SPOILER ALERT!!

Dying Light staat nu een weekje in de Xbox Store. De actie-survival game heeft zo onderhand wel een gids nodig om je te helpen heelhuids door de game te komen. Zeker omdat je in deze game niet alleen met The Walking Dead te maken hebt maar ook nog eens met vijanden van het menselijke soort die niets liever willen dan uw hoofd van uw romp scheiden.

Deze menselijke vijanden hebben een leider, Rais, die er op uit is om totale controle over de stad Harran te krijgen. En juist deze vijanden zijn zeer gevaarlijk, zeker als je ze op een verkeerde manier benaderd. De menselijke variant is er in 3 soorten. Je hebt de melee, de wapens werpende en de vuurwapen gevaarlijke soort. Gelukkig zijn zij wel makkelijker om zeep te helpen dan de zombie variant.

Deel 1: Hoe overleef ik Rais zijn troepen

dying-light-rais[1]

Om deze heren uit te schakelen, heb je een paar dingen nodig. Zorg eerst voor een lading Molotov cocktails. De mannen kunnen namelijk slecht tegen vuur. Een welgemikte cocktail kan een hele groep onnozele mensen uitschakelen. Het andere wapen is een vuurwapen die helpt tegen die heren die bewapend zijn met een assault rifle. Een goedgeplaatste headshot werkt dan altijd.

Mensen zijn agressiever dan de zombietypes maar gelukkig hebben ze aanzienlijk minder weerstand. Dit is een voordeel. Zorg er wel voor dat je niet omsingeld wordt. Als je de human element eenmaal onder controle hebt, dan kan je je gaan richten op belangrijkere zaken, de zombies.

Deel 2: Hoe overleef ik de undead

De eerste zombies die je tegen het lijf loopt zijn van een standaard level. Dit is om je een beetje te laten wennen aan de manier van vechten. Biters en virals zijn de basis zombies. Ze hebben ongeveer dezelfde kracht maar ze hebben wel allebei een andere benadering nodig.

Dying-light-1

Biters zijn de typische, langzaam reagerende TV-zombies. Ze zien je als je te dichtbij komt maar zijn ook zeer snel afgeleid. Dus geen echte bedreiging zolang je je kop er maar bij houdt. Je kan kiezen om ze met een grote boog te omzeilen of je ramt ze gewoon met elk slagwapen tegen de kop. Als je de Stealth Takedown hebt unlocked, kan je een hele groep met behulp van een rotje afleiden en één voor één de nek om draaien.

Virals daarentegen zijn belachelijk snel. Elk hard geluid, explosies of schoten, trekken deze nare wezens direct aan. Daarnaast zijn ze ook nog eens in staat om de stad op eenzelfde manier te doorkruisen als dat jij dat als speler doet. Hun krijs hoor je al voordat ze in je buurt komen dus het is zaak om dan zo snel mogelijk op een voertuig of klein gebouw te klimmen. Ze zijn snel maar ook zeer zwak dus vanaf een hoog punt kan je ze met een trap vertragen en daarna de genadeklap uitdelen. Zolang je maar je hoofd er bij houdt, zijn virals heel makkelijk uit te roeien. Het zijn kleine, snelle ettertjes die je over elk obstakel achtervolgen puur omdat ze je wel rauw lusten.

En dan is er nog de gas-tank infected versie die je kan herkennen aan hun felgele hazmat pakken. Ze zijn net zo langzaam als de biters maar hebben wel een gastank op de rug die zeer explosief kan zijn. Dus richt je op hun benen of hoofd maar zorg er voor dat je de gas tank niet raakt. Als je die doorboort, explodeert hij en zal dit hordes virals en andere soorten zombies aantrekken.

Goons zijn de gespierde zombies. Ze zijn groter en hebben altijd een tweehandig wapen bij zich. Ze zijn herkenbaar door hun luid gegrom en bevinden zich meestal in open ruimtes zodat ze ruimte hebben om hun wapen rond te zwaaien. We vinden ze in 2 variaties: de gewone grote zombie en de dode brandweerman. Het is vooral geduld en zorgvuldigheid waar je gebruik van moet maken in de manier waarop je ze benaderd. Dit omdat ze een behoorlijke reikwijdte hebben als ze naar je uithalen. Je schakelt ze het beste uit door goed getimede en geplaatste slagen.

De standaard goon is langzaam en zal op je af strompelen voordat ze een zwaai naar je maken. Ze zijn heel simpel in de hens te steken door een molotov of een brandende ster. Hou je afstand en ga, als een ervaren Michael Jackson, met danspassen om hen heen bewegend het gevecht aan waarbij je de goon achter elkaar raakt in zijn rug of zij. Als zij je raken, dan zal je onderuit gaan maar ze laten genoeg tijd tussen de aanvallen open om weer op adem te komen. Als je erg veel pech hebt en je krijgt een direct hit, dan ben je gelijk klaar en kan je je bij het leger van de ondoden voegen.

De brandweer goon is een ander verhaal. Hij is getraind om met vuur om te gaan en zijn uitrusting is zeer vuurbestendig. Dus deze goon is alleen van dichtbij uit te schakelen. Een goed moment om je dansmoves te oefenen.

Special infected

Er zijn 3 soorten specials in de game. Ze zijn minder vaak aanwezig maar als ze er zijn, dan creëren ze een wereld van chaos voor jou en de jouwen. We hebben: toads, bombers en screamers.

