Heb je Gears 5 in pre-order staan of ben je in het bezit van de Game Pass? Dan mocht je afgelopen weekeind je eerste stappen maken in een deel van de online multiplayer van Gears 5. De ontwikkelaars van The Coalition hadden namelijk een Tech Test weekeind georganiseerd. In deze hands-on lees je mijn eerste indrukken.

Als fan van het eerste uur zat ook ik afgelopen weekend klaar voor de ‘Gears 5 Versus Tech Test’. Met enigszins gemengde gevoelens. Niet omdat ik geen zin had om Gears te spelen. Nee. Het zou namelijk voor het eerst zijn dat ik de multiplayer speel voordat ik de campaign helemaal heb uitgeleefd. Enfin, ook tradities kunnen veranderd en bijgesteld worden. En verandering van spijs doet eten. Maar hoeveel verandering brengt Gears 5 eigenlijk in de franchise? Of zijn de ontwikkelaars trouw gebleven aan hun roots. 

Een online multiplayer (stress) Tech Test

De Tech Test begon vrijdagavond, maar toen is het me niet gelukt om op een server te komen. De wachttijden waren enorm lang, in mijn geval ruim twee uur. Terwijl anderen er moeiteloos inkwamen. Helaas, maar ik had nog een heel weekend om het te proberen. In de tussentijd draaide het ontwikkelteam en het communicatieteam van The Coalition overuren om alle feedback te verwerken, patches door te voeren en te communiceren met de community.

Wapens

Zaterdag kon ik dan toch aan de slag. In de Bootcamp van een half uur kon ik de verschillende wapens, die ik toch al een tijdje niet meer had aangeraakt, weer afstoffen. Een mooie binnenkomer om weer vertrouwd te raken met de wapens, de bewegingspatronen en de specifieke Gears controls. 

Voor diegene die bekend zijn met de franchise is het een warm bad waar je in terecht komt. Al je favoriete wapens zijn er weer. Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk was van de hoeveelheid. Ieder wapen vertelt in meer of mindere mate iets over de geschiedenis van de Gears. De boomshot, de sniper, de torque bow, de gnasher. Het is er allemaal, speelt nog steeds even lekker en het totale pakket aan wapens weerspiegelt een deel van de historische rijkdom van de franchise, evenals enkele iconische personages (maar nog niet alle personages). 

Personages in Arcade kies je voorafgaand aan de match en tijdens de match kun je nog switchen.

Online Multiplayer – modes en maps

Er waren drie modes te spelen in Versus, namelijk: Arcade, Escalation en King of the Hill. Iedere mode kon gespeeld worden op de map Training Grounds of District. Hoewel ik de maps niet kende, voelde ze gelijk vertrouwd. De symmetrie, de typische plekken waar speciale wapens liggen en de kenmerkende respawnpunten. Wat niet direct vertrouwd voelde was het tempo van de game en mijn bijdrage aan het team. Man, man, man, wat voelde ik me het lijdend voorwerp van een online slachtpartij.

Na een paar uurtjes had ik echter de typische cover-shooter speelstijl van Gears weer wat beter onder de knoppen en kon ik meer genieten. Toen ik minder bezig hoefde te zijn met ‘overleven’, begon me op te vallen dat de balans in de game al nagenoeg perfect is. Ieder wapen heeft zijn eigen voor- en nadelen en in de basisset van wapens waaruit gekozen kan worden voorafgaand aan de match, is er niet echt een wapen dat overpowered is. De keuze van het wapen zal dus veel meer afhangen van de specifieke speelstijl waar iemand de voorkeur aan geeft.

Overigens, positief om hier te noemen is dat de gnasher weer dezelfde power lijkt te hebben als in de eerste Gears of War. Met andere woorden. Is je timing goed, je active reload geladen, en lukt het je om dicht genoeg bij je tegenstander te komen? Dan is het one-shot-one-kill. Helaas geldt hetzelfde voor de sniper, heb ik een aantal keer ondervonden.

Escalation

Hoewel de core gameplay in de online multiplayer trouw is gebleven aan de roots van de franchise, zijn er toch wel een aantal ontwikkelingen te benoemen. De voornaamste die ik er uit heb kunnen halen is in de mode Escalation, waar strategie en teamplay een prominentere rol hebben gekregen.

In Escalation gaat het er om dat je op een gelijktijdig moment alle drie de cirkels in het speelveld domineert. Dit vraagt écht om een gezamenlijk plan van aanpak en stevig gecoördineerde acties. Om de strategie kracht bij te zetten is het voorafgaand aan de match mogelijk om speciale wapens in het veld neer te leggen. Zowel jouw team, als het team van de tegenstander kan dit doen.

Een andere interessante toevoeging is de beperking van 5 levens en de optie om zelf te kunnen kiezen wanneer je jouw respawn wilt activeren. Ook hier zit natuurlijk een strategische component aan.

Conclusie op basis van mijn eerste indruk

In deze online multiplayer Tech Test zijn een aantal modes te spelen geweest, die grotendeels een evolutie zijn van modes uit vorige delen uit de Gears franchise. Ondanks dat het een Tech Test was, liep de game op mijn One X zeer soepel op 4K 60fps. De wachttijden om een match in te komen waren op de laatste dag van de Tech Test niet meer noemenswaardig. De balans was goed en de matchmaking redelijk voor zover dat mogelijk is in 3 dagen speeltijd. Hoewel nog niet alle online multiplayer modes in deze Tech Test speelbaar waren, is het duidelijk dat Gears 5 noodzakelijke veranderingen heeft doorgevoerd, maar in heel haar uitstraling en ruwheid Gears of War ademt. Ik ben benieuwd naar de echt nieuwe modes, zoals de mode Escape, waar je zelf levels kunt bouwen die andere kunnen spelen.

Heb je niet deel kunnen nemen aan de Tech Test en had je dat wel graag gedaan? Geen paniek! In het weekeind van 27 en 28 juli kan iedereen met een Xbox Live Gold abonnement met dezelfde Tech Test aan de slag.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties