Review: Brok the InvestiGator – verrast met de kwaliteit

+ Goede degelijke Point-’n-click met goede graphics.
    + Alle stemmen zijn ingesproken.
    + Alle personages zijn ingesproken.
    + Toegankelijkheid. Iedereen kan deze game op zijn/haar manier spelen. COWCAT heeft al bevestigd op Twitter dat er nog meer functionaliteiten voor toegankelijkheid aankomen.

+/- Inherent aan een point-’n-click game: verschillende uitspraken en beelden worden hergebruikt. Niet echt storend maar na een tijdje weet je het allemaal wel.

- Het verzamelen van de advertenties. Niet het feit dat de collectible in de game zit, maar de uitvoering ervan. Ze zijn eigenlijk niet te zien en zelfs wanneer je weet waar je moet zoeken, loop je een goede kans om ze alsnog te missen.

COWCAT heeft al wat ervaring op Xbox met het uitgeven van zijn games, maar Fabrice Breton (de naam achter COWCAT) brengt nu zijn meest ambitieuze project uit. Brok the InvestiGator, een adventure / point-’n-click die ogenschijnlijk het Indie-genre ontstijgt. De redactie van XBNL vroeg aan Eddie of hij zijn indrukken met ons wil delen. Je leest hier zijn review:

Brok the InvestiGator is een game die elementen van een point-and-click adventure, beat ‘em up en RPG combineert. Het is ontwikkeld door de Franse studio COWCAT en is een winnaar van de Aggie Awards en finalist van de GameMaker Awards 2022. Het spel speelt zich af in een cyberpunk toekomst waarin dieren de mensheid hebben vervangen. De game heeft een typische look en feel van een 1980s/early 1990’s Saturday-morning cartoon.

Story

In Brok the InvestiGator ziet de wereld waarop je je bevindt ziet er iets anders uit dan we gewend zijn. Er zijn geen mensen of mensachtigen te bekennen, maar de wereld is bevolkt met dieren die op twee benen lopen en communiceren. Daarnaast is de wereld verdeeld in sociale klassen. De bovenlaag die alle luxe heeft en de onderklasse die maar moet zien hoe ze overleven.

Jij speelt Brok, een alligator die detective is geworden. Ook heb je in jouw jeugd een aardig stukje kunnen boksen. Jouw vrouw is een aantal jaren geleden overleden door een ongeval. Maar is dat wel wat echt gebeurd is? De zoon van jouw vrouw, een kat genaamd Graff, heb je als jouw eigen opgenomen in jouw leven. Samen leven jullie in de onderklasse van de maatschappij.

Nu gebeuren er allerlei zaken waar jij als detective mee aan de gang moet, maar damn….een hoop lijkt ook een link te hebben met het overlijden van jouw vrouw? Hoogste tijd om eens stevig te gaan rondspeuren.

Fabrice Breton heeft goed gekeken naar een klassieker in het genre, namelijk Leisure Suit Larry. De game gebruikt dezelfde stijl van graphics (kleurig, 2D en een genot om naar te kijken). Ook wordt de traditionele speelstijl van point-’n-click games gebruikt. Je pakt dingen op, stopt ze in je inventaris en gebruikt ze later daar waar nodig. Soms moet je ze combineren om iets nieuws te krijgen.

Tot zo ver niets nieuws onder de horizon. Nu combineert Brok de InvestiGator een paar genres naast het point-’n-click. Ook Beat ‘m Up en wat minimale RPG elementen komen in deze game voor. Dit geeft een welkome uitbreiding van de game. Je hebt net iets meer te doen en brengt iets meer tempo in de game voor mijn gevoel. Het Beat ‘m Up deel is netjes uitgewerkt. Je hebt voldoende acties die je kunt uitvoeren (en soms ook moet uitvoeren), maar jouw vijanden worden nergens overdreven moeilijk te verslaan. Dit komt onder andere door het RPG-deel in de game. Vrij snel in het begin speel je de Arena vrij waar je kunt oefenen met vechten. Echter krijg je daar ook beloning voor in de vorm van XP die je kunt besteden aan Health of Strength. Omdat er geen beperking aan zit hoe vaak je gaat oefenen, bouw je jouzelf om tot een powerhouse. Mocht dat niet genoeg zijn, tijdens gevechten worden er regelmatig energiedrankjes of eten (health) gedropt.

De game legt in het begin keurig alle mechanieken in het spel uit. Alles van hoe je van Adventure modus naar Actie Modus gaat, hoe je in Actie Modus jouw vijanden moet verslaan, hoe je kunt switchen tussen de 2 speelbare characters, tot het gebruik van jouw inventaris. Soms popt het idee in mijn hoofd omhoog dat de dev de gamers iets te veel aan het handje wil meenemen. Dit brengt mij op het volgende onderwerp dat in deze review echt een eigen alinea verdient: Toegankelijkheid.

