Review: F1 2021 – We hebben meer drama nodig!

Hoewel Braking Point erg tegenvalt, verrast F1 2021 toch als het gaat om nieuwe features. Qua beeld en geluid is er vooruitgang geboekt. Met de nieuwe physics voelt het rijden als nieuw aan, meer realistisch en een leuke uitdaging voor de ervaren rijders.
    Het is goed om My Team weer terug te zien met een vleugje vernieuwing, maar ook de toevoeging van de co-op modus is erg welkom. Ook de verbeteringen in de multiplayermodus zijn goed om te zien.
    + Nieuwe physics
    + Grafische vooruitgang
    + Nieuw schademodel
    + Co-op modus
    + Solide updates aan My Team en multiplayermodus

- Braking Point

De jaarlijkse lancering van de nieuwste F1 game staat weer voor de deur. Na een aantal succesvolle jaren, weet F1 weer hoge ogen te gooien?

De game waar ik jaarlijks het meeste tijd in steek en waar ik stiekem ook het meest naar uitkijk is er weer met een nieuwe editie van F1. Na de overname door EA kregen we direct al te zien dat er een zogenaamde verhaal-modus is toegevoegd genaamd Braking Point, vergelijkbaar met The Journey uit FIFA. Alle trailers draaiden hierom en ik mocht ervaren of de hype waargemaakt is.

Voor de rest had ik eerlijk gezegd weinig verwachtingen. Nu achteraf bekeken had ik het precies verkeerd. De verhaalmodus stelt niet zoveel voor, maar er zijn op andere vlakken juist interessante verbeteringen toegevoegd.

Braking Point stelt weinig voor

Twee jaar geleden vonden we ook een verhaalmodus in F1 waarin je speelde met Devon Butler en Lukas Weber. Dat was nogal een teleurstelling waardoor het vorig jaar ook is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor My Team. Dit jaar was vanaf de eerste trailer al duidelijk dat we ons op konden maken voor een nieuwe verhalende modus en dat we daar veel van mochten verwachten. En The Journey kennende kan dat best leuk zijn.

Dit jaar keren de bekende namen uit 2019 terug, maar ditmaal aangevuld met een aantal nieuwe personages. Veteraan F1-rijder Casper Akkerman, Rookie Aiden Jackson en teambaas Brian. Het verhaal is een typisch from zero to hero, met de meest voorspelbare drama die je zelf in de meeste slechte B-film nog niet tegenkomt. Wat erg tegenvalt is het handjevol cinematics die je tijdens de pak ‘m beet 8 uur durende modus voorgeschoteld krijgt. Zo’n 90% van het verhaal krijg je mee via de telefoontjes die je behandelt vanuit je kantoor of via de mail. In je kantoor krijg je dus de telefoontjes en intussen kun je de vooraf gegenereerde nieuwsberichten lezen, social media lezen en je mail checken. Een heel klein deel speelt zich af via cinematics en het meeste hiervan is via trailers al voorbijgekomen. Het is een beetje als The Fast & The Furious, waarbij je na het zien van de trailer de hele film al gezien hebt.

Wat blijft er nog over van het verhaal nadat het grootste gedeelte is weggemoffeld in e-mailtjes en verplichte telefoontjes? Het middelmatige acteerwerk daargelaten springt het gebrek aan spanning nog wel het meest uit het oog. De scenarioschrijvers hebben kosten noch moeite gespaard om je het meest inspiratieloze verhaal denkbaar voor te schotelen. Voorbeeld: Je begint het hoofdstuk in je kantoor, je krijgt een e-mailtje van je assistente dat je moeder in de paddock is en dat ze er naar uitkijkt om je na de race te ontmoeten. Je doet de race om vervolgens na de tijd direct weer in je kantoortje te komen waar je op de mail kunt lezen dat je je moeder kunt ontmoeten, je klikt op doorgaan, einde hoofdstuk. Je moeder nooit gezien, maar erger nog, een heel hoofdstuk zonder ook maar iets van een clipje. En zo gaat het ook met een journalist die graag een interview met je wil. Met ingang van het volgende hoofdstuk blijkt dat je het interview hebt gegeven, aldus je email.

Zijn er ook nog pluspunten? Jazeker wel, de cinematics die er waren zagen er goed en verzorgd uit. Ik had graag veel meer willen zien, met een sterk verhaal, twists en meer drama! Ook was het leuk om te zien dat bekende F1 YouTubers en personalities hun commentaar achterlieten op Social Media. Daarnaast was het leuk dat niet elk hoofdstuk een hele race besloeg, maar dat er leuke uitdagingen werden verwacht. Om na een klapband nog een inhaalrace te doen om in de punten te belanden. Tenslotte biedt het einde van Braking Point nog ruimte voor een vervolg, iets voor volgend jaar, maar dan met meer cinematics en een beter verhaal.

Meer next-gen dan verwacht

Wat aan de ene kant een teleurstelling was, is aan de andere kant goedgemaakt met interessante vernieuwingen. Ik had er niet op gerekend, maar grafisch is er echt vooruitgang geboekt. Bij dit soort jaarlijkse games wordt er normaal gesproken erg weinig grafisch vernieuwd. Dat was ook mijn kritiek op F1 2020 vorig jaar. Dit jaar durf ik gerust te zeggen dat het er beter uit ziet. Er is meer contrast, wat ervoor zorgt dat de game er niet zo flets uitziet, maar het zijn ook kleine dingen, zoals een goede realistische 3D grasmat die voor mooiere tracks zorgen. Daarnaast is er ook raytracing toegevoegd aan de game. Dit is niet te zien tijdens normale gameplay, maar alleen in herhalingen en alle ander niet-gameplay-clips. Dat is ook te merken in de game, want tijdens replays ziet de game er toch anders uit en voel je de lagere FPS ook. Het laden is ook flitsend snel, laadtijden zijn eigenlijk verwaarloosbaar.

F1 2021 heeft daarmee toch een serieuze grafische upgrade gehad met mooiere cinematics, meer contrast en meer realistischere elementen naast de tracks. Maar ook de motorgeluiden zijn verbeterd.

Serieuze verandering op de baan

De meest drastische veranderingen zijn gemaakt aan de rij-mechanics zelf. Er is nu een nieuwe schademodel waarbij je niet alleen maar meer je voorvleugel kunt beschadigen, maar je auto aan alle kanten schade kan oplopen, inclusief klapbanden. Dit maakt dat rijders moeten oppassen om elkaar niet te raken, al moet ik zeggen dat de standaard schade-setting behoorlijk vergefelijk is. Je kunt meer dan voorheen een tikje op je voorvleugel incasseren.

De verandering met de meeste impact is echter de nieuwe toegepaste physics. De manier van rijden en met name het aansnijden van bochten is totaal anders. De game voelt nu meer aan als simulatie, waarbij de auto zich in een bocht moet zetten. Het is vergelijkbaar met (de wat meer) simracers zoals Project Cars en Assetto Corsa. Het zal hoogstwaarschijnlijk impact hebben op je rijstijl, bij mij was dat zeker het geval, maar ook setups van de vorige F1 kunnen weggegooid worden, deze zijn niet meer werkbaar.

De andere modi

Gelukkig hebben we dit jaar ook My Team weer terug. Het concept is exact hetzelfde als vorig jaar, met her en der nieuwigheden. Vorig jaar was ik hier erg enthousiast over, en ook dit jaar speel ik My Team met veel plezier. Het blijft leuk om je eigen auto met eigen identiteit in te voegen in de huidige F1-wereld.

Een erg prettige toevoeging aan alle carrièremodi (dus ook My Team) is een verbeterde manier om trainingsprogramma’s te doen. Het is minder repetitief gemaakt voor de rijders die het leuk vinden om de fysieke trainingsprogramma’s te doen. Maar het is ook mogelijk gemaakt om de training te simuleren, met behoud van de voortgangspunten. Hiervoor is een soort van minigame met kansberekening in de plek gekomen om de voortgangspuntent te ontgrendelen.

Nog een nieuwe modus die dit jaar is toegevoegd is de 2 speler co-op-modus. Je kunt samen met een vriend de carrièremodus doen waarbij je elk als rijder tegelijkertijd deelneemt aan de F1 grid. Je kunt kiezen om bij elkaar te blijven, waardoor je vriend wordt meegenomen naar het andere team in het geval van een nieuw contract, of dat je individuele contracten krijgt waarbij je dus met of tegen elkaar kunt spelen.

Wat ook aanzienlijk nieuw is, zijn de multiplayer lobbies. Je kunt kiezen uit lobbies voor beginners of voor ervaren spelers. De manier waarop een lobby wordt opgezet is opnieuw opgebouwd waarbij het overzichtelijker is om te zien wat de instellingen zijn en het is makkelijker om dit aan te passen.

Disclaimer: Ik heb nog geen multiplayer-matches kunnen spelen i.v.m. gebrek aan spelers vooraf aan de release. In mijn conclusie ga ik er vanuit dat er geen aanvullende bevindingen zijn op dit vlak. Mocht dit wel het geval zijn, dan passen we de review daarop aan.

Hoewel Braking Point erg tegenvalt, verrast F1 2021 toch als het gaat om nieuwe features. Qua beeld en geluid is er vooruitgang geboekt. Met de nieuwe physics voelt het rijden als nieuw aan, meer realistisch en een leuke uitdaging voor de ervaren rijders. Het is goed om My Team weer terug te zien met een vleugje vernieuwing, maar ook de toevoeging van de co-op modus is erg welkom. Ook de verbeteringen in de multiplayermodus zijn goed om te zien.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!