Review: Super Toy Cars Offroad

+ Snelle laadtijden
    + Veel auto’s, autoclasses, parcoursen, mogelijkheden om je auto te customizen, characters en kleding
    + Goede controls. Alles werkt prima en snel. Jouw auto doet precies wat jij ingeeft, op het moment dat je het ingeeft. Is bij andere games wel anders geweest

+/- Er zijn wat kleine hick-ups tijdens de gameplay. Wat stotterend beeld en de occassional misplaatsing van je auto. Allemaal niet erg, maar een kleine patch hiervoor zou fijn zijn
    +/- Een aantal dingen die je vrijspeelt (characters en kleding) voegen niet echt iets toe aan de game. Leuk om te verzamelen, maar ze hebben geen doel

- Geen opmerkingen

Vandaag ligt Super Toy Cars Offroad in de digitale schappen. De redactie van XBNL vroeg aan community member Eddie om de game, die door Eclipse ontwikkeld is, van een oordeel te voorzien. Je leest hier zijn review.

Waar het race games betreft zijn wij als Xbox-gebruikers de laatste jaren best wel stevig verwend. Van sim- tot rally- tot arcade-racing. Alles is wel langs gekomen en vaak werden de games goed beoordeeld. Denk hierbij aan Forza Motorsport, Forza Horizon, F1, Dirt 5 en ga zo maar door. Nu is er een nieuwe racegame in de Super Toy Cars-serie opgedoken, om precies te zijn deel 3, namelijk Super Toy Cars Offroad. Zet deze de ijzersterke traditie van goede racing games voort? Of is het een flop? Met andere woorden, wordt nu eindelijk Forza Horizon 5 van de troon gestoten?

Gave game met wat kleine probleempjes

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: qua gameplay loopt deze game als een zonnetje. Er is voor een typische Arcade racing layout gekozen. De gameplay is voor mij als raceliefhebber prettig en intuïtief. Alleen het driften is even wennen. Het is jammer genoeg niet allemaal hosanna. Deze game heeft, naast heel veel punten die plezier geven, ook wat kleine probleempjes. Game breaking? Nah, maar het voelt wat slordig aan. Om een voorbeeldje te noemen:

Je start een single race op. Bij de start zie je ineens twee maal jouw Gamertag verschijnen en je auto staat opeens bovenop een andere auto. En dat is ook weer jouw eigen auto. Zodra je gaat rijden, lost het vanzelf weer op (de bovenste auto valt er van af), maar je staat wel even vreemd te kijken.

Een ander voorbeeld is dat op momenten het scherm even flitst. Irritant wanneer je net lekker door een bocht aan het driften bent. Je verliest of wint er geen races door, maar het komt een beetje slordig over. Kortom kleine momentjes, waarbij net wat meer aandacht voor details de game enorm veel zouden hebben geholpen.

Diversiteit

Bij het spelen van deze game werd ik aangenaam verrast door de enorme grote keuzevrijheid. Er zijn veel parcoursen, shortcuts, een scala aan verschillende auto’s en voldoende afwisseling in de power-ups die je tijdens het racen kunt gebruiken. Er lijken in eerste instantie slechts twee speelmodi (single race en kampioenschappen), maar onder single race zit een grote hoeveelheid aan diverse speelopties. Iets dat niet helemaal in lijn ligt met de gemiddelde indie game. Bij de circuits heb je wel dat er een aantal wat op elkaar lijken, maar waar is dat niet zo? Ook qua weersomstandigheden kom je van alles tegen.

Je speelt door de game heen ook de nodige characters, paintjobs en kleding vrij. Iets dat op zich weinig toevoegt in de gameplay, omdat er wezenlijk niets veranderd door het vrijspelen van deze extra’s. Leuk voor de verzamelaars onder ons, maar niet meer dan dat.

Wat wel wat toevoegt, is de mogelijkheid om je auto te upgraden. In veel indie racegames heb je een auto met een vaste “waarde” en daar moet je het maar mee doen. Hier is dat anders. Je kunt in de garage je auto nog wat upgraden. Aangename toevoeging aan de game.

Graphics

Grafisch is er (weer) door de developer heel goed werk geleverd. Net als bij de eerdere delen ziet de game er hartstikke goed uit. Denk je bij indie racing games meteen aan zwaar pixelated graphics? Vergeet dat hier maar. De auto’s, circuits en de oversized items waar je tussendoor rijdt, zien er strak uit. Ook het camerawerk is dik in orde. Geen lastige top-down view, geen vaststaande camera waarbij je in no-time geen idee meer hebt welke kant je op moet. Nee, keurig een camera die je auto volgt en je een goed beeld van het parcours geeft (inclusief mini-map).

Het geluid is oké. De tracklist van de muziek is niet heel bijzonder en de racegeluiden zijn gemiddeld. Er zijn drie soorten tracklists (alternatief, pop en electro) die afzonderlijk ook aan en uit te zetten zijn. Fijn dat er ook is bedacht dat niet iedereen alle soorten muziek even leuk vindt.

Super Toy Cars Offroad brengt je naast de nodige uren race plezier ook nog eens een 17 achievements. Het soort achievements is allemaal niet heel verrassend en origineel. Helaas een beetje de vloek van racegames. Kortom ook hier wordt er weer gevraagd om x-aantal power-ups te gebruiken, races te winnen, auto’s total loss te rijden en x-aantal miles te driften.

Deze laatste achievement is meteen degene waar je het langste mee bezig zult zijn. Ja je gaat veel driften, maar 25 miles is best veel. Jammer dat er in racegames zo vaak grindfests als achievements worden gekozen. Maar aan de zonnige kant: deze game speelt lekker weg, dus ook dit grinden is goed te overzien.

Super Toy Cars Offroad is een zeer prettige aanvulling op het toch al goed gevulde racegenre. De gehele serie laat zien dat de ontwikkelaars de kunst van het maken van racegames in de vingers hebben. Ook door de nodige afwisseling en diversiteit, goede controls en leuke racetracks. De liefhebber hoeft niet te twijfelen of deze game een aanvulling op de collectie is. Voor twee tientjes kun je deze game gerust kopen!