Morgen komt Two Point Hospital uit. Een ode aan het door velen graag gespeelde Theme Hospital uit ‘de vorige eeuw’. Speelt deze nieuwe game ook zo lekker weg?

In tijden van een griepepidemie hier, een Corona-virus daar, wil je natuurlijk graag je niet-medische skills upgraden naar die van dokter. Een eendaagse cursus bij het LOI blijkt dan toch wel aan de prijzige kant. Gelukkig is daar Two Point Hospital ter lering en vermaak. Een spirituele opvolger van de succesvolle bouw- en managementgames uit de jaren ’90.

Ik denk dat vrijwel iedereen die in de jaren ’90 opgegroeid is en enigszins van gamen hield, weleens een weekend bezig is geweest met het bouwen van een pretpark of ziekenhuis. Zelf heb ik daar in ieder geval goede herinneringen aan. Beginnen met een leeg scherm en dan uren later dat scherm gevuld met gebouwen of medische apparaten. Een bruisende plek waar dingen gebeuren en je alles met jouw eigen acties kunt beïnvloeden. Het is echter alweer even geleden dat ik er eentje gespeeld heb die soepel loopt op een console en waar ik mij echt mee vermaakt heb. De laatste die ik me kan herinneren was Jurassic World Evolution.

Het lijkt zo makkelijk om te ontwikkelen en wellicht is dat het ook. Ik heb geen idee. Het bouwen, het besturen met controller, het managen van het proces en overzicht houden. Het beperken van tabjes waar je doorheen moet scrollen, maar wel zorgen voor genoeg elementen om mee te werken. Je wilt een bepaald tempo in de game houden en tegelijkertijd de speler ook de mogelijkheid om te kiezen bieden. De optimale wisselwerking tussen deze facetten bepalen voor mij of een simulatiegame een succes is. In Two Point Hospital blijkt dit op nagenoeg alle fronten perfect te zijn uitgewerkt. Voordat ik dit nader ga toelichten, eerst maar eens iets over de ontwikkelaars achter deze game.

Two Point Studio

Afgelopen jaren is er door de 18 ontwikkelaars van Two Point Studio hard aan Two Point Hospital gewerkt. In de preview die ik naar aanleiding van mijn speelsessie op de Gamescom schreef, heb je al kunnen lezen dat de ontwikkelaars geen vreemden in de wereld van de ziekenhuisbuilders zijn. De beroemde game Theme Hospital komt namelijk uit dezelfde koker. Tenminste, een aantal van de oorspronkelijke ontwikkelaars van Theme Hospital hebben in 2016 Two Point Studio opgericht. Met een klein team is afgelopen jaren aan de nieuwe game gewerkt. En met succes!

Pandemie is een ernstige aandoening, maar gelukkig is het te genezen door de pan van het hoofd te halen

Bouwen, genezen en je ziekenhuis verbeteren

In de wereld van Two Point County ga jij je eerste stappen als ziekenhuismanager zetten. Het is aan jou de schone taak om ziekenhuizen in de regio op te gaan zetten en te zorgen voor een passend aanbod. Jouw reis begint in Hogsport. In Hogsport zet je een eerste ziekenhuis op. Je wordt in deze ’tutorial’ op prettige manier door de verschillende tabmenu’s wegwijs gemaakt. Ook leer je wat verschillende faciliteiten te bouwen en een aantal veelvoorkomende ziektes te genezen.

Direct valt op dat de control scheme en UI goed uitgedacht is. De tabmenu’s zitten goed en overzichtelijk in elkaar. Ze zijn snel oproepbaar, zonder daarbij het overzicht op het reilen en zeilen in jouw ziekenhuis te verliezen. De tabmenu’s werken voldoende intuïtief en hoewel het ongetwijfeld nog soepeler zal werken met muis en toetsenbord, laat het geheel zich prima met een controller bedienen. Ook het bouwen verloopt soepel en al snel leer je de mogelijkheden en beperkingen.

In goed een half uur heb je de basics aardig onder de knie en kun je door naar het volgende ziekenhuis, als je dat wilt. Je kunt echter ook lekker rustig doorbouwen en ‘objectives’ voltooien.

Eenmaal door met het bouwen van het tweede en derde ziekenhuis , leer je meer over de relaties tussen de faciliteiten die je gaat aanbieden en hoe dit van invloed is op je ziekenhuis. De reputatie van het ziekenhuis, tevredenheid van je bezoekers, werkdruk bij je personeel, aantal mensen dat je kunt genezen, wat het effect is van loonsverhogingen op jouw medische staf, enzovoorts. Je kunt Two Point Hospital op verschillende manieren spelen en beleven. Het kan allemaal laid back: je bouwt iets, kijkt wat er gebeurt en laat de tijd zijn werk doen en ziet hoe het geld binnenkomt of er ongelukken gebeuren. Prima vermaak, waarover ik zo meteen nog wat meer ga vertellen. Je kunt echter ook de verdieping opzoeken. En met betrekking tot dit laatste kun je het zo gek niet bedenken; van loonsverhogingen bij specifieke characters uit je medische staf tot aan het verhogen van de prijs voor specifieke (bizarre) behandelingen. Er is echt heel veel mogelijk, zonder dat het overweldigend wordt, want je hoeft immers niets. Dit aspect is enorm goed uitgewerkt.

