Al sinds de aankondiging van Microsofts sterkste console zijn we retebenieuwd naar de vergelijkingen tussen de Xbox One en Xbox One X. En ook hoe de games presteren op echt 4k. De eerste benchmarks zijn er nu!

Niet alle games op 4K

Vanaf de E3 doen verschillende berichten de ronde over de “echte” 4K van de Xbox One X. Microsoft verklaarde namelijk dat al hun games native 4K zullen zijn, en ook de al aangekondigde Shadow of War zal op die resolutie draaien. Titanfall 2 heeft echter de grootste pik, want ontwikkelaar Respawn zegt dat hun game zich zonder problemen afspeelt op een 6K-resolutie. Dat 4K niet vanzelfsprekend is op de X zagen we op de E3 aan games zoals Assassin’s Creed Origins en Anthem die gebruik moeten maken van slimme technieken, zoals checkerboard-rendering, om op 4K uit te komen.

De vraag der vragen sinds de E3 is eigenlijk: “Waarom zou ik in vredesnaam een Xbox One X moeten kopen?” En laten we eerlijk zijn, Microsoft verzaakt hier een beetje. Los van de hardwarespecs hebben we namelijk sinds de gameshow nog geen cijfers of vergelijkingsmateriaal gezien die ons zou moeten overtuigen. Tot nu!

Microsofts benchmarks

Microsoft heeft een paar maanden terug een aantal sessies gehouden voor game-ontwikkelaars in Europa en in de VS. Daar presenteerde Microsoft keiharde cijfers van hun metingen met 9 verschillende games op de Xbox One en Xbox One X. Microsoft heeft de cijfers nooit zelf vrijgegeven, maar onze vrienden van Eurogamer hebben de bijbehorende documenten opgespoord, geverifieerd en inmiddels gepubliceerd.

Er is wel één probleem, de namen van de games zijn niet vermeld, maar wel de genre, de target resolutie en framerate, de engine en andere key-gegevens.

GameGenreXbox One targetEngineAPIStatus (maart 2017)
Title AOpen-wereld adventure900p30UnityDX11Released
Title BSport/race1080p60EigenDX12In ontwikkeling
Title CLineaire shooter1080p30Unreal Engine 4DX12Released
Title DOpen-wereld actie900p30EigenDX11In ontwikkeling
Title EOpen-wereld multiplayer900p30Unreal Engine 4DX12In ontwikkeling
Title FSport/race1080p60EigenDX11In ontwikkeling
Title GMultiplayer strategie1080p30EigenDX11Released
Title HFirst-person shooter720p30EigenDX12Released
Title IOpen-wereld actie1080p30EigenDX12In ontwikkeling

We kunnen zodoende met zekerheid zeggen dat Title B de nieuwe Forza Motorsport 7 is. Title C is Gears of War 4 en Title G is Halo Wars 2. Star Wars Battlefront is de enige game die aan de specificaties van Title H voldoet. Hierna wordt het een beetje gissen, maar de meest logische Title A game is ReCore. De rest kunnen jullie zelf misschien invullen met titels als Assassin’s Creed en Anthem, maar het gaat hier niet om de games zelf. Het gaat erom hoe de games zich staande houden op 4K op de kracht-console van Microsoft.

De impact op framerate na 4K port

Microsoft heeft de meting gedaan met bovenstaande games, door ze simpelweg te porten naar de Xbox One X met een vaste resolutie van 4K. Het resultaat, gemeten in framerate, zie je hieronder.

Framerate van Xbox One (blauw) tegenover Xbox One X op volledig 4K (rood). Hoger is beter.

Zoals je kunt zien hebben de meeste games geen moeite met het opschalen naar 4K. Games die standaard gericht zijn op 1080p, draaien op de Xbox One X zelfs een stuk beter. Game B, C en G, respectievelijk Forza 7, Gears of War 4 en Halo Wars 2, gaan na het opschalen van de resolutie er ook nog qua framerate op vooruit, dubbel winst dus. En dit is natuurlijk een bevestiging van de spec reveal met een benchmark-plaatje van een 4K-port van Forza Motorsport 6. Ook game F, wat mogelijk Project Cars 2 is, gaat er 15% op vooruit.

Maar Phil Spencer zei dat niet alleen 1080p-games, maar ook 900p-games op 4K zouden moeten kunnen draaien. Daar zien de resultaten er toch anders uit. Titel A (Recore) en E (open-wereld multiplayer game) leveren slechts een klein beetje in, maar bij game D (waarschijnlijk Assassin’s Creed) wordt het gat van 29fps naar 22fps wel groot ineens. Dat Assassin’s Creed Origins dus gebruik maakt van checkerboard rendering is nu best wel denkbaar.

De grote klappenvanger is game H (Star Wars Battlefront). Deze game gaat van een 60fps ervaring naar 38fps. Heel erg gek is het niet, want de resolutie gaat 9 keer over de kop voor deze game die standaard op 720p draait.

Hou er trouwens rekening mee dat deze games een port hebben gekregen naar 4K en dat ze niet geoptimaliseerd zijn voor de X. Als de ontwikkelaar aan de slag gaat met optimalisaties voor de nieuwe console, zien de cijfers er anders uit.

Gewone resolutie op de ‘X’

Wanneer we de resolutie buiten beschouwing laten, omdat ons spaarvarken een 4K-scherm nog niet toestaat, dan zien de cijfers er totaal anders uit. Uiteraard zijn alle “normale” Xbox One games speelbaar op de Xbox One X. Daarin zijn overigens wel twee verschillende methodes waar te nemen. Methode 1 (back-compat) is als de ontwikkelaar helemaal niks doet en de game gewoon uit het doosje op de One X wordt gedraaid. De game gebruikt dan een subset van de hardware wat er effectief op neerkomt dat de helft van de power van de Xbox One X niet gebruikt wordt. Methode 2 (native) wordt gebruikt als de ontwikkelaar wel de moeite neemt om z’n game voor de Xbox One X te compileren. Dan krijgt de game volledig toegang tot de gehele power van de teraflops-machine.

Hieronder de games gemeten met dezelfde resolutie als op de gewone One. Het resultaat is weergegeven in frames per seconde.

Framerate van Xbox One (blauw), bestaande Xbox One game direct afgespeeld op Xbox One X (rood), Xbox One game gecompileerd voor de Xbox One X (groen). Alles op dezelfde resolutie. Hoger is beter.

Samengevat kunnen we dit vaststellen. Zonder ook maar iets te doen gaan alle games er ruimschoots op vooruit. Games die standaard moeite hebben met 30 fps zitten nu eerder richting de 60 fps. Wanneer de games voor de Xbox One X gecompileerd zijn dan is het verschil echt immens en zien we alle games meer dan twee keer, of zelfs drie keer zo snel zijn.

Wat denken jullie? Reden genoeg om een Xbox One X in huis te halen?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties