[Review] Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy – OBJECTION!

Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy is een welkome komst van Apollo Justice op de Xbox. De humor, herkenbare gameplay en fantastische soundtracks zullen er voor zorgen dat je hier heel veel plezier mee kan beleven. Daarnaast is het fijn dat men heeft gekeken hoe de game verbeterd kon worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Daarnaast is het knap dat men sommige games die gebruik maakte van het tweede scherm van de 3DS naar de Xbox heeft weten te krijgen zonder dit ten koste van de gameplay te laten gaan. Het is jammer dat sommige verhalen in de games soms te langdradig zijn en dat de game niet altijd toegankelijk is voor nieuwkomers. Neemt niet weg dat je met dit pakket drie hele toffe games krijgt waar je heel wat uren plezier mee kan beleven!

+ Propvol pakket
    + Toffe soundtracks
    + Grafische stijl
    + Nostalgische gameplay

- Wellicht ontoegankelijk voor nieuwkomers
    - Sommige verhalen erg langdradig

We duiken diep in de nostalgische wereld van anime advocatuur om Apollo Justice voor het eerst naar de Xbox te verwelkomen. Dames en heren, het is tijd voor de review van Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy!

De afgelopen maanden heb ik meerdere games mogen reviewen die bij mij nostalgische gevoelens wisten op te wekken omdat ik ze vroeger ook gespeeld had. Bij Apollo Justice: Ace Attorney is dat niet anders. Hoofdpersoon Apollo Justice werd namelijk geïntroduceerd na de eerste trilogie van oudgediende Phoenix Wright. En juist aan die laatste games heb ik warme gevoelens over gehouden.

Het zijn hele simpele games die een veel diepere laag hebben. Het verhaal van Apollo Justice ga ik jullie besparen, want dat is iets wat je zelf moet gaan meemaken. De games zijn verdeeld in chapters en elke chapter vertelt zijn eigen verhaal met een daarbij behorende zaak. De basis van de games ligt in twee onderdelen: de dagen dat de rechtszaak aan de gang is en de dagen dat je verder onderzoek gaat doen.

Bij de onderzoeksdagen is het de bedoeling dat jij als speler op onderzoek gaat om je cliënt in de rechtbank vrij te pleiten. Dit doe je onder andere door bewijs te verzamelen door middel van een point en click systeem. Daarnaast zijn er op verschillende punten en momenten in de game getuigen die je dient te verhoren. Stel je de juiste vragen of toon je het juiste bewijs? Dan levert dit nieuwe inzichten omtrent de zaak op. Verwacht in deze game trouwens veel humor en bizarre karakters die voor een glimlach op je gezicht zullen zorgen.

OBJECTION!

Tijdens de dagen dat de rechtszaak loopt, neem je als verdedigend advocaat plaats in de zaal om samen met het OM en de rechter de waarheid te achterhalen. Hierbij ligt de focus op het ondervragen van de betrokkenen van de zaak. Dit doe je door de verklaringen die zij afleggen goed door te nemen en druk te zetten op zinnen waarin de verklaringen niet helemaal duidelijk zijn.

Kom je een contradictie tegen? Dan is het tijd om toe te slaan en bewijs aan te leveren waarom hun verklaring niet klopt. Het is de vertrouwde formule die fans van de franchise allang zullen kennen. De sfeer die hier echter bij komt kijken, in combinatie met opzwepende muziek, blijft fenomenaal. En dan heb ik het nog niet gehad over het legendarische OBJECTION waar het presenteren van belastend bewijs mee wordt aangedragen. Een groot pluspunt van de game dus!

Dan gaan we ook gelijk door naar een ander pluspunt van de game waar de makers een compliment op verdienen. Deze trilogie bevat (logischerwijs) drie games. Het gaat hierbij om Apollo Justice:Ace Attorney, Spirit of Justice en Dual Destinies. Ace Attorney was een game die gebruikt maakte van de graphics die ooit bij Phoenix Wright op de Game Boy Advance werden geïntroduceerd.

De andere twee titels kwamen op de Nintendo 3DS en brachten daarbij verbeterde graphics. Daarnaast werd het dubbele scherm van de 3DS gebruikt om zaken op te lossen en bewijs te onderzoeken. Ondanks deze voorgeschiedenis, is daar in de game niets van te merken en wordt je er totaal niet door gehinderd. En dat is erg knap!

Ik gaf het net dus al een beetje aan. Ook op grafisch vlak ziet de game er fantastisch uit. Verwacht hierbij een eigentijdse anime stijl. Hierbij worden verschillende emoties en gezichtsuitdrukkingen gebruikt om de waarheid te achterhalen. Daarnaast gebruikt de game verbeterde audio en emotionele deuntjes tijdens de trieste verhalen, maar ook de vertrouwde 8-bits deuntjes wanneer je geheimen aan het ontrafelen bent. Hier zitten een aantal tracks bij die echte fans zullen herkennen en waarbij je hard zult gaan mee neuriën. Ik deed dit, tot irritatie van mijn vrouw, in ieder geval wel. Het kan zelfs zijn voorgekomen dat ik hierbij OBJECTION heb geroepen.

Is Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy dan perfect? Nee, dat vind ik niet. Deze game kent veel pluspunten en is een feest der herkenning. Het grootste minpunt van deze game is dat de game op sommige momenten erg langdradig kan zijn. Zo had ik een aantal momenten waarbij ik zelf eigenlijk al door had hoe het zat, maar toch ging er nog 45 minuten aan verhaal overheen.

Daarnaast is het voor nieuwkomers goed om te weten dat het onderzoeken van bewijs en het verhoren van getuigen bij de onderzoeksdagen op volgorde gaat. Dat betekend dus dat als je een bepaald iemand niet de juiste vragen hebt gesteld, je vast zit. Echter heb je dan eventueel wel de mogelijkheid om gebruik te maken van de nieuwe Story Mode. Hierbij wordt de game letterlijk voor je gespeeld. Al zal het gevoel van voldoening wel een stuk afnemen. Deze zaken wil je tenslotte zelf oplossen!

Last but not least mag gezegd worden dat Apollo Justice: Ace Attorney vol content zit. Naast drie volwaardige games kent de game verschillende verbeteringen met betrekking tot de instellingen. Zo is er dus de eerder genoemde story mode. Daarnaast mag je zelf de snelheid van de tekst instellen en of deze automatisch wordt doorgespoeld of niet. En heb je geen zin om Apollo zijn standaard outfit te laten dragen? Dan zijn er genoeg outfits om uit te kiezen.

Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy is een welkome aanvulling van deze titels op de Xbox. De humor, herkenbare gameplay en fantastische soundtracks zullen ervoor zorgen dat je hier heel veel plezier mee kan beleven. Daarnaast is het fijn dat men heeft gekeken hoe de game verbeterd kon worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Daarnaast is het knap dat men sommige games, die gebruik maakte van het tweede scherm, van de 3DS naar de Xbox heeft weten te krijgen zonder dit ten koste van de gameplay te laten gaan. Het is jammer dat sommige verhalen in de games soms te langdradig zijn en dat de game niet altijd toegankelijk is voor nieuwkomers. Neemt niet weg dat je met dit pakket drie hele toffe games krijgt waar je heel wat uren plezier mee kan beleven en OBJECTION mee kan schreeuwen!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.