Je kunt heel veel verdieping opzoeken in Two Point Hospital door allerlei processen binnen het ziekenhuis te beïnvloeden. Maar, dat hoeft niet.

Je komt voor het managen en blijft voor de humor

Met die bouw en management-elementen van de game zit het dus wel goed. De game komt echter pas door de humor echt tot leven. De meest rare ziektes passeren het ziekenhuis. Leven met Pandemic is echt geen pretje. Gelukkig kun je een vleugel in het ziekenhuis bouwen die de pan van de patiënt zijn hoofd haalt. En wat dacht je van lighthead diseases? Gelukkig is de zuster niet te beroerd om de lamp op je hoofd te vervangen. Two Point Hospital zit vol met (verborgen) humor, bizarre ziektes en nog vreemdere behandelmethoden.

Ook biedt de game de nodige uitdaging, als je dat tenminste wilt. Regelmatig krijg je namelijk objectives aangeboden: ‘genees 7 patiënten van een Freudian lip’, ‘zorg voor 100.000 dollar winst in 90 dagen’ of ‘zorg dat de reputatie van je ziekenhuis verbeterd’. Deze objectives zorgen voor een leuke gevarieerde afwisseling voor alle vrijheid die de game te bieden heeft. Het zorgt ervoor dat je alles rondom het ziekenhuis weer even vergeet en je op één ding focust, wat overigens lang niet altijd makkelijk is. Je zult bijvoorbeeld echt moeten beredeneren hoe je de algehele reputatie van je ziekenhuis verhoogt. Je kunt natuurlijk de prijzen van je behandeling verlagen en daarmee je ziekenhuis aantrekkelijker maken. Maar het gevolg hiervan is dat er minder geld binnenkomt, je daardoor minder kunt bouwen of minder personeel aan kunt stellen en dat heeft dan weer invloed op de tevredenheid. Met, je voelt het al aankomen, reputatieschade als gevolg.

Ik ben echt onder de indruk hoe dit is uitgewerkt. Je hebt zoveel vrijheid om gewoon lekker relax en onbezorgd te spelen. Maar als je wilt kun je ook de uitdaging aangaan en te midden van alle satire, je managementkwaliteiten laten gelden.

Weinig tot geen commentaar op de game

Om eerlijk te zijn kan ik maar weinig kritische kanttekeningen plaatsen. De game is leuk om te spelen. De gameplay-elementen zijn goed uitgewerkt. Over de performance van de game heb ik het nog niet gehad. Maar dat is bij dit type games ook niet zo ingewikkeld. De game ziet er prima uit, loopt soepel. De art-style moet je liggen, maar spreekt mij in ieder geval aan. De kleuren passen goed bij de stijl en humor van de game. Bugs ben ik niet tegen gekomen. De achtergrond deuntjes en muziekjes zijn prima. Wanneer je meer inzoomt op de kamers in Two Point Hospital, dan leeft de game met het horen van allerlei ziekenhuis geluiden nog wat meer op.

Het is jammer dat er geen sandbox-mode in zit. Nou ja, die zit er nog niet in, want deze moet vanaf eind maart wel beschikbaar zijn. In een gratis update wordt dan ook nog de ‘Superbug Initiative’-mode toegevoegd. Over beiden kan ik nu dus nog niets zeggen, misschien kom ik daar later dit voorjaar nog eens op terug. Voor nu mijn conclusie.

De in 2016 opgerichte Two Point Studio heeft met Two Point Hospital een uitstekende game geleverd. Een goed gebalanceerde bouw- en managementgame boordevol mogelijkheden. Wil je gewoon rustig een beetje aan een ziekenhuis bouwen en niet te veel moeten? Deze game biedt het! Zoek je uitdaging en wil je invloed uitoefenen op werkelijk alle processen die een ziekenhuis kent? Van het bepalen van het loon, het soort behandelingen dat uitgevoerd wordt, de hygiëne, het typen meubels dat geplaatst wordt tot aan waar je de prullenbakken en planten neer zet? Deze game biedt het! En dat niet alleen. De game heeft een uitstekende leercurve, laat zich makkelijk en intuïtief besturen en zit boordevol humor.

Voor vier tientjes haal je uren aan plezier in huis. En mocht je in het bezit zijn van de Game Pass, dan heb je geluk. Juist, ook deze third-party titel is gewoon vanaf dag 1 in de Game Pass te spelen. Doen!

Review: Two Point Hospital - Dokter, wat doet u nu?
8.5
review-two-point-hospital-dokter-wat-doet-u-nuMin </br> </br> - Sandbox mode laat nog even op zich wachten </br> </br> Plus</br> </br> + Humor </br> + Soepele controls en duidelijke UI </br> + Enorme diepgang in managementaspect (als je wilt) </br> + Uitstekende leercurve </br> + Uitdagende objectives (als je wilt) </br> + Game Pass, baby! </br>