Onlangs lazen jullie al de review van Niels, maar hij is niet de enige Halo fan bij XBNL. Zo is er ook nog community member YazNL die zijn mening deelt over deze nieuwe Halo game. Is hij net zo enthousiast als Niels of misschien nog wel enthousiaster?

Zes jaar geleden, zo rond deze tijd, zagen we het einde van Halo 5. De Master Chief en Locke kwamen levend en wel terug van hun missie om Cortana te stoppen en degene die het spel op Legendary hebben uitgespeeld, zagen ook het ‘geheime’ gedeelte: een Halo installatie waarbij de lichten aangingen met Cortana zachtjes hummend op achtergrond (ja, de missie was mislukt). Nu blijkt dat dit Installatie 07 is, de Zeta Halo. De installatie waarop Halo Infinite zich afspeelt.

Waar vechten we tegen?

De grote bad guys in Halo Infinite zijn The Banished. Ze zijn ontstaan en geleid door een rebelse Brute genaamd Atriox die zich, met geweld, samen met vele andere Brutes hebben afgesplitst van de Covenant. Begonnen als piraten, uitgegroeid tot een macht van jewelste, zijn ze uiteindelijk na wat schermutselingen met UNSC op The Ark (zie Halo Wars 2), terecht gekomen op de Zeta Halo ring. Hier troffen ze de Infinity aan, een slagschip van UNSC, wat hier is om met Cortana af te rekenen. De strijd tussen The Banished en de UNSC die hierop volgt, loopt slecht af voor de UNSC en al snel heeft The Banished de algehele controle over de ring en zijn er nog maar weinig mensen in leven.

En dan is er natuurlijk ook Cortana. In Halo 5 ging ze helemaal over de schreef en had ze snode plannen om het universum te beheersen met haar Guardians, om zo vrede te forceren.  Maar de UNSC had een plan voordat ze bij de Zeta Halo ring aankwamen. Een plan om Cortana voor eens en voor altijd uit te schakelen. Met behulp van een andere AI wilde ze haar in de val lokken en daarna uitschakelen. Of dit gelukt is, valt te betwijfelen. Maar als het mislukt was, had Cortana toch zeker wel haar Promethean leger ingezet tegen zowel de UNSC als ook The Banished om zo de ring te behouden? En het Promethean leger is zo sterk dat die gemakkelijk beide partijen op afstand had kunnen houden, of zelfs kunnen overrompelen. En dat is niet gebeurd.

Zeta Halo – een open wereld

Voor het eerst in de Halo-geschiedenis hebben we de beschikking over een open wereld. Waar de oude Halo-spellen een compacte levelstructuur hebben waarbij je van start naar finish moest lopen en ondertussen het verhaal naar binnen gelepeld krijgt, kan je nu zelf het tempo bepalen. Nu moet ik wel zeggen: je krijgt niet gelijk de gehele wereld tot je beschikking. De wereld is opgedeeld is segmenten en tussen de missies door vlieg je met je Pelican naar een ander segment waar je dan weer een aantal missies kan spelen. Maar als je wat verder in het spel bent dan kan je al snel zelf de hele wereld verkennen.

De speelwereld bestaat uit een klein stuk van de Zeta Halo ring, namelijk daar waar de breuk zit. Nadat je aan het einde van de proloog de eerste Forward Operating Base (FOB) hebt terug veroverd van The Banished, zie je pas goed de verliezen die de UNSC hebben geleden. De schade van de strijd is goed zichtbaar in de vele wrakstukken die overal aanwezig zijn en de schade van de omgeving. The Banished hebben niet stil gezeten en zijn druk bezig geweest om alle andere UNSC FOB’s om te bouwen en in gebruik te nemen voor hun eigen doelen. Ook zijn er her en der andere faciliteiten gebouwd waarvan het doel niet direct duidelijk is, maar als het gebouwd is door The Banished, dan kan het nooit goed zijn. En daar gaan we dus wat aan doen!

Het terugveroveren van de Zeta Halo is een van de secondaire doelen. Want niet alleen willen we natuurlijk wraak nemen op alles wat The Banished ons heeft aangedaan, ook dienen deze basissen als Fast Travel-punten en kan je hier nieuwe wapens en voertuigen krijgen. Voor elke basis die je weer inneemt of vernietigt krijg je Valor-punten en hoe meer punten je verdient, hoe meer verschillende soorten wapens en voertuigen je kan oproepen bij de FOB’s. Dat maakt jou sterker in de strijd en geloof mij: dat komt goed van pas. Want nieuw in Halo Infinite zijn eindbazen, de elite-eenheden van The Banished. Eindbazen met levensmeters. Eindbazen die bruut, snel en bloeddorstig zijn. Een echte uitdaging! Nu nog heb ik nachtmerries van een van deze eindbazen die mij aantrof in een klein gebouw en hij mij aanviel met zijn hamer. Ik kon geen kant op!

