[Review] Mortal Kombat 1 – Spektakelstuk van jewelste

Mortal Kombat 1 doet eigenlijk alles goed. De game speelt heerlijk weg, de graphics en het geluid zijn fantastisch, fatalities gruwelijk en als je eenmaal in de game zit is hij dan ook moeilijk weg te leggen: 'ah, nog eentje dan'. Ook qua content is er genoeg te doen en met de belofte van updates aan onder andere Invasions zal er ook alleen maar meer bij gaan komen.

Wel ontbreken er een aantal vechters die er wat mij betreft gewoon bij horen, maar ik verwacht dat die later alsnog wel toegevoegd zullen worden.

Mortal Kombat 1 is een spektakelstuk dat zeker niet in je Kollectie mag ontbreken.

+ Fantastische graphics en muziek
    + Vechten werkt soepel en snel
    + Kampaign is ontzettend tof
    + Fatalities nog net zo gruwelijk als altijd

- Ontbrekende personages
    - Microtransacties

Mortal Kombat! Eén van de weinige titels die bij vrijwel iedereen wel bekend is. De serie gaat al flink wat jaren mee en ondertussen is het weer tijd voor een nieuw deel. Blijft deze serie relevant of kun je hem prima skippen voor wat anders?

We hebben in het verleden al een hoop Mortal Kombat games langs zien komen. Lang niet allemaal waren ze van even goede kwaliteit. Dit gold voor zowel de hoofddelen als de spin offs. De laatste paar delen zaten echter ontzettend goed in elkaar en ik keek dan ook erg uit naar dit nieuwe deel. Ik kan nu al verklappen dat ik absoluut niet teleurgesteld ben.

Soft reboot

Goed, Mortal Kombat 12, oh wacht, Mortal Kombat 1 bedoel ik. Huh? Hoe zit dat dan? Als we even terugkijken op het verhaal van Mortal Kombat is dat eigenlijk een grote chaos. Alles werd aangegrepen om de boel maar uit te kunnen breiden. Rivaliteiten werden soms niet uitgelegd, nieuwe personages uit andere universums of tijdlijnen werden erbij getrokken en als het te gek werd, dan werd de tijdlijn gereset en begon de boel opnieuw.

Aan het einde van Mortal Kombat 11 gebeurde precies dat. De strijd tegen Kronika de Keeper of Time, die de tijdlijn wilde aanpassen omdat het verloop haar niet zinde, werd gewonnen en Liu Kang werd de nieuwe Keeper of Time. Hij maakte op zijn beurt een nieuwe tijdlijn. Eentje waarin onderlinge banden werden aangepast in de hoop een tijdlijn van vrede te maken. Dit betekent dat we iets aangepaste achtergronden van personages krijgen, rivaliteiten die nieuw leven ingeblazen worden en meer van dat soort dingen. Een soft reboot dus. Maar wees gerust, de fantastische kombat en gruwelijke fatalities zitten er nog gewoon in.

Actiefilm

Wat ze bij Netherrealm al een tijdje erg goed doen met hun fighters is er een verhaal in stoppen. Ook in Mortal Kombat 1 zit weer een Kampaign die ontzettend tof is om door te spelen. Elke vechter heeft een rol in deze modus. In het begin zijn de verschillende rijken zoals Earthrealm en Outworld nog in vrede en vechters zijn nog niet doorgewinterd zoals in de vorige reeksen. Langzaam maar zeker krijgen ze steeds meer skills en ontdek je ook hoe ze zo geworden zijn. Hoe is Kenshi zijn zicht verloren? Waar ging het mis tussen Bi-Han (Sub-Zero) en Kuai Liang (Scorpion)? Heel tof om te ontdekken en ik merkte dan ook dat ik de campaign maar moeilijk af kon sluiten.

Dit komt ook door hoe de campaign verder in elkaar steekt. Het is alsof je een vette actiefilm aan het kijken bent waar je tussendoor met verschillende personages zelf mag matten. Het spektakel spat er aan alle kanten van af. Cutscenes zien er prachtig uit en de choreografie is niks minder dan spectaculair, de muziek is ijzersterk en de ene plottwist volgt de ander op. Hoezo kan een fighter geen vet verhaal hebben?

Pracht en praal

Ik noemde het net al even, maar mijn hemel, wat ziet deze game er onvoorstelbaar goed uit zeg. Alles, maar dan ook alles is tot in de puntjes verzorgd. Vechters zien er ontzettend goed en gedetailleerd uit, de levels waar je in vecht zijn in meerdere lagen opgebouwd waar je constant nieuwe dingen opvallen, de animaties zijn strak en soepel, speciale effecten zoals vuurballen, bliksemschichten, rook en uiteraard bloed zien er overtuigend uit, zelfs het menuscherm is strak en mooi vormgegeven. Oh, en dan heb ik het nog niet eens over de Fatalities gehad die wederom te bruut voor woorden zijn. Ook is de game een stuk kleurrijker dan zijn grauwere voorgangers en dit levert echt schitterende plaatjes op.

De muziek en voice acting zijn eigenlijk net zo goed. De muziek past eigenlijk altijd bij het level en de spanningsboog die op dat moment geldt. Qua voice acting zit de game ook prima in elkaar, al ben ik alleen niet zo gelukkig met het optreden van Megan Fox als Nitara. Die klinkt namelijk nogal vlak, alsof ze haar teksten alleen maar voorgelezen heeft. Maar goed, dat is de enige en een hele grote rol in het verhaal heeft ze ook niet, dus toe maar.

Vechten als een baas

Dan het belangrijkste deel van een fighter. Hoe goed werkt het vechten? Nou, ook dat is prima voor elkaar in Mortal Kombat 1, al is het wel even weer een klein beetje wennen. Ten opzichte van Mortal Kombat 11 zijn er wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Het tempo is iets omhoog gegaan, vechters hebben iets andere moves en de mogelijkheid om je tegenstander met losse voorwerpen te lijf te gaan is ook verdwenen.

Wat echt nieuw is in deze game zijn de Kameo’s. Dit zijn personages die je naast je vechter kunt kiezen als ‘hulpje’. Je kunt ze namelijk met hun special moves inzetten tijdens een gevecht om je te helpen. Ik moet zeggen dat ik nog wel even flink moet oefenen voordat ik ze echt soepel met mijn eigen combo’s kan verweven en dus gebruikte ik ze ook nog niet heel veel. Een snelle blik op het internet leert ons echter dat er mensen zijn die dit wel helemaal in de vingers hebben en dan is het zeker spectaculair, dus oefenen geblazen.

Voor de rest zit alles in het vechtsysteem wat je wilt. Dikke combo’s, special moves, Fatal Blows (voorheen de X-Ray Moves), Fatalities. Je kunt je lol weer op. Wat nog wel opviel in de combat, was dat aerial combat weer een wat grotere rol had dan voorheen. Je kunt dus zowel op de grond als in de lucht weer helemaal los gaan.

Overige modes

Naast de Kampaign is er ook nog voldoende te beleven in Mortal Kombat 1. Zo zijn er de Towers waar je met je gekozen personage doorheen kunt knokken om hun eindfilmpje te unlocken. Ook die filmpjes zijn overigens de moeite waard met een goede afsluiter in plaats van slechts twee zinnen tekst. Towers zijn te spelen in verschillende moeilijkheidsgraden. Ook is er een Survival Tower waarin je met één healthbar zo ver mogelijk moet zien te komen en is er een Endless Tower.

Ben je ook hier op uitgekeken dan is er de Invasions mode. In deze mode stuur je jouw vechter door verschillende werelden die Mesa’s genoemd worden. Als introductie begin je in de woning van Johnny Cage en vervolgens ga je door. Je stuurt je personage hier langs een pad als ware het een bordspel. Je volgt dus vast lijnen die met vlakken aan elkaar verbonden zijn. Elk vlak biedt zijn eigen uitdaging. Van een minigame als Test Your Might waarbij je even lekker moet buttonbashen om vervolgens iets kapot te meppen, een minigame waarbij je vuurballen of iets dergelijks moet ontwijken of gewoon een vechter moet verslaan, vaak met diverse handicaps. Deze mode zal door Netherrealm regelmatig geüpdatet gaan worden dus hier kun je voorlopig je lol wel mee op.

Uiteraard kan er ook gewoon tegen elkaar gevochten worden. Dit kan zowel lokaal als online. Ook is het mogelijk om mee te doen aan toernooien. Met uitzondering van af en toe wat lag werkt dit allemaal hartstikke goed. In no time heb je een tegenstander gevonden en over het algemeen wordt er geprobeerd je te koppelen aan een tegenstander van ongeveer je eigen niveau.

Customization

Tot slot is er ook nog de mogelijkheid om personages aan te passen. Door een vechter veel te gebruiken level je hem of haar. Hoe verder je levelt, hoe meer je unlockt. Denk dan aan dingen als nieuwe kleuren voor je outfits of zelfs compleet nieuwe, nieuwe accessoires, taunts en zelfs nieuwe/extra fatalities en brutalities. Maar behalve door te spelen kun je deze dingen ook met Koins unlocken. Koins verdien je onder andere in Invasions, maar zijn (uiteraard) ook gewoon voor echt geld te koop. Persoonlijk wordt ik hier niet echt warm van, maar voor andere zou customization een prima reden kunnen zijn om flink door te knokken.

Ontbrekende personages

Een dingetje wat me achteraf eigenlijk pas echt opviel is dat er een behoorlijk aantal vechters ontbreekt ten opzichte van eerdere titels. Denk aan vechters als Nightwolf, Jade, Kano, Jax, Sonya, Frost et cetera. Sommige van die personages zitten trouwens wel in de game, maar dan als Kameo. Van die Kameo’s ontbreekt overigens elke vorm van achtergrond, dus hoewel het ingeweven met de gevechten wel spectaculair is, voegen ze verder weinig toe.

Voor wat betreft het ontbreken van de eerder genoemde, bekende vechters. Ik denk dat die later als DLC, al dan niet met een nieuw stuk verhaal, alsnog toegevoegd gaan worden. Het verhaal leent zich daar in elk geval prima voor.

Mortal Kombat 1 doet eigenlijk alles goed. De game speelt heerlijk weg, de graphics en het geluid zijn fantastisch, fatalities gruwelijk en als je eenmaal in de game zit is hij dan ook moeilijk weg te leggen: ‘Ah, nog eentje dan’. Ook qua content is er genoeg te doen en met de belofte van updates aan onder andere Invasions zal er ook alleen maar meer bij gaan komen.