Nou, daar is hij dan eindelijk, de volgende Xbox die nog steeds de codenaam Project Scorpio draagt, is bekeken door de mannen of vrouwen van Digital Foundry. Vandaag kregen we de bijzonderheden van deze sessie te horen.

Wat men als eerste opmerkt is dat Microsoft voorloopt op het schema van Project Scorpio en dat we op dit moment op een punt zijn waarop wij verwachten dat hij over ongeveer zes maanden gereleaset zal gaan worden.

Om bij het begin te beginnen, Project Scorpio heeft de 6 teraflops markering bereikt. Dit alles doordat men gebruikt maakt van een speciaal gebouwde GPU die in zijn geheel voor Project Scorpio is ontworpen. De kloksnelheid die men ziet is ongekend hoog voor een console. De GPU wordt gecombineerd met een GDDR5 werkgeheugen van 12Gb en een customised eight-core CPU. Dit alles zit in een behuizing waarin de voeding is geïntegreerd en het heeft een state-of-the-art koelsysteem.

4K? Makkie!

De prestaties zijn opmerkelijk. Men heeft een demo van Forza Motorsport gedraaid op 4K en een setting die te vergelijken is met de Xbox One en daarin worden de 60 fps met gemak gehaald. Men houdt zelfs 33% rekenkracht over! Dit geeft aan dat de Scorpio zijn 4K belofte zal gaan waarmaken. En al is 4K het doel, Microsoft blijft ook aandacht houden voor de 1080p gebruikers en men belooft dat alle modes ook voor hen beschikbaar zullen blijven.

“Voor mij betekent 4K een aantal zaken. Het is veel meer dan het leveren van games met plus 8 miljoen pixels op het scherm. Het gaat om het leveren van deze pixels met HDR en prachtige kleuren zoals 4K moet zijn. Het is het leveren van dat aantal pixels zonder dat er een framerate verschil is met de 1080p versie van die titel, dat is erg belangrijk voor ons. Spatial audio voegt nog eens een extra ervaring aan je game toe. Het is dus niet alleen een game ervaring voor je ogen maar ook voor je oren”, aldus Kevin Gammill, Group Program Director of the Xbox Core platform.

De kern van de zaak

De kern van deze console is de Scorpio Engine, het nieuwe SoC (system on chip) die met AMD is ontwikkeld. Door de manier waarop de Scorpio is gebouwd kan men bestaande titels naar 4K opschalen. Het hardware team kon deze games in een hardware emulator testen waardoor het team precies kon zien hoe deze titels op de Scorpio zouden gaan lopen. De nieuwe x86 cores zijn maar liefst 31% sneller dan die van de Xbox One. Het is zo gebouwd dat de processor ten volle wordt benut. Qua geluid biedt het audiosysteem een extra laag waardoor in een 7.1 setup nu ook  een ‘hoogte-laag’ kan worden toegevoegd.

We zien een kloksnelheid van maar liefst 1172Mhz en dat is een grote verbetering op de 853Mhz van de Xbox One en ook beter dan de 911Mhz van de PS4 Pro. Als je dit naast bijvoorbeeld een AMD Polaris RX 480 grafische kaart houdt dan zit deze maar 94Mhz boven de Scorpio.

De Scorpio is dus uiterst efficiënt wat betreft de kloksnelheid waarbij men een speciale techniek gebruikt om de combinatie van processoren te optimaliseren. Direct3D 12 is in de GPU geprogrammeerd wat deze GPU super-efficiënt maakt. Juist deze commands, die de processor vertellen hoe hij de dingen op je scherm moet tekenen, is één van de belangrijkste taken die de CPU moet uitvoeren. Dit kan heel veel van de capaciteit van de CPU vragen. Normaliter praten we dan over duizenden en misschien wel honderdduizenden CPU instructies die verwerkt moeten worden. Met de hardware van Scorpio wordt dit geminimaliseerd tot 11 instructies.

Je kan dus met recht stellen dat dit een monster van een machine is. We komen voor de techneuten onder ons later nog terug op de Scorpio met een artikel die veel meer tech praat bevat. Dus hou ons in de gaten.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
View all comments
HdR
HdR
5 jaren geleden

Nice!! Kan niet wachten! Digital foundry verwacht dat ie rond de $499 gaat kosten.