Review: Farworld Pioneers – bouwen en ontdekken

Ik heb me best wel vermaakt met Farworld Pioneers. De werelden en biomen zijn prachtig vormgegeven en het craften van nieuwe uitrusting en werktuigen is leuk om te doen. Echter kampt de game met onhandige besturing die de algehele ervaring niet ten goede komt. Het gebrek aan een verhaal valt te vergeven omdat het ontdekken van de planeet op zichzelf al leuk is. Is het de volgende grote hit in het survival adventure-genre? Ik denk het niet. Maar als je een liefhebber bent van het genre en van pixels, zul je zeker plezier beleven aan Farworld Pioneers.

+ mooie werelden
    + vele items om te craften
    + dikke koloniën bouwen

- cluncky controls
    - gebrek aan verhaal

Een aantal weken geleden is Farworld Pioneers uitgekomen. In deze review van communitymember DM4S kun je lezen hoe de game hem bevallen is.

Ongeveer een jaar geleden speelde ik voor het eerst Grounded. Er werd namelijk veel over gesproken in de XBNL community. Nieuwsgierig als ik was, startte ik de game op en begon een beetje te experimenteren. Voor ik het wist, had ik een basis, wat uitrusting en een helpende hand (Dandruffwookie) om de rest van de tuin te verkennen. Urenlang heb ik me vermaakt met deze game, in een genre dat voor mij volledig nieuw was. Mijn interesse was daardoor enorm aangewakkerd, zo erg zelfs dat ik ook andere games in hetzelfde genre ben gaan spelen, zoals bijvoorbeeld Minecraft (ja, ik weet het, ik ben laat met instappen), waar ik ook weer uren, zo niet dagen, plezier aan heb beleefd. Maar ja, op een gegeven moment wil je wel iets anders proberen, dus ging ik op zoek naar een nieuwe game om mijn tijd aan te besteden. Voor de mensen die me kennen, is het niet onbekend dat ik een grote liefhebber ben van retro games, vooral die met pixel art. Dus toen ik de eerste beelden van Farworld Pioneers zag, was ik meteen verkocht. Het zag er prachtig uit, maar heeft de game me net zo weten te boeien als de twee eerder genoemde genre-genoten?

In a galaxy far far away

In Farworld Pioneers begin je op een onbekende planeet. Samen met je AI-genoot genaamd Buddy ga je op onderzoek uit in deze prachtige wereld. Wat is je doel? Het starten van een nieuwe kolonisatie, het verkennen van de planeet en uiteindelijk een volgende planeet koloniseren. In Farworld Pioneers doe je dit op dezelfde manier als in veel andere survival-avonturen, namelijk door uitrusting en machines te maken. Maar dit kan natuurlijk niet worden gerealiseerd zonder eerst een veilige thuisbasis te vestigen. Want een veilige planeet is de wereld in Farworld Pioneers zeker niet. De planeet zit vol met verschillende vijandige buitenaardse wezens en mede-ruimtepioniers. Deze laatsten kunnen zowel vriendelijk als vijandig zijn. Zonder degelijke uitrusting zul je het dus niet lang volhouden en zul je aan de slag moeten om jezelf te bewapenen tegen deze vijandelijkheden.

Cluncky de Bouwer

Bij het starten van een nieuwe wereld krijg je de optie om een beknopte tutorial te volgen waarin de basis van het spel wordt uitgelegd. Maar als ik zeg beknopt, bedoel ik ook echt beknopt. Zelfs na het volgen van deze zogenaamde tutorial had ik nog veel onbeantwoorde vragen en moest ik al spelend de spelmechanismen leren. Gelukkig is er wel een “handleiding” die je altijd kunt raadplegen. Maar zelfs na het grondig doorlezen ervan bleef ik vragen hebben. Dat heeft natuurlijk zijn charme, maar ik had toch graag wat meer uitleg gezien.

Het bouwen en besturen van je personage verloopt helaas niet helemaal vlekkeloos op de Xbox. Ik had nogal wat problemen met het toewijzen van taken aan mijn medebewoners, het plaatsen van objecten en het gebruiksgemak van mijn inventaris. Alles wijst er duidelijk op dat het spel oorspronkelijk voor de pc is ontworpen. Een voorbeeld: met de linker thumbstick bestuur je je personage, terwijl je met de rechter thumbstick op het scherm aangeeft waar je iets wilt plaatsen/verwijderen. Deze combinatie werkt niet prettig. Als je een blauwdruk accepteert, wordt deze meteen geplaatst. Als je cursor niet goed staat, wordt de blauwdruk dus op de verkeerde plek geplaatst. Dit zou geen groot probleem hoeven te zijn, ware het niet dat je een blauwdruk niet kunt verwijderen. Dit betekent dat je eerst het object moet maken voordat je het kunt verwijderen. Hetzelfde geldt voor je inventaris en de knutsellijsten. Hierbij moet je alle keuzes maken door op het scherm aan te wijzen, wat natuurlijk perfect zou werken met een muis, maar totaal niet goed werkt met een controller. Jammer!

Het bouwen en ontdekken van nieuwe blauwdrukken is daarentegen wel een leuke bezigheid. Zo heeft bijna alles wat je produceert een doel of functie. Er zijn items die vooral bedoeld zijn voor decoratie, want zelfs op een buitenaardse planeet wil je natuurlijk een gave mancave bouwen. Aan de andere kant heb je functionele objecten, zoals een werkbank, smeltoven of onderzoekstafel. Maar om hiervan gebruik te kunnen maken, moet je dus op zoek naar grondstoffen.

Prachtige setting

In Farworld Pioneers kun je alles wat je ziet mijnen. Van bomen, rotsen en planten tot aan de vele vijandige beesten die je tegenkomt, je zult alles moeten gebruiken om je nederzetting te versterken. En versterken zul je moeten, want als je denkt dat je rustig je kolonie kunt uitbreiden, dan heb je het goed mis. Zoals eerder vermeld, zijn er vijandige wezens en pioniers die je basis regelmatig zullen aanvallen en je zult je hiertegen moeten bewapenen. Maar wacht, heb je geen zin om steeds aangevallen te worden? Dan heb je geluk, want je hebt de mogelijkheid om de game in peaceful mode te zetten. Hierdoor kun je rustig en ongestoord mineralen en grondstoffen verzamelen. Dit alles wordt vormgegeven in een prachtige, kleurrijke pixel art-setting. De verschillende biomen maken het leuk om te verkennen en hebben ook invloed op je gezondheid. Bijvoorbeeld, als het begint te sneeuwen, kun je bevriezen, wat uiteindelijk resulteert in de dood. Het is dus belangrijk om je hiertegen te beschermen met behulp van uitrusting. Als je sterft, hoef je je echter geen zorgen te maken, je begint gewoon weer bij je basis en je kunt op pad gaan om je verloren uitrusting terug te halen. Dit alles wordt aangevuld met een rustgevende soundtrack en omgevingsgeluiden die veranderen afhankelijk van de omgeving, wat bijdraagt aan de algehele ervaring.