[Review] Bang-On Balls: Chronicles – Terugkeer naar Countryballs

+ Single, co-op en online gameplay

- Er is geen verhaal. Je hebt geen idee waarom je door de werelden trekt
    - Game is onoverzichtelijk door de grote werelden. Je weet al snel niet meer waar je al bent geweest en welk deel je nog moet ontdekken
    - Camera werkt niet altijd even fijn. Zeker in wat hectische stukken (tijdens boss-fights)
    - Je kunt een groot deel van de game overslaan en de game toch uitspelen. Iets meer dwang om alles te bekijken / doen / verzamelen had ik wel fijn gevonden

Afgelopen week zijn Matthew en Eddie in de wereld van Bang-On Balls: Chronicles gedoken. In deze review lees je hun bevindingen.

Rond 2009 werd een meme in het leven geroepen met ballen die allerlei landen vertegenwoordigden. De ballen kregen een vlag over hun “gezicht” en personifieerden zo het betreffende land. Deze ballen werden vooral gebruikt in politieke memes. Gelukkig is Bang-On Balls geen politiek gekleurde game, maar een platformer / collectathon.

De ontwikkelaar (Exit Plan Games) is een groep mensen die eerder bij verschillende AA(A)-studio’s hebben gewerkt. Daarna hebben ze allemaal hun droom gedefinieerd en zijn ze die gaan nastreven. Wat was hun droom dan? Nou, zelf een game maken en daarvoor hun eigen Exit Plan opstellen en uitvoeren. Tot zover een geweldig verhaal. Heeft de game net zo’n goed verhaal? We gaan het zien.

Klaar om te filmen? Actie!

Deze game begint op een filmset. Jij bent Bob de Intern (stagiair) en het lijkt erop dat je een vijand hebt die toevallig een grote filmster is. Op dat moment moet je (om voor mij volledig onbegrijpelijke redenen) verschillende werelden bezoeken om taken uit te voeren. Elke wereld heeft zijn eigen thema, van een Vikingwereld tot een piratenwereld, en zelfs een wereld met een Japanse sfeer. In deze werelden moet je een aantal taken volbrengen voordat je de baas van die wereld kunt uitdagen. Ook hier geldt weer: waarom? Geen idee! In welke volgorde je deze taken moet uitvoeren, mag je gelukkig helemaal zelf bepalen!

Zoals eerder genoemd heeft Bang-On Balls: Chronicles dus absoluut geen duidelijk verhaal. Wat mij betreft een tekortkoming. Hierdoor bouw je geen band op met de game. Bovendien is er ook geen voice-acting aanwezig in de game, dus daar krijg je ook geen extra context van. Het laatste redmiddel, tekst, geeft ook geen opheldering over waarom je taken moet uitvoeren en waarom de filmster jouw vijand is. Waarom je dus alle werelden afstruint om taken uit te voeren, blijft het best bewaarde geheim van 2023.

De werelden die je bezoekt in deze game zijn allesbehalve klein. Nee, ze zijn zelfs behoorlijk groot te noemen. Dat zorgt aan de ene kant voor veel ontdekkingsmogelijkheden. Aan de andere kant werkt zoiets alleen als je een goed overzicht hebt van waar je al geweest bent en waar je nog moet zijn. En dat is nu juist een van de echte tekortkomingen van deze game. De werelden zijn zo groot dat het lastig is bij te houden waar je al geweest bent. Voor de taken die je moet uitvoeren hebben de ontwikkelaars weliswaar een soort sonar ingebouwd. Je drukt op de select-knop en uiteindelijk krijg je te zien in welke richting je nog taken moet uitvoeren. Je krijgt geen exacte route voorgeschoteld, maar je hebt in ieder geval een richting waar je naartoe moet.

Collectathon

Naast de taken die je moet voltooien om de werelden af te ronden, zijn er in elke wereld ontelbare verzamelobjecten te vinden. De meeste verzamelobjecten zijn puur cosmetisch, terwijl sommige je standaardbewegingen een boost geven. Zo is er bijvoorbeeld een jetpack waarmee je langer en hoger in de lucht kunt blijven. Ideaal voor de moeilijk bereikbare plekken. De cosmetische verzamelobjecten passen bij het thema van de wereld waarin je je bevindt. Verwacht dus Vikinghelmen, berenvellen en meer in de Vikingwereld.

Op zich is het best leuk om alle items te verzamelen. Helaas zijn de werelden zo groot dat je hierbij volledig het overzicht kwijtraakt. Ik had in ieder geval binnen de kortste keren geen idee meer waar ik nog items moest zoeken en waar ik alles al had gezocht/gevonden. Een nadeel is ook dat je alleen de taken moet uitvoeren om verder te komen. Al het andere is dus optioneel. In theorie kun je deze game uitspelen met slechts ongeveer 20% van de items verzameld. Het is jammer dat er hier niet meer nadruk op wordt gelegd of begeleiding wordt gegeven. Hierdoor loop je het risico grote delen van de werelden niet te zien, iets wat met name jammer is omdat er echt veel aandacht is besteed aan deze werelden.

Grafisch puike game

Zoals eerder aangegeven in het vorige stuk, is er veel tijd en moeite gestoken in het maken van de werelden. Grafisch ziet het er allemaal goed uit. Alles is weliswaar wat eenvoudig vormgegeven, maar alles is helemaal afgewerkt. Nergens zijn graphics die er onaf uitzien. Wat ook gaaf is, is het feit dat vrijwel alles kapot kan. Je kunt je innerlijke sloper volledig loslaten.

Wat wel een puntje van kritiek is, is het feit dat de camera niet altijd fijn meewerkt. Tijdens hectische stukken, zoals boss-fights, ben je regelmatig je richtingsgevoel kwijt omdat de camera op een onhandig punt blijft steken. Dit is vooral irritant wanneer er veel vijanden in de buurt zijn. Op die momenten rol en spring je vaak naar de verkeerde kant, wat onnodige game-overs tot gevolg heeft.

In je uppie, of met z’n allen

Ja, deze game kun je helemaal alleen uitspelen. Je kunt er echter ook voor kiezen om co-op te spelen. Zodra je voor co-op kiest, gaat je scherm in de split-screen modus. Iets waar ik zelf niet voor zou hebben gekozen. De reden daarvoor is dat het scherm dan dusdanig klein wordt, dat je te weinig ziet van alles wat er gebeurt. Hierdoor word je ook regelmatig verrast door vijanden.

Bang-On Balls: Chronicles heeft 26 prestaties. Om alle prestaties te behalen, moet je wel je innerlijke puber omarmen. Waarom? Elke prestatie is gekoppeld aan het laten van een scheet op een specifiek moment, op een specifieke plek in het spel. Een aantal zul je waarschijnlijk halen zonder er moeite voor te doen, maar anderen zijn zo specifiek dat je er zelf nooit aan zou hebben gedacht. Gelukkig geven de omschrijvingen van de prestaties precies aan wat er van je verwacht wordt.

Bang-On Balls: Chronicles is een game die je geweldig gaat vinden wanneer je een fan bent van het verzamelen van items. Ook als je grote werelden geweldig vindt, dan is dit mogelijk een game voor jou. Hou er alleen wel rekening mee dat er eigenlijk geen verhaal in de game zit en dat je snel het overzicht kwijt zult zijn waar je nog dingen moet onderzoeken. Voor mij is dit meer een game om voor korte tijd op te pakken, dan voor lange tijd aaneengesloten te spelen.