Sinds het bekendmaken van DirextX 12 is er de vraag onder Xbox One bezitters of dit het zetje gaat geven waardoor de graphics van de One verbetert gaan worden.

De Xbox One gaat straks ondersteuning krijgen voor DirectX 12. DirectX 11 is de beperkende factor geweest in de ontwikkeling van games voor de Xbox One. Developers werden gedwongen om deze versie te gebruiken waar dit voor pc en PS4 niet per se nodig was omdat zij bij deze platforms ook nog gebruik konden maken van Mantle of OpenGL.

Nieuwe Witcher en Batman aan de DX12?

Een optie genoemd Async Shaders is een nieuwe feature van DirectX 12. De PS4 maakte al gebruik van een soortgelijke optie in o.a. Battlefield 4. DirectX 12 gaat er dus voor zorgen dat deze functie makkelijk geïmplementeerd kan worden en dit geeft gamedevelopers de kans om dit te gaan gebruiken zodat hun games grafisch beter gaan worden. Zelfs grote titels die al gemaakt zijn of binnenkort uit gaan komen, kunnen door een patch de DirectX 12 aanpassing toevoegen. The Witcher 3 en Batman: Arkham Knight zijn twee titels waar men al mee in gesprek is.

async_shaders

Async Shaders

Hier zie je een beeld van een LiquidVR demonstratie door AMD die laat zien wat voor voordelen de Async Shaders hebben. In dit voorbeeld is er een vooruitgang van 72 fps en dit zijn echt aanzienlijke verbeteringen. Om het een beetje uit te leggen, de graphics gaan sneller door ze te spreiden over meerdere kanalen die dan parallel aan de slag gaan. Dit zorgt er voor dat de hardware efficiënter aan het werken is en meer kan doen.

Hiervoor was het geval dat alles door één kanaal heen moest en je dus een opstopping kreeg. Dit helpt voor het krijgen van een stabiele framerate op de Xbox One en het zal het gat qua performance tussen dezelfde games op verschillende platformen gaan verkleinen. Er is een kans dat ook de resolutie verbetert zal worden maar het zal op zijn minst meer effecten in de graphics toelaten.

eSRAM

Als er al een verbetering in de resolutie gaat komen dan zal dat meer te wijten zijn aan het vermogen van DirectX 12 om de “command buffer” in kleinere stukken te verdelen en deze te verspreiden over de cores waardoor ze sneller verwerkt en verplaatst worden richting GPU. Nu wordt ook duidelijker waarom Xbox voor de eSRAM heeft gekozen. AMD gaat meer bandbreedte op de CPU toepassen wat als effect heeft dat gamewerelden groter worden en meer details hebben en eSRAM is hier dus meer geschikt voor.

Andrew Goossen, de architect van de Xbox One, heeft ook de reden laten weten achter het verhogen van de kloksnelheid in plaats van het vermeerderen van de cores zoals de PS4 heeft gedaan. Hij geeft aan dat dit meer winst gaf omdat het meerdere grafische verwerkingsprocessen zou versnellen.

dx12_api_perf_mantle

Er zijn meerdere tests gedaan waaruit blijkt dat DirectX 12 veel voordeel op gaat leveren. Microsoft heeft een goede samenwerking met alle grote bedrijven op het gebied van grafische kaarten en dit zorgt er voor dat DirectX 12 het uiterste uit deze hardware zal gaan halen.

Kortom DirectX 12 zal een grote verbetering gaan brengen aan de Xbox One. Het zal bronnen aan gaan spreken die tot nu toe, vanwege het onvermogen om meerdere kanalen te gebruiken en cores daarmee tegelijkertijd aan te spreken, niet te gebruiken waren. Zo zal de Xbox One en de toekomstige games ons de komende jaren nog veel moois laten zien.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties