Review: Two Point Campus – naar de uni

+ Blauwdruk van zelf ontworpen gebouwen kun je opslaan

+/- Menu navigatie hapert soms
    +/- Iets meer vrijheid in Creative Mode (Sandbox) verwacht
    +/- Overview van de campus moeilijk in beeld te krijgen
    +/- Optie om meerdere eenheden te selecteren was fijn geweest

- Cursor valt soms weg

Uit de hand van Two Point Studios verschijnt deze week Two Point Campus. In deze universiteitssimulator kun je het studentenleven nog eens dunnetjes overdoen. Weten de ontwikkelaars het leven van de student en haar professoren goed na te bootsen?

Begin 2020 verscheen Two Point Hospital, een spirituele opvolger van de succesvolle bouw- en managementgames uit de jaren ’90. Een game die prima ontvangen werd, ook binnen de XBNL-redactie:

De in 2016 opgerichte Two Point Studio heeft met Two Point Hospital een uitstekende game geleverd. Een goed gebalanceerde bouw- en managementgame boordevol mogelijkheden. Wil je gewoon rustig een beetje aan een ziekenhuis bouwen en niet te veel moeten? Deze game biedt het! Zoek je uitdaging en wil je invloed uitoefenen op werkelijk alle processen die een ziekenhuis kent? Van het bepalen van het loon, het soort behandelingen dat uitgevoerd wordt, de hygiëne, het typen meubels dat geplaatst wordt tot aan waar je de prullenbakken en planten neer zet? Deze game biedt het! En dat niet alleen. De game heeft een uitstekende leercurve, laat zich makkelijk en intuïtief besturen en zit boordevol humor.

XBNL-review van Two Point Hospital (2020)

Two Point Campus is van zelfde makelij en valt qua gameplay in dezelfde categorie. Sterker nog: qua sfeer, stijl, kleur en characters, lijkt Two Point Campus in alle opzichten op Two Point Hospital. We wisselen echter het ziekenhuis in voor de universiteit.

Om maar direct een schot voor de boeg te nemen. Heb je Two Point Hospital gespeeld en overweeg je Two Point Campus te gaan spelen, dan zal de conclusie twee kanten uit kunnen vallen: een feest van herkenning of weer meer van hetzelfde. Vanwege enkele verbeteringen behoor ik tot de eerste groep en in deze review zal ik hier dan ook de focus op leggen.

Easy to learn, hard to master

Two Point Campus is vanaf minuut 1 een echte management game. Je start als speler met het managen van je eerste campus. Het is zomer en het academische jaar staat op het punt te beginnen. Je krijgt een zak geld en een boodschappenlijstje: bouw een collegezaal, studentenkamers en stel enkele professoren aan. Op de beschikbare grond begin je met bouwen. Wat direct opvalt is de toegankelijkheid van de game. De game laat zich makkelijk besturen. Het menu geeft veel informatie en dat kan in het begin wat overweldigend overkomen, maar voelt uiteindelijk als overzichtelijk en er valt goed door te navigeren. Je hoeft dus niet lang te wennen om de basis onder de knie te krijgen. Dat is fijn, want daarmee zul je snel het gevoel hebben volledig op het managen te kunnen richten

Waar zet ik de collegezaal neer? Hoe ver moeten de toiletten hiervan af staan? Waar wil ik de studenten hebben en welke leraren passen het best binnen mijn budget? Het is een leuke puzzel, waar je de tijd voor kunt nemen die je zelf nodig hebt, want het academische jaar begint pas als jij op de start-knop drukt.

Eenmaal op de start-knop gedrukt begint het schooljaar. Je kunt het tempo waarmee het schooljaar verloopt op ieder moment instellen op langzaam, gewoon en snel. Ik schat in dat het schooljaar dan respectievelijk 45 minuten, 30 minuten en 15 minuten duurt. Ook kun je alle campus activiteiten op pauze zetten. Dat je het tempo kunt beïnvloeden is een dikke plus, want terwijl het schooljaar draait ontstaan er allemaal opdrachten om te voltooien, waarvoor je soms even iets meer tijd wilt nemen om een goede strategie te bepalen. Bijvoorbeeld: toiletten raken stuk en die moeten gerepareerd worden. Studenten presteren onvoldoende en die moeten bijgeschoold worden. Door een hogere instroom aan studenten, ontstaat er leraren tekort en dus moeten er nieuwe leraren aangesteld worden. Deze activiteiten en honderden andere vergelijkbare activiteiten hebben invloed op inkomsten, uitgaven, waardering, tevredenheid, enzovoorts! Repareer je de toiletten niet? Dan gaat de aantrekkelijkheidswaarde van je campus omlaag en daalt de over-all tevredenheid onder studenten. Zet je vervolgens geen acties uit dan gaan studenten bijvoorbeeld weigeren om te betalen en verlies je inkomsten. Tijdens het schooljaar stuur je bij en voorafgaand aan het schooljaar heb je alle tijd om grondig van strategie te wijzigen of nieuwe gebouwen neer te zetten. Deze wisselwerking is uitstekend gedaan, maar maken de game tevens toegankelijk om even een half uurtje te spelen.

