay. Daarnaast is het aanpassen van je wapens om vervolgens nog meer zombies te lijf te gaan een leuke bezigheid. Het is echter jammer dat de game probeert te vernieuwen door de introductie van een ingewikkeld kaartsysteem, rare checkpoints en als klap op de vuurpijl lange laadtijden in afgesloten gebieden. Desalniettemin: welkom terug Dead Island! Wie gaat er mee naar Los Angeles?

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.