Batman, één van de populairste superhelden aller tijden. Een legende, die van alle superhelden het dichtst bij de realiteit komt, want Batman heeft geen superkrachten. Zoals jullie ooit eerder hebben kunnen lezen ben ik fan van Telltale games, maar hoe brengt Batman het ervan af?

Ik ben eigenlijk nog niet heel lang fan van Batman. Na het zien van het briljante The Dark Knight ben ik pas in het universum van de vleermuis gedoken. Ik heb vervolgens genoten van de volledige trilogie van The Dark Knight en ook de games van Warner Bros. wisten mij lang aan mijn Xbox te kluisteren. Daar komt bij dat ik bijna alle Telltale games van de afgelopen vier jaar heb gespeeld. Dus toen ik hoorde dat Batman het volgende project van Telltale Games ging worden was ik direct enthousiast. Oké, genoeg gekletst, we gaan die game bespreken.

3102945-batcave_batmobile_1920x1080

Herkenning

Omdat ik geen fan ben van spoilers en Telltale games juist draaien om het verhaal, stond ik direct voor een dilemma. Wat ik jullie kan vertellen is dat het verhaal goed in elkaar zit. Telltale heeft duidelijk het originele Batman universum erbij gepakt en hierbinnen hun eigen verhaal hebben toegepast. Wel moet ik ouders die hun kinderen deze game willen laten spelen waarschuwen, want men is bij Telltale niet vies van bloederige scenes en dat is ook in deze Batman game zo. Verwacht, behalve bovengenoemde, dus veel punten van herkenning als het gaat om karakters, maar ook veel verrassingen op het gebied van het verhaal. Telltale heeft mij als fan echt een paar keer laten glimlachen om me vervolgens bij mijn strot te pakken bij bepaalde keuzes.

telltale-s-batman-15-new-screenshots-of-the-fresh-faces-and-bat-tech-1064889

Kiezen of delen

Keuzes, daar draait het natuurlijk om, zo ook in deze game. In episode one krijg je direct keuzes die je moet maken als Bruce Wayne en Batman. Ga je tegen mensen in en ben je gewoon een arrogante zak, stel je je onderdanig op, of blijf je kalm en beheerst? Deze keuzes zijn wederom aan jou en het leuke is dat je er deze keer niet alleen voor staat. Je hebt namelijk de keuze om Telltale’s nieuwe functie genaamd Crowd Play te gebruiken.

Onze redacteur Rob schreef er gisteren al een stukje over, maar ik zal het in het kort nog even uitleggen. Crowd Play is een functie waarbij je als speler bijgestaan kan worden in je keuzes door vier tot twaalf vrienden. Wanneer je Crowd Play aan hebt gezet, dan krijg je een code die je vrienden kunnen invoeren om vervolgens te stemmen op een keuze. Het is een hele leuke en interactieve toevoeging, maar let er wel op dat deze functie eigenlijk is bedoeld voor als je met elkaar op de bank zit. Mocht je het dus gaan streamen, dan kun je dus een flinke vertraging verwachten, zeker als je onze redacteur Jeffrey bent en per ongeluk op het wifi-netwerk van je buren zit.

Batman-Telltale-4

Gadgets

Bij Batman horen natuurlijk altijd gadgets en ik ben blij dat ook Telltale dat heeft ingezien, want men heeft Batman’s gadgets gebruikt om een aantal nieuwe elementen te introduceren in hun Telltale games. Zo kun je de Bat z’n gadgets gebruiken bij het oplossen van bepaalde zaken (wat we kennen uit de Arkham games). Maar zijn gadgets kunnen ook dienst doen om een gevecht met wie dan ook in ons voordeel te beslissen. Daarnaast heeft Telltale het tag and attack systeem uit de eerdere Batman games meegenomen. Dit houdt in dat je als speler een gebied gaat verkennen, vijanden gaat markeren en linkt met een object om deze vervolgens snoeihard in aanraking met dit object te laten komen. Het is echt Batmaniaans tof om te doen en de uitwerking is op z’n minst gruwelijk te noemen.

Is de eerste episode van Batman a Telltale Games Series dan een succes? Ja, in mijn ogen wel. Ik heb me geen moment verveeld in de eerste episode van deze game en daarnaast lijkt de episode langer te duren dan ik van Telltale Games gewend ben en dat zonder de aandacht te verliezen.

Is deze game dan perfect voor iedereen? Nee, dat geloof ik niet. Telltale Games zijn fantastische games die je even goed van het geweld van triple A titels weg kan halen, echter moet je er wel van houden. Daarnaast moet Batman natuurlijk ook je ding zijn en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar fan van is.

En is deze game dan ook perfect? Nee, ik geloof niet dat een game snel perfect is. Uiteindelijk herhaalt Telltale het kunstje bij elke game weer opnieuw, maar het sterke verhaal wat zij steeds weer weten neer te zetten zorgt ervoor dat de game blijft boeien. Waar ik echter geen fan van ben is het feit dat de games altijd in episodes uitgebracht worden. Op zich vind ik episodes geen probleem, maar de wachttijd van één a twee maanden voor de volgende episode vind ik echt te veel. Per week of per twee weken een nieuwe episode was leuker geweest. Dit neemt echter niet weg dat Batman een fantastische start heeft gemaakt in het universum van Telltale en dat ik uitkijk naar episode two. Als het zover is brengen we jullie op de hoogte!

Overall
90 %
review-batman-a-telltale-games-series-episode-oneTelltales nieuwe samenwerking met het universum van Batman is een schot in de roos gebleken. De game weet direct een goed en duidelijk verhaal neer te zetten en je uiteindelijk met vragen achter te laten. Het is echter jammer dat de ijzersterke games van verhalenverteller Telltale in episodes komen en daarom zo'n groot gat achter laten.Ben je echter fan van de Telltale games en Batman, dan raad ik je zeker aan om deze game op te pakken.