[Preview] Banishers: Ghosts of New Eden – ‘de game van het najaar!’

Op 7 november 2023 brengen Focus Entertainment en DON’T NOD de game Banishers: Ghosts of New Eden uit. Wij hebben de game alvast een uurtje mogen spelen en delen in deze preview onze eerste indrukken.

Op een overvolle beursvloer van de Gamescom 2023 ontmoeten collega-redacteur Matthew en ik, Philippe Moreau, Head of Creative van de game Banishers. Moreau heeft een lange staat van dienst bij de Franse ontwikkelstudio DON’T NOD. Zo heeft hij de afgelopen 13 jaar onder andere aan Remember Me en Vampyr gewerkt. Sinds 2018 werkt hij samen met een team van 80 ontwikkelaars aan Banishers: Ghosts of New Eden. Banishers belooft een actie-RPG te worden, met de typische DON’T NOD verhaalvertelling erin verweven: ‘In Banishers zullen spelers een scala aan morele dilemma’s ervaren’. Dat klinkt mij natuurlijk als muziek in de oren. Hoogste tijd dus om een blik in de keuken van DON’T NOD’s nieuwste creatie te werpen.

New Eden

In de ruim 60 minuten durende demo hebben we de kans gehad om verschillende locaties in New Eden te verkennen. Wat ons direct opvalt is dat de omgevingen er prachtig uit zien. Het bosgebied weet ons te overtuigen en de sfeer wordt goed weergegeven.

De game speelt zich af in het jaar 1695, waarbij we als speler in de schoenen stappen van twee Banishers. Antea Duarte en Red mac Raith zijn geestenjagers die vastbesloten zijn om de levenden te beschermen tegen de voortdurende dreiging van geesten en spookverschijningen die New Eden in hun greep houden. We betreden deze demo op een punt waarop een noodlottige laatste missie misgaat en Antea ernstig gewond raakt. Antea wordt een van de geesten die ze voorheen bestreed.

Tijdens de demo merken we op dat we in de wildernis van Noord-Amerika op zoek gaan om Antea te bevrijden uit haar nieuwe situatie. Dit gaat uiteraard niet zonder gevaar. We vechten ons een weg langs allerlei geesten door te slaan en te schieten, en belanden uiteindelijk bij een uitdagende wolfachtige eindbaas. De graphics van de game zijn indrukwekkend.

De actie-RPG-elementen worden gekenmerkt door aanvals- en upgrademogelijkheden. De vertrouwde gevechtsmechanismen zijn ook aanwezig in Banishers: ontwijken, melee-aanvallen, afstandsgevechten, lichte aanvallen en zware aanvallen. Maar dankzij geest- en magie-elementen voelt het gevecht verfrissend en enigszins uniek aan. Belangrijker nog, de game lijkt prettig te spelen, de gevechten verlopen soepel en bieden de nodige uitdaging. Ook het wisselen tussen de twee personages verloopt vloeiend en draagt bij aan de diepgang van de gameplay.

De eerste indruk is dat we niet hoeven te verwachten dat het een soulslike game is. Verschillende moeilijkheidsgraden kunnen van tevoren worden ingesteld, en hoewel de gevechten uitdagend en visueel indrukwekkend zijn, zijn ze zeker toegankelijk. Bovendien lijkt het er niet op dat je een scala aan verschillende speelstijlen kunt ontwikkelen. Het is nog niet duidelijk hoe diepgaand de progressie- en upgrademogelijkheden zijn. In ieder geval is het mogelijk om beide personages op verschillende manieren te verbeteren, evenals wapens en bepantsering te upgraden. Dit kun je doen in de Evolution of Evolutions.

Wat de game echter echt onderscheidt, is de naadloze integratie van verhaalvertelling in de actie-RPG. Als je sommige actie-RPG’s soms wat verwarrend en lastig te volgen vindt, lijkt Banishers een strak en meeslepend verhaal te hebben. Dialogen met NPC’s, innerlijke stemmen, gesprekken tussen protagonisten en natuurlijk meeslepende cutscenes. Bovendien kun je als speler, om vooruitgang te boeken in het verlossen van Antea, een breed scala aan dialogen starten en keuzes maken. Het vermogen om inschattingen te maken en NPC’s al dan niet te vertrouwen is iets dat ons in de korte tijd dat we de game hebben gespeeld opviel. Het is duidelijk dat hier de kenmerkende DON’T NOD-touch aanwezig is. De eerste indrukken van de dialogen zijn over het algemeen positief. De personages worden goed gepresenteerd, de stemacteurs lijken in orde te zijn, en over het algemeen is het geluidsontwerp uitstekend, zoals we van DON’T NOD gewend zijn.

Het uur spelen vloog voorbij en we waren helemaal in het spel opgegaan. Onze eerste ervaring met Banishers: Ghosts of New Eden smaakt absoluut naar meer!

Conclusie

De eerste indruk van Banishers: Ghosts of New Eden is zeer positief. De game oogt op beeld sfeervol en gedetailleerd. De preview build van Banishers heeft ons kennis laten maken met verschillende actie-RPG-elementen, en we zijn aangenaam verrast door de soepele en gevarieerde gevechtsmechanismen. Banishers: Ghosts of New Eden is doordrenkt met het kenmerkende DON’T NOD-sausje van meeslepende verhaalvertelling, sterke personages en de invloed die spelers op het verloop van het verhaal kunnen uitoefenen.

In een jaar dat volgepakt zit met games en dat mogelijk de geschiedenisboeken ingaat als het beste gamejaar ooit, brengen DON’T NOD en Focus Entertainment een nieuwe IP naar voren. Op basis van onze eerste indrukken kan Banishers: Ghosts of New Eden zomaar eens hoog op onze nominatielijst voor Game Of The Year komen te staan. Het is in ieder geval de meest verrassende game van het najaar om naar uit te kijken!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties