Ghost Trick: Phantom Detective – Compleet, totaal en ontegensprekelijk dood.

Ghost Trick: Phantom Detective is een topgame! Als je houdt van de Japanse stijl en de humor en de puzzel-gameplay dan ben je zo de nodige uren onderweg. En dat zonder dat je door hebt dat je al zo lang bezig bent.

Good

+ Mooie graphics Japanse stijl.
    + Heerlijk moorden voorkomen door leuke puzzels op te lossen.
    + Voldoende uitdaging.
    + Fijne en niet standaard game.

Bad

- Zover ik heb kunnen spelen: helemaal niets!!

Ghost Trick: Phantom Detective is een doodleuke game die we maar aan één redacteur kunnen doorspelen. Eddie geeft hieronder zijn morbide oordeel.

Compleet, totaal en ontegensprekelijk dood. Met dit feit begint deze heerlijke Capcom-game. Je ligt als een stuk vuil weggegooid op de stort. Maar toch ben je niet helemaal dood? Nee, anders was de game wel heel erg kort. Nee, je bewustzijn is nog actief en je snapt er he-le-maal niets van. Gelukkig is er een stem die je door deze verwarrende tijd heen helpt. Deze stem vertelt jou dat sommige mensen die doodgaan, nog een dag actief kunnen zijn als een soort van bewustzijn. In die staat kun je objecten bezitten en ze manipuleren. Enige voorwaarde is dat de objecten nooit levend mogen zijn geweest. Oh ja, en je weet niets meer van je eigen verleden.

De kunst om dingen te bezitten en manipuleren mag je, nee, moet je meteen gebruiken. Want naast het vervelende feit dat je zelf dood bent, staat een moordenaar op het punt om een jong meisje dood te schieten. Vlak voor jouw dode ogen en dat kun je natuurlijk niet laten gebeuren. Ondanks dat je geen idee hebt wie zij is en hoe alles werkt in deze verwarrende wereld. Dus aan de gang met het bezitten van objecten om de moord te voorkomen.

Gameplay.

Jijzelf speelt als lichaam maar een kleine rol. Hooguit als beeldvulling en als iets om tegenaan te schoppen voor de moordenaar. Jouw bewustzijn daarentegen kan, zoals eerder gezegd, objecten bezitten. Door het bezitten kun je deze objecten dingen laten doen en daarmee jouw doel van het level uitvoeren. In het allereerste level moet je voorkomen dat het meisje vermoord wordt.

Je kunt niet alle objecten manipuleren. Alleen de objecten die zijn aangewezen door middel van een orb. Ook mag dat object niet te ver van je af zijn. Je hebt maar een beperkte reikwijdte. Soms moet je, nadat je een object hebt bezeten, dit object verder manipuleren. Je klapt het uit, je rolt het verder, etc, etc. Op die manier beweeg je door het level en kom je uiteindelijk tot een oplossing van de puzzel.

Later leer je van een lamp (ja, dat was de stem die je hoorde) hoe je via telefoonlijnen ook verder weg kunt reizen. Dit wordt de manier om, na afsluiting van een level, naar het volgende level te gaan.

Klinkt allemaal vrij simpel, nietwaar? Dat vond Capcom ook en daarom hebben ze de factor tijdsdruk toegevoegd. Je kunt in deze game 4 minuten terug in de tijd om zaken op te lossen/dingen te voorkomen. Naast het scherm staat vanaf dat moment een grote zandloper. Deze mag niet leeg raken voordat jij de puzzel hebt opgelost. Omdat er verder weinig hulp te verwachten is na het tutorial level, is dit een extra en mooie uitdaging.

Gelaagdheid en luchtigheid

In deze game sta jij als speler op precies hetzelfde punt als de hoofdpersoon van de game. Je weet vrijwel niets en moet het allemaal nog zien uit te vinden. Dit is een punt waarop de game uitblinkt. Gedurende de game worden jouw beperkingen netjes (op voorhand) uitgelegd, dus er zijn geen verrassingen als iets niet lukt. Daarnaast is deze game dusdanig opgebouwd, zodat je via trial and error een puzzel moet oplossen. Het komt bijna niet voor dat je in één keer de oplossing hebt. Met de gimmick dat je 4 minuten terug kunt naar het verleden, is dit meteen opgenomen in de plot van de game. Hierdoor voelt het ook niet als straf wanneer je een keer niet binnen de tijd een puzzel oplost. Je gaat gewoon nog een keer 4 minuten terug in de tijd en probeert het opnieuw. Essentieel om te onthouden in deze game is: één, Timing is enorm belangrijk. En twee, de volgorde is enorm belangrijk.

In deze game kun je geen kwartier bezig zijn zonder dat er iemand dreigt te worden vermoord. Dan is het wel belangrijk om een keuze te maken als developer. Maak ik er een horror van of hou ik het luchtig. Capcom heeft gekozen om het luchtig te houden. De graphics zijn daar een indicatie van. Deze zijn kleurrijk en typisch Japans. Er is duidelijk veel tijd aan besteed. Daarnaast zijn er de nodige kwinkslagen in de game verwerkt die het een en ander ook een wat luchtiger accent geven.

Achievements.

Er liggen 30 achievements op ons te wachten om vrijgespeeld te worden. De meeste zijn gekoppeld aan voortgang door de diverse levels. Maar er is ook gedacht aan moeilijkheid. Niet op de traditionele manier, maar nu wordt er gevraagd om een aantal levels op specifieke manieren op te lossen. Daarnaast is er uiteraard nog wat miscellaneous. Kortom een leuke maar ook uitdagende mix van achievements. Qua speelduur ben je ook wel even zoet. Je bent er rond de 12 tot 15 uur mee bezig. Zeker als je van het verhaal geniet en alles wel een keer wil uitproberen.