Phil Spencer heeft bevestigd dat er dit jaar nog meer Xbox-games aankomen die nog niet zijn aangekondigd. Laat de speculaties maar beginnen!

In een interview met Variety heeft de CEO van Microsoft Gaming laten weten dat de rest van dit jaar er goed uitziet voor Xbox. Hij benoemde de recente releases zoals Avowed en aankomende titels zoals The Outer Worlds 2, South of Midnight en Doom. Maar het meest interessante kwam daarna: er zijn nog games die onder de radar blijven en later dit jaar onthuld zullen worden. Spencer hield zijn lippen stijf op elkaar over wat deze titels precies zijn, maar liet weten dat hij enthousiast is over wat de Xbox-studios in petto hebben.

Wat kunnen we verwachten?

Hoewel Spencer geen concrete hints gaf, kunnen we wel speculeren. Tijdens de grote Xbox-leaks eerder dit jaar zagen we titels zoals Project Kestrel, Project Platinum en zelfs een mogelijke remake van Fallout 3. Daarnaast wordt er al langere tijd gesproken over een nieuwe Forza Horizon, en wie weet krijgen we iets te zien van Spyro 4 of een vervolg op Minecraft Dungeons. Het lijkt er dus op dat Xbox zich klaarmaakt voor een sterke tweede helft van het jaar.

Films en series

In het interview blikt Spencer ook terug op de groeiende rol van gamefranchises in de film- en televisiewereld, maar benadrukt hij dat de kern van Microsofts strategie bij het maken van kwalitatieve games blijft liggen.

De verfilming van het populaire spel Minecraft, met onder anderen Jack Black en Jason Momoa in de hoofdrollen, blijkt na twee succesvolle weekenden aan de bioscoopkassa een schot in de roos. Spencer ziet het succes vooral als een erkenning van de community achter het spel. “De belangrijkste maatstaf is of fans zich gerespecteerd voelen,” aldus Spencer. Microsoft hoopt dat het succes van de film leidt tot meer betrokkenheid bij het spel, en uiteindelijk tot een grotere spelersbasis.

Meer adaptaties op komst

Minecraft is niet het enige succes van Microsoft op het witte doek. Na de lovend ontvangen tv-serie Fallout op Amazon Prime is inmiddels een tweede seizoen in de maak. Ook werkt Netflix aan een Minecraft-serie. Hoewel Spencer geen concrete nieuwe titels noemt, bevestigt hij dat er meer adaptaties in voorbereiding zijn: “We krijgen meer vertrouwen om hier verder in te investeren.”

De aanpak is echter voorzichtig. Volgens Spencer moeten verfilmingen voortkomen uit creativiteit en niet uit commerciële verplichting. “Niet elke franchise hoeft een serie of film te worden. Het moet iets toevoegen aan het verhaal.”

Games blijven de kern

Ondanks de toenemende interesse vanuit Hollywood blijft Microsofts primaire focus liggen op het ontwikkelen van games. Spencer noemt recent verschenen titels als Avowed en Indiana Jones and the Great Circle, en bevestigt dat South of Midnight, Doom en The Outer Worlds 2 op komst zijn. Er zijn ook zoals al aangegeven nog niet-aangekondigde projecten in ontwikkeling.

Over de mogelijkheid om vanaf het begin IP’s te ontwikkelen die geschikt zijn voor meerdere media (game, film, merchandise), is Spencer terughoudend. “Wij beginnen bij het spel. De spelervaring is ons unieke uitgangspunt.”

Xbox-platform en Game Pass

Spencer noemt Xbox Game Pass een belangrijk onderdeel van Microsofts aanbod, vooral op pc en via cloudgaming. Toch is het volgens hem geen universele oplossing. “Voor spelers die slechts een paar games per jaar spelen, is een losse aankoop zinvoller.” Consoles blijven een stabiele markt, maar groei wordt vooral verwacht buiten de traditionele hardware.

Microsoft wil daarnaast zijn samenwerking met Nintendo voortzetten en ook titels aanbieden op de aankomende Switch 2. “Nintendo is een belangrijke partner,” aldus Spencer.

Reflectie en toekomstvisie

Het interview valt samen met het 50-jarig jubileum van Microsoft. Spencer, die al sinds 1988 bij het bedrijf werkt, benadrukt de centrale rol die gaming inmiddels speelt binnen het concern. Hij ziet daarin een bredere culturele verschuiving: waar games ooit opkeken naar films, zijn ze nu zelf de bron van verhalen die andere media weten te inspireren.

“Games zijn volwassen geworden als medium. De verhalen die wij vertellen, zijn rijk en diep genoeg om zich te vertalen naar films en series — en dat zien we nu steeds vaker gebeuren.”

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties