Vorig jaar kondigde Microsoft de ondersteuning aan voor DirectX 12 op de Xbox One en wat we er al van gelezen hebben is veelbelovend. Veel zal nog bekend worden gemaakt zoals de features en hoe developers support krijgen. Dit wordt volgende maand gedaan door Microsoft tijdens GDC 2015. De preview van vandaag is dus maar het topje van de ijsberg.

Drivers, API’s en applicaties druppelen al binnen. Hierdoor hebben we een eerste blik kunnen werpen op de performance en dat ziet er erg goed uit! Wat Microsoft en partners hebben gemaakt is een cross-vendor, maar toch biedt het een low-level API. Het werd wel in twijfel getrokken of dit gedaan moest worden, want hoe wring je nog meer performance en verbetering uit een API die moet werken op zoveel verschillende producten? Het antwoord is simpelweg te zoeken in efficiënt CPU-gebruik en multi-threading, bovendien kunnen ontwikkelaar genieten van alle voordelen van een low-level API.

Voor de niet-techneuten onder ons, een API is een IT-term en staat voor Application Programming Interface. Het is een set met instructies waardoor verschillende software met elkaar kan communiceren. Het dient als een interface tussen verschillende softwareapplicaties zonder dat ontwikkelaars hoeven te weten hoe het andere programma exact werkt. Een API stelt je bijvoorbeeld in staat om in elk willekeurig Windows-programma te kunnen printen, of via het internet in je browser foto’s te kunnen zien en delen. DirectX 12 is in feite een API voor je videokaart en processor en kan vanaf elk willekeurig Windows 10-apparaat worden aangesproken, dus ook de Xbox One straks.

Terug naar DirectX 12, we zien Star Swarm in onderstaande video, een game die optimaal gebruik maakt van de nieuwe DirectX. Nvidia laat met de game zien wat het resultaat is in het beste geval en zal niet direct te vergelijken zijn met de uiteindelijke performance van “echte” games. Dat moeten we dus nog even afwachten.

Toch is het duidelijk dat het in de juiste handen en onder de juiste omstandigheden veel potentie heeft. DirectX 12 zal niet gemakkelijk onder de knie te krijgen zijn dus de transitie van 11 naar 12 zal niet snel gaan. Zolang er maar constante verbetering te zien is is dat niet erg natuurlijk.

Als fan van Nvidia (en ja, ik weet dat in de One een AMD chip zit) vind ik de tech demo leuk om te zien, particles ogen vloeiend ook al is er veel blooming op het scherm. De lighting wordt erg goed weergegeven en ook zie ik een efficiëntie in de opbouw. Ik heb ook het idee dat Occlusion Culling overbodig wordt hiermee.

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Leon Zandman
Leon Zandman
9 jaren geleden

Ik snap er niets van, Van Zanten… Nvidia, Nvidia… Dat filmpje is toch van een AMD Radeon? Dat is toch de concurrent? En qua graphics is dat filmpje nou ook weer niet zo schokkend. Veel scheepjes, ja. Maar ook veel lege ruimte… 🙂