Toads zijn groteske gemuteerde zombies die giftige lichaamssappen uitspugen zodra je ze te dicht benaderd. Ze gooien er stromen kwijl uit of mikken een sticky bom naar je toe die bij het exploderen behoorlijk wat schade en een vergiftiging toebrengt. Ze hangen meestal rond aan de rand van de het gevecht en hebben een voorkeur voor hogere posities wat zorgt voor een betere uitkijk maar ook voor het gebruik van de giftige afstands-fluimen. Dus zorg dat je deze gasten snel vind en uitschakelt. Gelukkig zijn ze niet zo sterk en zijn ze meestal met één tik definitief naar het hiernamaals te sturen.

Bombers zijn eigenlijk het tegenovergesteld van toads. Terwijl toads liever op afstand blijven zullen bombers je frontaal aanvallen en je proberen te vangen in de straal van hun zelfmoordexplosie. Ze zijn herkenbaar aan het gapende gat in hun pens. Gebruik ranged wapens zoals de werpster of strijdbijl als je dit wilt voorkomen. Ze in de val lokken is ook een tactiek waarbij je hen en alles wat in hun omgeving rond loopt kan uitschakelen.

Screamers zijn het laatste soort waar je hoofdpijn van kan krijgen. Ze zijn zeldzaam, zo zeldzaam dat je ze pas tegenkomt als je ergens halverwege het spel bent. Als je soms even stopt en goed luistert, kan je ze al ontdekken. Waar je normaliter de achtergrondmuziek en het windgeruis hoort, zal je nu een vaag kindergehuil horen. Dat is het sein dat je het gebied waar je bent goed moet doorzoeken en als je dat goed doet, zal je een kleine zombie vinden die direct een constante doofmakende gil laat horen. Leg hem direct het zwijgen op of wees bereid grote hordes zombies te weerstaan want deze schreeuw trekt alles wat niet dood is aan. Ze hebben verder geen verdediging en zijn niet in staat om je aan te vallen maar de gil is wapen genoeg en vormt één van de grootste bedreigingen in het spel.

 

De grootste Zombie in het spel is de demolisher. Gigantisch, fors, bruut en omgeven door armor, houdt hij er van om alles weg te rammen wat in zijn weg komt. Oh…en ze gooien ook nog even met auto’s en stukken beton… was ik even vergeten. Dit maakt hem tot een waardige tegenstander. Je moet dan ook bedreven te werk gaan in het benaderen van dit gigantje. Gelukkig zijn ze niet heel lastig uit te schakelen, tenminste als je er geen moeite mee hebt om zelf als lokaas te dienen. Zorg dus dat je veel herrie maakt en hou een krachtig slagwapen bij de hand. Of gebruik een vuurwapen aangezien er toch al genoeg herrie gemaakt wordt om je heen. Zorg dat je zo ver mogelijk van de demolisher afstaat. Dit lokt hem uit om iets naar je te gaan gooien of je frontaal aan te vallen. Op dezelfde hoogte staan als deze aanvaller maakt dat hij voor de frontale aanval zal kiezen. En dat is precies wat je wil. In zijn charge probeer je hem te raken met één van je afstandswapens om hem daarmee even te verdoven. Als dit volgens plan gaat, kan je lustig op hem loshakken en hem in één keer uitschakelen.

 We zijn er bijna

De laatste 2 zombie versies waar ik je richtlijnen voor zal geven, zijn alleen te vinden aan de kant waar de zon onder gaat in Harran. Als de nacht valt, veranderen de zombies. Ze worden harder, sneller en hongeriger. Normaal gezien is de beste tactiek om gewoon binnen te blijven. Maar de dubbele nacht XP is verleidelijk en daarom zal je dus een plan moeten maken.

Dying-light-2

Bolters zijn een soort waar je je minder zorgen om hoeft te maken. Er is maar één missie waarin je ze allemaal moet ombrengen. Ze haten de confrontatie en gaan er vandoor bij de minste of geringste dreiging. En deze jongens zijn snel. Wat helpt is het gooien van rotjes, want ze zijn zeer snel afgeleid. Als je dat doet, zullen ze in verwondering naar het schouwspel blijven kijken. Dan is het taak om ze langzaam te benaderen en ze met 2 slagen uit te schakelen.

Volatiles kunnen een probleem vormen. Zeker als je nog niet erg ervaren bent in het rondrennen en klimmen. Ze zijn even snel als virals maar veel schadelijker. Deze jongens zijn niet met één schot uit te schakelen en als je er meer dan één op je pad vindt, dan is dat meestal een voorbode van het einde. Hoe schakel je ze dan uit? Hiervoor moet je eerst wat maatregelen nemen. Zorg ervoor dat jij het strijdperk bepaalt. Ga niet blind het gevecht met ze aan maar lok er één naar een door jouw gekozen plek. Als je je Sense Ability gebruikt, kan je ze goed lokaliseren. Dus vind er één en maak een spoor van rotjes. Zodra ze op jouw plek gekomen zijn, pak je favoriete wapen en zet je UV light aan. De volatiles zullen nu een lichtmeter boven hun hoofd hebben, die volloopt zolang ze in het licht staan. Zodra de meter vol is, zorg je voor een UV flits en verblind je ze tijdelijk. Dit maakt ze kwetsbaar voor jouw aanval. Als je dit een paar keer herhaalt, zal je de volatile kunnen uitschakelen zonder ook maar een krasje op te lopen. Een andere methode is hem besluipen en een stealth kill uitvoeren. Dit werkt alleen als je de specifieke skill bezit en dan ook helaas niet altijd. Het kleinste geluid kan deze zombie alarmeren. Of je kiest voor een vuurwapen want die doen op afstand, heel snel, veel schade. Zorg dan wel dat je heel snel weg kan komen. Binnen no-time zal je omringd worden door vijf of meer van deze heren.

Mocht jij nog tips hebben om de gevaren in Dying Light aan te kunnen, laat dat dan weten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments