Review: Empire of Angels IV – Azië komt naar je toe deze zomer

Review: Empire of Angels IV

Empire of Angels IV is een aangenaam tijdsverdrijf zonder dat er echt zaken bovenmatig goed/slecht zijn. Je kan bakkeleien over hoe vrouwen worden neergezet in deze game, maar kom op; je weet wat je kunt verwachten bij een Aziatische game.
    Dit is een game die op de meeste gebieden in de middenmoot terecht komt. Het pluspuntje dat ze scoren met het inspreken van de characters, verliezen ze weer door de ongeïnspireerde vertaling daarvan. De liefhebbers van Turn-based Strategy RPG’s halen met deze game vele uren aan tijdverdrijf in huis, maar let wel: er zijn zeker betere uitvoeringen binnen dat genre te vinden. Ja, ook op Xbox.

+ Ja, er is geluisterd naar de gamers. We hebben weer een Aziatische RPG op Xbox.
    + De characters zijn ingesproken in plaats van alleen maar platte tekst. Goede ontwikkeling!
    + Grafisch is deze game (zeker voor indie / medium budget) dik in orde
    + De speelduur is ruim voldoende, je bent de nodige tijd bezig om alles vrij te spelen.

+/- Het levelen is vrij simplistisch opgesteld. Je speelt rollen vrij en daar level je jouw character mee op. Dus er zijn geen armor, spells, foods of materialen te verzamelen. Persoonlijk had ik graag gezien dat deze zaken nét iets verder waren uitgediept. De game werkt naar behoren, dus het is allemaal niet noodzakelijk. Maar het had de game iets meer vlees op de botten gegeven.
    +/- Localisatie. De game is volledig in het Chinees / Japans gesproken. De ondertiteling is weliswaar in het Engels,maar daar hadden ze wat meer tijd en moeite in mogen steken. De vertaling is afdoende, maar ook niet meer dan dat. Men is gegaan voor de meest simpele vertaling die netaan de lading dekt. Het komt dan ook allemaal vrij ongeïnspireerd over.
    +/- Prijs: is de prijs buitensporig hoog voor deze game? Nee, maar voor mij had een prijsstelling van € 15 meer op zijn plaats geweest. De game is redelijk eenvoudig opgesteld, is geen AA of AAA materiaal, en biedt relatief weinig opties buiten het standaard werk.

Er is niets dat echt als slecht kan worden bestempeld.

Op veler verzoek heeft community member Eddie zich afgelopen weken in Empire of Angels IV gestort. Wat vond hij deze gloednieuwe turn-based RPG? De eindbaas van onze Discord schrijft hier het volgende over:

Op Xbox-sites en op social media zoemt al een langere tijd de roep rond om meer Aziatische/Japanse games. Nou, er is geluisterd. Empire of Angels is een game-serie die al langere tijd (vanaf 1993) in China op pc en mobiel bekend is. De in Taiwan gestationeerde developer SOFTSTAR heeft in samenwerking met Eastasiasoft het vierde deel van de serie op Xbox uitgegeven.

Ook qua genre is er naar de community geluisterd. Empire of Angels IV is een Turn-based RPG gemixt met Strategy. De game kan op dat gebied wat vergeleken worden met Final Fantasy Tactics en de Fire Emblem serie.

De game zelf begint bij de opstart met een lange (!) titelsong in het Chinees met kleurrijke graphics en animaties. Zoals het Aziatische games betaamt, hebben de dames die er de hoofdrollen in spelen ook heel specifieke ‘pluspunten’. Deze intro bevestigt meteen twee vooroordelen van Aziatische games: 1) de borsten van vrouwen spelen een dusdanige belangrijke rol, dat ze ten allen tijden goed naar voren moeten komen, 2) na de lange intro heb je nog steeds geen enkel idee waar het verhaal eigenlijk over gaat.

Story en gameplay

Je bevindt je op een wereld (Asgard; Valkyrie) die volledig is bevolkt door vrouwen. Op deze wereld is een plaag uitgebroken die de bevolking teistert. Iedereen die geïnfecteerd raakt, gaat tenonder aan aggressie. Jij bent onderdeel van een elite eenheid die de plaag, en de slachtoffers daarvan, in toom moet houden.

Je wordt bij het starten van de game meteen in een gevecht gegooid. Je wordt op die manier door de tutorial geleid die je de basis van de fight mechanics bijbrengt. Ieder character heeft een eigen grid waarop ze tijdens de gevechten kan bewegen. Ook heeft ieder character eigen aanvallen, een bijbehorend bereik van die aanvallen en eventueel ondersteunende capaciteiten (o.a. Heal).

In het begin kom je er mee weg om met het verstand op nul gewoon de standaard aanvallen te spammen. Later in de game ga je op die manier grandioos ten onder. Je moet dan echt een stuk strategie loslaten op je gevechten:

• Waar ga je staan op de grid?
    • Val je aan? En zo ja, doe je dat met de standaard aanval, of met je special attack?
    • Gebruik je een ondersteunende kracht? Als je dat wilt doen, sta je daarvoor wel op de juiste plek?
    • En al voordat je de strijd aangaat: welke characters neem je mee?

Kortom je krijgt genoeg opties binnen de game, om jouw eigen speelstijl te ontwikkelen.

Tijdens de gevechten komt ook de ondeugende kant van de game weer om de hoek kijken. Als je een vijand verslaat, vallen ze niet op de grond, maar verliezen ze hun kleren en staan ze in hun ondergoed.

She’s got the looks

De graphics zijn te verdelen in twee gebieden. De graphics tijdens de cut-scenes aan de ene kant, en de graphics tijdens de gameplay / gevechten aan de andere kant. Allereerst, de graphics tijdens de cut-scenes zijn dik in orde. Volledig handgetekend in de anime-stijl en vol van kleur.

De graphics tijdens de gevechten zijn compleet anders opgezet. Je hebt een soort van kindfiguur met een enorme bobble-head erop. Een beetje zoals World of Final Fantasy Maxima, maar dan met nét wat minder budget waarschijnlijk. Absoluut niet storend, maar ik was bij mijn eerste gevecht wel verrast.

On the road again

Empire of Angels IV is een lineaire game. Wanneer je in de open wereld staat, kan je slechts kiezen uit een beperkt aantal bestemmingen. Free-roam is compleet niet aan de orde. Dus verwacht geen Final Fantasy-achtige wereld. Je kunt een aantal bestemmingen ook overslaan, maar dat is niet slim om te doen. Je moet voor sommige doelstellingen alle bestemmingen bezocht en overwonnen hebben.

Op een gegeven moment kun je in de game op sommige van die bestemmingen ‘pets’ in side-quests vinden. Deze kun je dan in je gevechten oproepen om naast je te vechten. Om alle pets te vinden, zal je ook moeten backtracken. Een aangename toevoeging aan de game om nét wat meer te doen te hebben en al te veel herhaling te voorkomen. Deze pets hebben ook allemaal hun eigen statistieken en sterke/zwakke punten. Kijk dus zeker even of een pet wel met jouw stijl overeenkomt.

Leveling the playing field

Het levelen binnen deze game is redelijk simpel en rechtlijnig. Waar je in de meeste RPG’s veel aan het grinden bent om XP, materialen, wapens, eten, etc te krijgen en ontwikkelen, heb je daar in Angels of Empire weinig mee te maken. Je levelt up door de bestemmingen te overwinnen en daar rollen mee vrij te spelen. In de skill tree kan je dan jouw rol naar jouw wens aanpassen.

Je hebt naast de rollen, alleen te maken met pets. Deze speel je later in de game vrij, maar ook hieraan hoef je niets te ontwikkelen, alleen maar te verzamelen. Op het moment dat je qua capaciteiten tegen een muur aanloopt, heeft deze game een apart level waar je ervaring kunt farmen. In dit level groeien de vijanden qua level met je mee, maar gaan je niet ruim voorbij.

Geluid

De characters spreken allemaal Chinees. Kudos voor de moeite die daarvoor genomen is. Het is een prettige toevoeging aan de game ten opzichte van hele lappen platte tekst moeten doorspitten. De muziek in deze game is goed. Typisch Aziatische rock, op zich niks spectaculairs, maar ook zeker niet slecht van kwaliteit.

Er zijn 20 achievements. Voor de mensen die Eastasiasoft games kennen: ja, de achievements zijn ook in deze game niet bepaald moeilijk te behalen. Wat wel een heel aangename verrassing is, is dat de achievements dit keer echt wel wat investering qua tijd vereisen. Voorheen werden de achievements zowat in de eerste 5 minuten van de game tegen je aangegooid. Dit keer moet je de game ook daadwerkelijk spelen. In mijn ogen een goede ontwikkeling! Ik hoop ook echt dat Eastasiasoft deze ontwikkeling doorzet. Met het door de hoofdstukken van de game spelen en een aantal characters een specifieke rol toewijzen, speel je een heel groot gedeelte al vrij. In dat opzicht is het een vrij standaard lijst. Om alles vrij te spelen, moet je echter wel rekening houden met een investering van vele, vele uren.

Empire of Angels IV is een aangenaam tijdsverdrijf zonder dat er echt zaken bovenmatig goed/slecht zijn. Je kan bakkeleien over hoe vrouwen worden neergezet in deze game, maar kom op; je weet wat je kunt verwachten bij een Aziatische game. Dit is een game die op de meeste gebieden in de middenmoot terecht komt. Het pluspuntje dat ze scoren met het inspreken van de characters, verliezen ze weer door de ongeïnspireerde vertaling daarvan. De liefhebbers van Turn-based Strategy RPG’s halen met deze game vele uren aan tijdverdrijf in huis, maar let wel: er zijn zeker betere uitvoeringen binnen dat genre te vinden. Ja, ook op Xbox.