Gereedschap genoeg

Gelukkig heb je een enorm arsenaal aan wapens tot je beschikking waarmee je The Banished kan aanvallen. Deze wapens liggen in zeer grote getalen verspreid over het slagveld. Soms op de grond maar vaker netjes uitgestald in kasten. En mocht je een leuk wapen hebben gevonden maar raakt de munitie hiervan op, dan kan je gebruik maken van de nieuw toegevoegde munitiekisten. Deze laatste vind ik zelf een beetje overbodig omdat je echt struikelt over de wapens in het veld en je dus zelden behoefte hebt aan extra munitie. En dan te bedenken dat het correct balanceren van het aantal wapens in het veld een van de belangrijkste redenen is waarom we nu nog geen co-op kunnen spelen. Ik kan me hier dus helemaal niets van voorstellen want er ligt meer dan genoeg voor een heel leger Spartans.

Naast alle wapens en voertuigen die we kennen van Halo heb je nu ook weer Equipment Pieces. Dit keer in de vorm van een Grappling Hook, een Drop Wall, de Threat Sensor en de Thruster. Vooral de eerste is bijzonder nuttig in de open wereld en na wat upgrades kan je hiermee op plekken komen die anders niet te bereiken waren. Dit is vooral handig om de vijand van achteren aan te vallen of langs ze heen te sneaken. De andere equipment pieces hebben voornamelijk hun nut tijdens de missies die zich in een basis of grot afspelen. Deze kleinere omgevingen bieden minder voordeel voor de grappling hook waardoor je al snel terugvalt op de 3 andere equipment pieces.

Ook kan je de equipment pieces, en dat is echt nieuw in Halo, opwaarderen zodat ze beter worden. Zo kan je de grappling hook voorzien van een upgrade waarmee je een vijand van een elektrische schok kan voorzien waardoor ze even stil staan. Of wat dacht je van meerdere Threat sensors plaatsen zodat je meer overzicht hebt van het slagveld? Om deze upgrades te kunnen veroorloven heb je Spartan Cores nodig. Deze Spartan Cores liggen in mooie groene containers verspreid over het slagveld. Elke upgrade kost 1, 2 of 3 Spartan Cores dus je hebt wel een mooie verzameling cores nodig om alles te kunnen upgraden.

Verzamelwoede is geactiveerd

Spartan Cores zijn niet de enige collectables die er zijn. Natuurlijk zijn ook de oude bekende Skulls weer van de partij. Maar ook zijn er de nodige Audio Logs te vinden die je diepgang bieden in datgene wat er allemaal gebeurd is op Zeta Halo. Er zijn nog meer verschillende soorten collectables en je zal hiervoor echt goed moeten gaan zoeken want de wereld is groot en er zijn overal hoekjes waar iets achter kan liggen. Gelukkig maken veel van deze collectables wel geluid als je in de buurt bent. Dit maakt het al een stuk makkelijker om ze te vinden.

Niets blijft bij het oude

Zoals in elke versie van Halo zijn er de nodige veranderingen aan de wapens en voertuigen gemaakt en zijn er wapens weggehaald of toegevoegd. De ervaren spelers zullen al snel merken dat bijvoorbeeld de Plasma Pistol een van zijn beste kenmerken heeft verloren. Het is niet meer mogelijk om met dit pistool een voertuig uit te schakelen. Ook heeft de DMR het toneel verlaten en heeft de Battle Rifle zijn rol voor een gedeelte overgenomen. Een leuke toevoeging is dat van elk wapen nu een speciale versie te vinden is. Deze moet je wel eerst uit de handen van een lid van The Banished trekken. Zo krijgt bijvoorbeeld de speciale versie van de SPNKR een tracking mogelijkheid waar je echt creatieve kills mee kan maken.

Samen spelen is leuker

Jammer genoeg heeft Halo Infinite geen co-op modus. Je kan dus in tegenstelling tot alle andere Halo spellen niet samen met je vrienden spelen. 343i heeft toegezegd dat deze modus komt met het tweede seizoen maar heeft tegelijk voor gekozen het eerste seizoen zes maanden te laten duren. Dat wordt dus eerst in je eentje de wereld verkennen en dat is toch minder leuk.

Gelukkig is de traditionele Halo multiplayer wel aanwezig. Hier kan je alleen of met je vrienden je krachten meten met andere spelers in verschillende soorten arena’s en spelvormen. Lees hierover meer in het artikel Onder de loep: Halo Infinite Multiplayer (Beta).

Het ziet er zo mooi uit

We weten allemaal vast nog wel de tech demo welke 343i liet zien tijdens de E3 van 2020. Deze was volgens velen niet op orde en het bewijs hiervan werd al snel gevonden. Dit is de reden waarom dit spel met een jaar is uitgesteld en we mogen zeggen, het resultaat is ernaar. Alles ziet er zeer overtuigend uit. Van ruimteschepen, karakter modellen tot de vegetatie op de Halo aan toe, het is gedetailleerd en ziet eruit zoals het hoort. Geen vreemde reflecties meer of oppervlaktes die er raar uitzien, alles klopt. Van Craig hebben we afscheid genomen en in de plaats hiervoor hebben we Brutes gekregen welke er precies zo uit zien zoals hun naam is. Ruw, grof, sterk en meedogenloos. Maar niet alleen Brutes zien er beter uit, alle modellen hebben een oppoetsbeurt gekregen wat het plezier alleen maar vergroot.

Extra mooi vind ik de vegetatie en de dieren die op de Halo leven. Alles ziet er natuurlijk uit en de diertjes die je tegenkomt rennen en piepen hard weg als er een gevecht plaats vindt. Natuurlijk zijn er ook tegenvallers zoals de vergezichten. Hoe verder je in de verte kijkt hoe meer het opvalt dat de Level of Detail steeds minder wordt tot op het punt dat een vlakte niets meer is dan een plat groen vlak met niets daarop. En als je hoog vliegt dan valt de zogenoemde pop-in ook goed op, bomen verschijnen willekeuring vanuit het niets in de wereld. Iets wat je overigens niet ziet als je over de grond loopt, daar heb ik nog geen pop-in kunnen ontdekken. Wel vind ik het altijd jammer, zeker voor een spel anno 2021 dat je de bomen en struiken niet kan vernietigen bijvoorbeeld met een explosie. Dat zou het realisme zeker ten goede komen en geeft ook diepgang aan het tactisch spel.

En het klinkt ook zo goed

Met het geluid heeft 343i zichzelf overtroffen. Alles klinkt zo ontzettend goed en doordacht. Van het elektrisch geknisper als je een opgeladen Plasma Pistol hebt tot de punch die je hoort als je een Ghost in zijn versnelling zet. Alles klinkt authentiek en zoals het hoort. Nergens heb ik een wapen of voertuig gevonden die een geluid maakt die raar klinkt.

Helemaal goed zijn de omgevingsgeluiden. Bijvoorbeeld het gekwetter van de vogels, het ge-hum van plasma containers of het geritsel van de bomen klinken zoals je zou verwachten. En zoals in elke Halo hebben de Grunts weer de meeste leuke gesprekken en opmerkingen. Ik heb regelmatig even stil gestaan om, verstopt achter een steen, te luisteren naar wat ze nu weer te vertellen hebben. De diversiteit hiervan is zo groot dat ik na ongeveer een uur of 15 tot 20 gespeeld te hebben nog steeds geen dubbele gesprekken ben tegengekomen.

Ik kan overigens iedereen aanraden om dit spel met een koptelefoon op te spelen en te investeren in of de Dolby Access app of de DTS Sound Unbound app. Dit verbetert het geluid ten opzichte van stereo of Windows Sonic enorm en zorgt voor een nog betere beleving.

Iedereen kan dit spelen

343i heeft veel werk verzet om dit spel zo toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Zo kan je bijvoorbeeld de grote van de ondertiteling aanpassen, heeft iedere spreker een eigen kleur zodat direct duidelijk is wie wat zegt en zit er, voor de multiplayer spelers, een spraak-naar-tekst optie zodat je altijd weet wat er gezegd wordt door je medespelers. Ook is het een van de weinige console spellen waarbij je elke knop op je controller kan instellen wat voor een mensen met een beperking erg handig kan zijn. Dit is nog maar een klein gedeelte wat jou allemaal kan helpen om dit spel nog beter te ervaren want er is een legio aan mogelijkheden.

De rest komt later

Halo Infinite moet een spel worden met een levensduur van 10 jaar. Dit betekent dat het spel regelmatig nieuwe uitbreidingen zal krijgen. Sommige zullen gratis zijn maar ik verwacht zelf ook wel een paar betaalde uitbreidingen. Een van deze gratis uitbreidingen die we al weten is Co-Op zoals we al besproken hadden maar ook bekend is dat The Forge (hierin maak jezelf levels en speltypes) met het derde seizoen beschikbaar komt. Wat er verder uitgebracht gaat worden is niet bekend maar het zou mij niets verbazen we toch een Battle Royale in Halo stijl krijgen. De wereld leent zich daar enorm goed voor. Maar ik reken ook op meer verhalende uitbreidingen welke waarschijnlijk betaald zullen zijn. Halo heeft een krachtig universum en ik hoop niet dat we weer 6 jaar moeten wachten op een vervolg.

Cijfer: 9 / 10