De jaarwisseling staat bijna voor de deur. Dit is de tijd dat de gemiddelde Nederlander nadenkt over zijn goede voornemens. Want er zijn vast dingen die je in 2018 anders zou willen aanpakken dan in 2017. En dit zou er gebeuren als de gameproducenten óók aan goede voornemens zouden beginnen.

Pay to win

Zowel EA als Bungie hebben dit jaar een steekje laten vallen. De verwachtingen van hun games liepen hoog op, maar bij allebei kwamen de gamers thuis van een koude kermis. De verhaallijnen konden beter, maar vooral het in-game betaalsysteem kreeg behoorlijke kritiek. EA heeft er voor gekozen om hun betaalde lootboxes uit de game te halen en deze aan te passen voor ze terug komen in Star Wars Battlefront II. Maar dit betekent wel dat de betaalde lootboxes toch terug zullen komen. Ook Destiny 2 heeft een betaalsysteem waar de spelers niet blij mee zijn.

Het goede voornemen? Ik denk dat zowel EA als Bungie er goed aan doen om een toffe DLC uit te brengen en de in-game betaalde content te laten zitten. Dan krijgen ze wel de verdiensten die ze misschien mislopen door het verwijderen van het betaalsysteem,
maar dan krijgen de gamers meer waar voor hun geld. Denk aan een DLC waarbij de verhaallijn van de games wordt uitgebreid en waarbij je extra missies kunt spelen. Zo worden beide kritiekpunten gelijk gecompenseerd en dan zijn de gamers zeker bereidt om de portemonnee te trekken.

Elder Scrolls

Begin december liet Bethesda nog zien hoe belangrijk player 1 is. Want tegenwoordig zijn er steeds meer multiplayer games en wordt het aanbod in single player games steeds kleiner. Bethesda is misschien wel de beste producent in single player games, zeker als je het mij vraagt. Dus daarom zou het goede voornemen voor Bethesda het (eindelijk) uitbrengen van The Elder Scrolls VI zijn. Hiermee staan ze achter hun eigen uitspraak over het belang van player 1 en kunnen wij weer eens genieten van één van de meest magische franchise die er is.

Het tij werd gekeerd

Ook waren er in 2017 een aantal gameproducenten die juist de goede keuzes hebben gemaakt. En waarvan ik vind dat ze vooral zo door moeten gaan in 2018. Kijk maar eens naar Ubisoft. De afgelopen jaren brachten zij (bijna) ieder jaar weer een nieuwe Assassin’s Creed uit. Zo kregen ze makkelijk geld in de la, want met hun enorme fanbase werd iedere game weer goed verkocht. Maar toch kregen ze steeds meer kritiek. Want de eerste delen waren zo vernieuwend en dat begon steeds minder te worden. Daarom hebben ze ervoor gekozen even geen game uit te brengen, maar om meer tijd te steken in de ontwikkeling van de nieuwste game. En daaruit kwam dit jaar Origins, een veelgeprezen game, die ook bij ons een héle positieve recensie heeft gekregen. Daar doe je het natuurlijk ook voor als gameproducent.


Ook Activision is in 2017 de goede kant op gegaan. De oudere fanbase van Call of Duty was al tijden niet meer zo blij als eerst. De rol van de campaign werd steeds kleiner, terwijl de multiplayermodus alle tijd en aandacht opslokte. De gamers die van een goed verhaal houden kozen steeds vaker niet meer voor de franchise van Activision. Daar hebben ze dit jaar eindelijk wat aan gedaan! Met Call of Duty World War II zijn ze zeker de goede kant op gegaan. De campaign had weer een grote rol en de graphics zagen er gelikt uit. Je werd meegenomen in het verhaal en je voelde je echt weer verbonden met de game. En dat hadden de spelers gemist! Ook de multiplayer modus was erg uitgebreid, dus het was echt voor ieder wat wils.

Zowel Activision als Ubisoft hebben de draad weer goed opgepakt. Dus hun goede voornemen is vrij simpel, gewoon doorgaan zoals ze nu bezig zijn!

Verdun

Verdun laat zien hoe belangrijk het is om voldoende tijd in het produceren van een game te steken. De opzet was heel erg vet, een shooter in de setting van de eerste wereldoorlog. Menig gamer zag dit wel zitten en was dan ook direct verkocht.

Helaas bleek de game toch niet zo goed uitgewerkt te zijn. Met heel veel bugs, glitches en andere rare zaken kwam de game gewoon niet goed van de grond. De servers werkten niet lekker en de game liep regelmatig vast. Zo is er natuurlijk niets aan.

Ik denk dat dit gewoon een kwestie van tijd is geweest. Als de producenten meer hadden getest en alle grote fouten hadden opgelost was er niet zo veel aan de hand geweest. Tuurlijk kan een game wel eens een bug of een glitch hebben, maar dat moet wel binnen de perken blijven. Dus lieve gameproducenten, zorg dat je voldoende hebt getest voordat jouw game de markt op komt. Dat scheelt ook weer een heleboel tijd aan bugfixes die je na de release nog moet verzorgen.

Een heleboel tijd

Een ander uiterste dit jaar was Cuphead. In 2010(!) waren ze al begonnen met het produceren van deze game en in 2014 volgde eindelijk de aankondiging. Toch zat er nog 3 jaar tussen de aankondiging en de daadwerkelijke release, maar dit is het wel helemaal waard geweest. De hypetrain heeft behoorlijk lang gereden, maar de gamers waren gelukkig nog steeds lyrisch na de release. Als we Max mogen geloven is dit ook een van de beste games dit jaar. De sfeer is prachtig, met mooie graphics en echt passende muziek. Je wordt helemaal opgeslokt in de game en de setting. Naast dat de game heel tof is, is hij ook verdomd lastig. Maar dit laat wel zien dat de tijd die ze in de game hebben gestoken ontzettend goed heeft uitgepakt. Hij is inmiddels dubbel platinum, dus maar liefst 2 miljoen keer verkocht.


Cuphead laat zien dat indies ook prachtige games zijn. Hier hebben de producenten echt hart voor de game en blijkt dat tijd niet van belang is, maar dat het gaat om het eindresultaat. Dus zo moeten ze volgend jaar weer lekker doorgaan!

Mijn goede voornemen is dan ook dat ik in 2018 meer indies wil spelen. Te starten met Cuphead. Natuurlijk komen de grotere namen zoals Red Dead Redemption 2 ook aan bod. Maar ik ga komend jaar eens echt in de indiemarkt duiken, ik denk dat daar een heleboel toffe verrassingen uit gaan komen.

Please Login to comment
  Subscribe  
Abonneren op