Alle acties die je uitvoert dragen bij aan het functioneren van de campus, maar acties die je nalaat ook. Hier zit wat mij betreft de verdieping in. Je kunt het in Two Point Campus zo gek maken als je zelf wilt. Wil je gewoon wat gebouwen ontwerpen en het verder op een beloop laten dan is dat prima. Je hoeft je van taken, opdrachten en waarschuwingen niets aan te trekken, alles draait in principe door. Maar waarschijnlijk wil je als speler de boel onder controle houden en de door jou bedachte richting sturen. De game biedt hier qua management gameplay veel mogelijkheden en gaat daarin heel ver. Zet je een aantal automaten frisdrank neer, dan wil je ook toiletten in de buurt hebben. Staan die te ver weg dan neemt de tevredenheid af. Zet je allerlei kraampjes neer waar lekker eten gekocht kan worden dan is dat prima. Vergeet je vervolgens om ook sportaccommodaties neer te zetten dan worden studenten meer ontevreden omdat ze ongezond leven.

Verschillende progressiesystemen

Alle systemen en acties hebben invloed. Betere leraren zorgen voor hogere cijfers onder studenten. Studentenactiviteiten organiseren, zoals een filmavond, zorgen voor hogere tevredenheid. Mooie inrichting zorgt voor betere waardering, enzovoorts. Het is de ontwikkelaars goed gelukt om al deze systemen op een natuurlijke wijze te introduceren en op een tempo dat de hoeveelheid aan informatie behapbaar blijft. De leercurve is goed gebalanceerd en biedt keuzes om als speler op aangehaakt te blijven of gaandeweg lekker je eigen plan te gaan trekken.

Wanneer je hebt laten zien een aantal gameplay elementen onder de knie te hebben dan krijgt jouw campus een ster, waarmee er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Bijvoorbeeld om een nieuw vak te bieden of betere leraren aan te nemen. Ook geeft het behalen van sterren toegang tot een nieuwe campus. Je kunt dan een nieuwe campus opzetten in een ander gebied. Je verlaat dan de campus die je hebt opgebouwd, maar kunt hier altijd naar terug keren.

Er zijn naar mijn weten 12 campussen om te bouwen en te managen, ieder met een eigen accent en thema. Iedere campus biedt ook weer andere vakken en nieuwe bouw- en management mogelijkheden. Er is duidelijk sprake van een oplopende moeilijkheidsgraad, met name doordat je gaandeweg steeds meer managementtechnieken moet gaan combineren. De 12 campussen geven echter vooral het gevoel dat de game steeds gevarieerder wordt en er tevens steeds meer mogelijk is. Bouw je in het begin een collegezaal? Op campus 4 bouw je mentorlokalen, geavanceerde trainingslokalen om je leraren in specifieke vaardigheden te trainen en kun je apparatuur op de campus gaan upgraden.

Geen cum laude

Toch is het niet allemaal koek en ei. Er valt aan Two Point Campus genoeg op te merken. Mijn voornaamste kritiek is dat het functioneren van de cursor, waarmee je over de map en door de menu’s navigeert, soms te wensen overlaat. Er zijn meerdere momenten geweest dat ik aan het spelen was en de cursor gewoon niet zichtbaar was, met als gevolg dat ik de game opnieuw moest opstarten. Ook kwam het regelmatig voor dat het onduidelijk is welk deel in het menu aangeklikt wordt. Daarnaast is het soms lastig om met de cursor, op de campus, delen in het gebouw te selecteren. Gelukkig kun je inzoomen en dan werkt het prima. Het gevolg is dan echter wel dat je snel weer overzicht verliest, omdat de camera soms, na het aanklikken, meedraait. Dit zijn allemaal kleine dingen die mij er niet van weerhouden om de game door te spelen, maar die wel irritant zijn. Ongetwijfeld zullen de problemen met de cursor met aanstaande patches verholpen worden.

Een ander punt van kritiek is dat ik het lastig vind een goede overview van mijn campus te krijgen. Je kunt uitzoomen en daarmee een groot deel van de campus zien, maar je kunt niet alles zien en daarnaast gaat het uitzoom met enorme framedrops gepaard. Waarschijnlijk omdat er dan te veel in één keer op het scherm gebeurd, resulterend in stotterende beelden en vooral moeizame besturing.

Tot slot had ik iets meer gehoopt van de Sandbox Mode. Nadat je de 4e campus hebt weten te voltooien, unlock je de Sandbox Mode. De Sandbox Mode biedt de mogelijkheid om vrij op alle campussen te spelen, met daarnaast alle items tot je beschikking. Je blijft echter als speler beperkt tot de ruimte die geboden wordt. Graag had ik gewoon een flinke lap grond gekregen, waarbij je volledig je eigen gang zou kunnen gaan. Met daarnaast de optie om echt je eigen thema’s te introduceren. Hoe mooi zou het zijn om een XBNL-campus op te richten? Met natuurlijk colleges over piratenvakken (the GOAT course). Of een cursus retro (the overretroad course), met uiteraard zelf aangestelde professoren uit de XBNL-community. Misschien was er zelfs nog wel een hoekje op de campus vrij om de tuinmannen van de XBNL-community lekker te laten sproeien. Ideeën genoeg, maar met de huidige Sandbox Mode zul je toch moeten roeien met de riemen die de ontwikkelaars jou geven.

De ontwikkelaars van Two Point Campus weten weer een heerlijke bouw- en management game naar de Xbox te brengen. De vergelijking met Two Point Hospital is snel en makkelijk te maken, maar dat mag de pret niet drukken. Uitdagende en verdiepende gameplay, fijne humor en een heel scala aan bouw- en managementstrategieën maken van Two Point Campus een must play voor de liefhebbers van het genre. Wat wordt het volgende thema van deze studio?