Ten tijde van de E3 2019 nam het Duitse PC Games Hardware een interview af met de door ons zo geliefde Phil Spencer. Hierin liet Phil heel interessante feiten los over hoe de nieuwe Xbox informatie verwerkt. De nieuwe SSD levert ontwikkelaars creatieve vrijheid op waar jij straks de vruchten van plukt.

In de allereerste trailer van de E3 van de Xbox Series X, toen nog bekend als Project Scarlett, werd er nadruk gelegd op de wens van het team om de laadtijden (enorm) te verkorten. Details hoe het team dit met de nieuwe Xbox wilde bereiken, werden nog achterwege gelaten. Toch heeft Phil daar destijds in een interview met het Duitse PC Games Hardware, of PCGH, meer over losgelaten dan ons tot nu bekend was. 

In dit interview leren we meer over welke keuze het Xbox team heeft gemaakt om straks meer informatie te kunnen verwerken en vooral ook hoe de console deze informatie sneller kan verwerken. Het gaat niet enkel om het schrijven naar of het laden van data van de SSD-schijf, zoals dat bij de Xbox One het geval was. Het team wil ontwikkelaars de mogelijkheid geven de SSD op verschillende manieren laten in te zetten. 

Phil liet hier het volgende over los. Let wel, zijn antwoorden zijn in het Engels gegeven, door PCGH gepubliceerd in het Duits. Die publicatie is vertaald naar het Engels, waarna wij het weer voor jou naar het Nederlands hebben vertaald. Huub Huub, Barbatruc.

Door zijn snelheid kunnen ontwikkelaars de SSD praktisch als VRAM (geheugen) gebruiken. De tijd die je nodig hebt om een SSD te benaderen komt nu immers in de buurt van die van het geheugen dat we in de vorige generatie hebben toegepast. Je kan er op rekenen dat de hoeveelheid geheugen waar een programma toegang toe heeft, of waar het over kan beschikken, hiermee enorm toeneemt. Het is vergelijkbaar met de verschillen die te zien waren na de overgang van Win16 naar Win32 en in sommige gevallen zelfs naar Win64.

De SSD is echter wel langzamer dan het GDDR6 RAM geheugen welke we in de Xbox Series X stoppen. Maar de mogelijkheid om vanaf de SSD direct data richting de CPU en GPU te kunnen voeden, maakt dat game-werelden straks rijker worden. Het zorgt er bovendien voor dat alles straks naadloos in elkaar overvloeit. Dat laatste heeft niet alleen invloed op de laadtijden, maar ook op de ontwerpkeuzes die gemaakt kunnen worden ten aanzien van de spelwereld. Een grafisch ontwerper hoeft zich niet langer zorgen te maken over het vollopen van het GDDR6-geheugen en het moment waarop de SSD het overneemt. 

Ik ben blij dat Mark Cerny en zijn team bij Sony eveneens in een SSD voor de Playstation 5 investeren. Het maakt dat ook aan hun kant functies in de game-engines en ontwikkeltools worden geïmplementeerd die overeenkomen met hetgeen waar wij aan werken. Ons gezamenlijke aandeel maakt dat ontwikkelaars er meer aan moeten doen om de nieuwe mogelijkheden en functies te leren en ondersteunen. Het gaat tof zijn om te zien hoe de industrie zijn voordeel krijgt uit de oplossingen waar we gezamenlijk mee komen. 

En bij dat laatste sluit ik mij helemaal aan. Met name in het ontwerp van de spelwerelden worden ontwikkelaars beperkt en als je kijkt naar de trucs die ontwikkelaars moeten uithalen om die pracht te kunnen tonen, dan wil ik wel geloven dat het verschil gaat maken. Volgens ontwikkelaar Crytek gaat het zelfs een echte game changer worden. In een interview met Wccftech is de studio gevraagd te reageren op de onofficiële specificaties van de Series X en de PS5 en of ze denken dat de specificaties zorgen voor revolutionaire ontwikkelingen of meer ontwikkelingen. Crytek reageerde als volgt:

Als de visuele kwaliteit van games in vergelijkbare stappen blijft verbeteren als we van een nieuwe generatie consoles mogen verwachten, dan wordt de echte de nieuwe snelle opslag die ons is beloofd, de echte game changer. Los van meer voor de hand liggende voordelen zoals snellere laadtijden, zorgt het er ook voor dat we meer mogelijkheden hebben als het aankomt op het ontwikkelen van functies rond het streamen van games. Op dat front moeten we ook met onze game-engines echt nog stappen zetten.

Deels dus leveren de hardwarematige keuzes die Microsoft en Sony maken de gamer winst op, deels ook komen ze de ontwikkelaars hiermee tegemoet.

Please Login to comment
  Subscribe  
Abonneren op