Review: F1 22 – Is de upgrade goed genoeg?

F1 22 zal niet herinnerd worden als de revolutionaire nieuwe telg in de franchise. Maar wil je de beste F1 racegame, dan moet je deze wel hebben. De game voelt net wat verfijnder aan en is stabiel. Zaken die goed waren zijn gebleven en multiplayer werkt goed. F1 22 doet verder weinig nieuws, F1 Life is niks meer dan een gimmick.

+ Racegevoel net wat verfijnder
    + Fijne soundtrack
    + Multiplayer werkt nu goed

+/- Tracks zijn compleet en up-to-date gebracht
    +/- Doet wat het moet doen

- Weinig vernieuwing
    - Geen verbetering in graphics

Formule 1 The Game is weer een jaartje ouder en kent weer een nieuwe iteratie. Er zijn nieuwe verbeteringen en features toegevoegd, maar zijn die genoeg om 60 euro te rechtvaardigen? Je leest het in deze review.

Het is de tweede jaar op rij dat EA de titel in handen heeft en de invloed is duidelijk zichtbaar. Vorig jaar zagen we een story mode toegevoegd worden in Braking Point. Dat was niet een hele succesvolle toevoeging, dus dat is er weer uit. In plaats daarvan is er nu een nieuwe EA-esque feature toegevoegd Met F1 Life.

Daarnaast zijn de reglementen voor 2022 natuurlijk flink veranderd, zijn er nieuwe modellen auto’s en zijn er nieuwe tracks. Deze zitten allemaal in de game in aanvulling met verder verfijnde physics. Dit zijn de grote nieuwe upgrades voor dit jaar.

F1 Life

De game staat vanaf het hoofdmenu al in stijl van F1 Life, de nieuw toegevoegd feature die je in staat stelt om iets meer persoonlijkheid aan je game te geven. Het is nu mogelijk om je eigen karakter te maken en je luxe huis aan te kleden met ontgrendelde auto’s en customizables. Je kunt vervolgens een andermans sessie joinen om zo ook zijn huis te bekijken.

Het is een leuke feature, maar het voelt nog aan als een gimmick. Auto’s verzamelen door bepaalde objectives te halen is wel erg leuk, maar ik heb niet de behoeft om andermans huis te bekijken, dat heeft er misschien ook mee te maken dat het nogal een statisch geheel is, je kijkt naar interactieve plaatjes, maar je kunt niet “echt” door een huis lopen. Doordat er weinig incentive is om naar andermans huis te gaan, vervalt ook een beetje het doel om customizables in te zetten om je huis of karakter leuk te maken.

Wat wel erg leuk is, is de toevoeging van supercars. Onderdeel van F1 Life is namelijk om auto’s te ontgrendelen. Het zijn er een handjevol met onder andere Mercedessen, McLarens, Aston Martins en natuurlijk ook de Safety Car. Met al deze auto’s kun je nu ook de baan op, je kunt nu dus zelf de Bernd Maylander ervaring opdoen in de safetycar.

Tijdens de F1 career modes wordt je ook regelmatig gevraagd om een rondje te doen met een supercar. Dit noemt men de Pirelli Hot Lap. Vervolgens kun je kiezen om bepaalde challenges te doen, ga je voor snelheid of voor driften? Daar verdien je weer punten of geld mee. Mijn ervaring is dat het op snelheid over de baan rijden wel leuk en uitdagend is, maar driften kent weinig uitdaging en voelt ook niet goed aan. Daarnaast mis ik in deze gamemode nog een goede camera-stand. De standaard camera in de F1 auto is nameljk de TV-cam, bovenop de cockpit, maar deze heeft geen equivalent in de supercar. Daar kun je kiezen voor de cock-pit view in de auto of de camera achter de auto. De gemiddelde F1-speler zal echter een heel onwennig gevoel hebben bij de camera achter de auto. Dus ben je gedoemd om vanuit de cock-pit view te besturen. Daar wordt echter duidelijk dat het detail-niveau van de auto’s te wensen overlaat. Alle metertjes in de auto, los van toeren en kilometers, zijn namelijk plaatjes die stil staan. Voor het handjevol auto’s die in de game zit hadden we wel mogen verwachten dat ze ook tot in detail uitgewerkt zouden zijn.

Racen is rauwer

Nu, van leuke gimmicks naar het echte werk. Er zijn namelijk nieuwe auto’s met nieuwe reglementen en nieuwe tracks. Hoe bevallen die?

Het moge duidelijk zijn dat, zoals we gewend zijn, de F1-auto’s tot in de verste details zijn uitgewerkt. Met de nieuwe rondingen en brede lucht-happers hebben de auto’s er nog nooit zo gelikt uitgezien als in F1 22. De nieuwe auto’s zijn echter wel wat zwaarder geworden, en dat is te merken in de game. Hiernaast zijn er ook tweaks doorgevoerd aan de physics waardoor het gevoel wel wat anders is. De muscle memory is niet 1-op-1 over te nemen uit F1 2021. Dat is leuk, want dat is weer een nieuwe uitdaging!

De auto’s voelen in elk geval een stuk minder lichtvoetig aan, je merkt dat je wat meer gewicht hebt om in de bochten te gooien en onder controle moet houden. Het is niet direct duidelijk of dat het resultaat is van de zwaardere auto’s, van de nieuwe physics of van een combinatie van beiden, maar het voelt nieuw en ook authentiek en meer rauw aan. Het is even wennen, maar uiteindelijk heb je wel een nauwere controle met meer gevoel.

En een goede controle is ook nodig, want het racen is meer uitdagend geworden. De AI is meer ondernemend en verdedigt sterk of probeert de auto naast je te plaatsen in ook de wat krappere bochten. Wat het racen betreft is de game dus een goede vooruitgang.

Tracks

Nieuw dit jaar is natuurlijk Miami. De race die we inmiddels op de kalender hebben gehad is ook na te spelen in de game. De track is volledig nagebouwd. Een aantal andere tracks zijn daarnaast ook aangepast, in het echt, maar ook in de game. Australië, Spanje en Abu Dhabi hebben de nieuwe bochten meegekregen.

De meest noemenswaardige tracks zijn overigens de audiotracks. Hier is te zien dat EA ook meer kan brengen, want er is voor het eerst een echt lekkere audio-track aanwezig. Net zoals in FIFA kun je nu echt genieten van de songs. Wil je deze nog eens naluisteren dan kan dat hier.

Graphics

De meest interessante feature van F1 22 is misschien wel de feature die we op de console moeten missen. Want dit jaar is er eindelijk VR toegevoegd. Dit is een veelgevraagde feature uit de community, maar uiteraard moeten we die op de console missen. De uitwerking van de VR-modus is trouwens wel erg gaaf gedaan, dus nog leuk om te vermelden. Voor mij als graphics-nerd op de Xbox is deze nieuwe game wel een teleurstelling. We zagen nooit grote stappen vooruit in graphics, maar dit jaar lijkt het wel stil te staan, de echte grafische verbeteringen voor de Xbox consoles zijn niet te achterhalen. En daarmee heb ik het zowel over de Xbox One als de Series X|S. Racegames moeten wel meegaan met de tijd, en “stilstand is achteruitgang” wordt hiermee wel pijnlijk duidelijk.

Kleine veranderingen in career mode

Dit jaar is de story mode verdwenen uit de game. Gelukkig, want die viel wel erg tegen. Dit jaar moet je het doen met de game-modi die er al waren. Er zijn wel wat tweaks doorgevoerd. Zo zijn er nieuwe practice programs die wat toegankelijker zijn. Daarmee is ook de practice simulation komen te vervallen. Jammer, want dat maakte het zoveelste My Team seizoen wel een stuk toegankelijker. Een leuke toevoeging is nu dat het mogelijk is om F1 Icons aan de grid toe te voegen. Zo kun je een seizoen instappen en legendarische iconen zoals Schumacher als teamgenoot kiezen.

Multiplayer werkt weer!

En dan nog een belangrijke, want een irritatie uit F1 2021 was dat een groot deel van de multiplayer gebroken was. Het was niet mogelijk om mee te doen aan custom lobbies of casual multiplayer. De enige werkende modus was Ranked. Het is nu gelukkig weer mogelijk om custom lobbies te starten en om soepel in te stappen bij andere lobbies.

Dit is natuurlijk geen punt waar de game extra punten verdient, sterker nog, het gebroken multiplayer uit de vorige game zou eerder reden zijn voor puntenaftrek.

Jeffrey
    Jeffrey