[Review] Metro Simulator 2 – ondermaats

Sommige mensen zullen ongetwijfeld enthousiast worden van het besturen van metro's en veel plezier beleven aan deze game. Ik behoorde in ieder geval niet tot die groep. Omdat de game geen managementelementen bevat en zich alleen op het besturen van de metro richt, is de gameplay erg beperkt. Grafisch gezien is Metro Simulator 2 ondermaats, en er had zeker meer aandacht besteed mogen worden aan de graphics, gezien de beperkingen in de gameplay.

+ Geen

+/- Erg realistisch

- Grafisch ondermaats
    - Gameplay is beperkt
    - Clunky controls

Vorige maand is Metro Simulator uitgekomen. In deze gastreview laat DM4S weten dat de game zonde van je tijd is. Waarom? Dat lees je hier:

Ken je dat gevoel? Dat je zojuist een aantal uren van je leven hebt weggegooid? Nou, dat gevoel kreeg ik na het spelen van Metro Simulator 2. Ik leg je graag uit waarom. Metro Simulator 2 wordt ontwikkeld door Kismish Games, een ontwikkelaar waar ik nog nooit van had gehoord. Echter, toen ik hun portfolio bekeek, ging er nog steeds geen belletje rinkelen. Met games zoals Bus Driver Simulator, Fly Corp, Bus World en natuurlijk Metro Simulator 1 werd het me duidelijk dat deze ontwikkelaar zich vooral richt op simulatiegames.

Simulatie overload

Zoals jullie weten, is een simulatiegame een genre dat ik graag omarm, mits de gameplay goed is. Een vereiste voor mij bij dit genre is dat er een stukje management bij komt kijken, naast je taken in de simulatie, zoals neventaken waarbij je een eigen bedrijfje mag runnen. Goede voorbeelden hiervan zijn Farming Simulator en Lawn Mowing Simulator (de echte GOAT, Rik!), die ik bijzonder waardeer. Helaas ontbreekt dit bij Metro Simulator 2.

MS2 is ronduit hardcore, waarbij de game je een metro laat besturen in de ondergrondse van Moskou. Het doel is, hoe kan het ook anders, om passagiers van station naar station te vervoeren. Het is aan jou de taak om je aan de regels en afspraken te houden die gelden in de metrowereld. Dat betekent dat je je netjes aan de snelheid moet houden, moet wachten tot de lichten op groen gaan, en dat je op tijd arriveert op je bestemming. Doe je dit niet, dan krijg je strafpunten op je score/geld.

Meer dan alleen gas geven

Metro Simulator 2 wordt geleverd met een tweetal metro’s waarvan je de fijne kneepjes moet leren. Het besturen van een metro is namelijk niet zo eenvoudig als accelereren en remmen. In een tutorial krijg je precies uitgelegd wat alle knopjes, hendels en schakelaars in de cabine doen. Ik zal niet te diep ingaan op het vakjargon. De termen die voorbij kwamen, werden niet goed uitgelegd en zijn, eerlijk gezegd, bij mij niet blijven hangen. Aan het einde van de tutorial weet je in ieder geval hoe je de metro in beweging kunt krijgen, hoe je moet remmen, hoe je omroepen moet doen en hoe je een metro moet parkeren in een wachtstation.

Cluncky controls

Mijn grootste ergernis bij het besturen van de metro zit vooral in de onhandige besturing. Je merkt aan alles dat de game oorspronkelijk voor de pc ontworpen is. Hoewel je kunt inzoomen op het besturingspaneel, waar alles handmatig geactiveerd moet worden, vloog mijn cursor als een raket over het scherm. Hierdoor miste ik steeds de schakelaars en drukknoppen. Dit is vooral vervelend wanneer je per ongeluk te hard rijdt en dan het noodremknopje moet gebruiken om de remmen te ontgrendelen. En geloof me, dit moet je vaak doen, want het stabiel houden van de snelheid is moeilijk te regelen.

Grafisch ondermaats

Metro Simulator 2 is niet de mooiste game, en als je me had verteld dat ik een spel van de vroege originele Xbox aan het spelen was, zou ik je meteen hebben geloofd. Stations zien er kaal uit; de verschillende naamborden en routekaarten die er hangen zijn onscherp en niet leesbaar; en de passagiers lijken allemaal op elkaar gekloond. Natuurlijk heeft een metrosimulator het nadeel dat deze zich voornamelijk in donkere tunnels onder de grond afspeelt, wat het moeilijk maakt om mooie omgevingen te creëren. Zorg dan tenminste dat de stations die je aandoet mooi aangekleed en scherp gedetailleerd zijn.

Sommige mensen zullen ongetwijfeld enthousiast worden van het besturen van metro’s en veel plezier beleven aan deze game. Ik behoorde in ieder geval niet tot die groep. Omdat de game geen managementelementen bevat en zich alleen op het besturen van de metro richt, is de gameplay erg beperkt. Grafisch gezien is Metro Simulator 2 ondermaats, en er had zeker meer aandacht besteed mogen worden aan de graphics, gezien de beperkingen in de gameplay.

NB: DM4S is één van de vaste gast-reviewers van XBNL. Metroidvania’s, soulslikes of welk spel dan ook dat enige mate van zelfkastijding vereist, heeft zijn voorkeur. Hoe moeilijker en meedogenlozer het spel is, hoe meer plezier hij eruit haalt. Wil je meer van DM4S zijn werk lezen? Als redacteur van Retrolike.net deelt hij dagelijks al zijn avonturen uit retroland.