Toegankelijkheid

Allereerst; Grote Kudos voor de dev dat hij zoveel tijd en moeite heeft gestoken om de game voor iedereen toegankelijk te maken. In het begin van de game kun je jouw moeilijkheidsgraad kiezen. De laagste moeilijkheidsgraad zorgt voor een game-ervaring die iedereen aankan. Hierin wordt je (bijna overdreven) aan het handje meegenomen en kun je puzzels en gevechten overslaan. Ideaal voor kinderen die echt pas beginnen met gamen of mensen die een beperking hebben waardoor gamen geen vanzelfsprekendheid is.

Gelukkig kun je verschillende moeilijkheidsgraden kiezen waardoor voor iedereen deze game een leuke ervaring wordt. Op Normaal heb je nog wel regelmatig het gevoel dat er wat te veel wordt verklaard, maar daar is goed mee om te gaan. Op de hoogste moeilijkheidsgraad moet je echter goed je best doen om sommige delen van de game door te komen. Dus goede scaling van moeilijkheid.

Collectibles en side-missions

Voor wie denkt dat deze game een rechttoe-rechtaan game is, die zit er ver naast. In deze game zijn de nodige collectibles en side-missions opgenomen. Zo mag je (nee, dit keer moet je niks) de vele ads / advertenties in de game verzamelen. Dit is aan de ene kant een leuk extraatje, maar is aan de andere kant jammer genoeg het zwakste onderdeel van deze game. Waarom? Nou de advertenties zijn in de meeste screens niet te zien. En zelfs als je weet waar je ze moet zoeken, dan hebben ze regelmatig zulke matige hitboxen waardoor je ze nog mist.

Geweldige toevoeging aan de game zijn de side-missions. Niet zo maar op de automatische piloot door de game heen crossen. Nee, ook allerlei taken bijhouden die op zich niet noodzakelijk zijn voor de gameplay. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om een zwerver die je aan het begin van de game tegenkomt, zijn medicijnen te geven en zo in leven te houden.

Graphics

De graphics zijn cartoony en redelijk kleurrijk. Een godsgenot tegenover de blokkerige stijl die de meeste point-’n-click games hanteren. Ik persoonlijk kan maar zoveel Minecraft-achtige graphics in mijn leven verwerken 😉

Minpuntje is dat tijdens de dialogen de characters maar een beperkt aantal uitdrukkingen hebben qua graphics. Al snel heb je dus het gevoel ,dat je dat deel allemaal al wel gezien hebt. In de speelwereld zelf is aandacht besteed aan de graphics, maar ook weer veel herhaling.

Geluid

Deze game biedt net als een illustere voorganger Leisure Suit Larry, iets unieks in het point-’n-click genre. Alle personages zijn volledig ingesproken. Dus naast het stuk tekst dat je mee kunt lezen, hoor je eindelijk ook al de characters praten. Een genot dat niet al te vaak voorkomt in dit soort games. Klein minpuntje is (inherent aan het genre helaas) dat een aantal zinnen terugkomt, waardoor er een gevoel van herhaling ontstaat terwijl dit voor het overgrote deel van de game helemaal niet van toepassing is. Wel is ervoor gezorgd dat de tekst ook met wat gevoel wordt uitgesproken en daardoor ook echt iets toevoegt aan de game.

Brok moet 29 achievements vrijspelen als hij alles in de game gedaan wil hebben. Uiteraard zijn er achievements gekoppeld aan voortgang (de game kent 6 hoofdstukken), maar ook allerlei willekeurige zaken zoals advertenties verzamelen, op bedden springen en eten stelen. Het is een aangename en bonte verzameling waar je de nodige tijd mee bezig zult zijn. Omdat alles halen in 1 sessie niet waarschijnlijk is, moet je de game meerdere keren doorspelen. Ruwe schatting van mij is dat je ongeveer 25 tot 40 uur met de game bezig zult zijn, afhankelijk hoe efficient je alles kunt uitvoeren.

Brok the InvestiGator verrast met de kwaliteit. COWCAT heeft met deze game geen echte Indie-game uitgegeven. Het is wel wat beter dan wat normaal op de markt komt. Het is daarentegen nog wel een niche game (point-’n-click games hebben nu eenmaal geen grote schare fans). Extra credit omdat ervoor is gezorgd dat alle stemmen zijn ingesproken. Deze game is een aangenaam tussendoortje en pakt perfect het midden tussen de lage segment indie-games en de AA / AAA games.