Na het gruwelijk spannende einde van de 3e episode, kon je deze week eindelijk aan de slag met de 4e episode ‘Faith’ uit Life is Strange 2. Hoe zou het de broertjes Diaz vergaan? En kunnen zij hun reis naar Puerto Lobos voortzetten? Onze XBNL-redacteur Rik dook opnieuw in het leven van Sean om te zien hoe het avontuur verdergaat.

De week van de Gamescom is inmiddels voorbij en markeert daarmee de start van het najaarsseizoen. Een flinke line-up aan titels staat te trappelen. Het is aan de ontwikkelaars bij DONTNOD Entertainment om de aftrap te doen met de nieuwste episode van Life is Strange 2.

Episode 4 ‘Faith’ vervolgt de dramatische vlucht van de ‘wolf brothers’. Heb je episode 1 – 3 gespeeld en wil je een korte opfrisser? Check dan vooral even onderstaande trailer of lees de review van episode 3 nog een keer. Heb je Life is Strange 2 nog niet gespeeld en ben je dit wel van plan? Stop dan nu met lezen en open je Game Pass bibliotheek om de serie binnen te halen. Life is Strange 2 is een verhaal gedreven game. Je wilt écht geen spoilers!

Life is Strange 2 – The story so far (spoiler alert!)

De eerste drie episodes stonden voor Sean en Daniel in het teken van vluchten en overleven. Dit na een ernstig ongeluk aan het begin van episode 1 waarbij hun vader en een agent om het leven kwam. Sean en Daniel zijn de verdachten.

Om te overleven moeten de broers bij elkaar blijven en waar nodig andere ‘wolven’ vertrouwen en toelaten tot hun wolfpack. In episode 3 zagen we dat hierdoor de eerste scheurtjes ontstonden tussen de broers onder andere door Sean’s worsteling om geaccepteerd te worden door zijn leeftijdgenoten. We zagen Daniel worstelen om niet alleen maar ‘het kleine broertje’ te zijn en als reactie ging hij zich verzetten tegen zijn broer. De supernatuurlijke krachten die Daniel bezit waren tot halverwege episode 3 nog een soort lijm die de broers bij elkaar hield. De momenten dat Sean met zijn broertje oefende om de krachten onder controle te krijgen.

De toch al verstoorde balans in de relatie tussen de twee broertjes krijgt een ultieme climax aan het einde van de 3e episode. Daniel verliest de controle over zijn krachten en dit leidt tot een zeer ernstig incident met meerdere gewonden.

Episode 4 – Faith

Het is twee maanden na het incident waar episode 4 begint. Sean is onder toezicht van de politie opgenomen in het ziekenhuis en heeft een hele tijd in coma gelegen. In het ziekenhuis probeert Sean te achterhalen waar zijn broertje is. De tijd is zijn vijand, want het is de vooravond voordat hij met ontslag kan en vervoerd zal worden naar de jeugdgevangenis, in afwachting van het juridische proces.

Sean wordt in het ziekenhuis verhoord door de FBI over het ongeval in Seattle

In deze en volgende scenes heb ik voor het eerst het gevoel dat keuzes uit eerdere episodisch op een natuurlijke manier samenkwamen. Ook komt Sean in het ziekenhuis voor een aantal morele keuzes te staan, die de speler weer voor enorme dilemma’s zal zetten. Zoals je dit kent van de Life is Strange serie. Kies je er voor om Sean een misdrijf te laten plegen? Misbruik je het vertrouwen van de vriendelijke verpleging? Verschillende keuzes die allemaal moeten leiden tot dat ene doel: hereniging met Sean’s broertje.

Op de vlucht

Die hereniging en de weg daarnaartoe is eigenlijk waar het om draait in het tweede deel van de game. De ontwikkelaars hebben in beeld, audio en scripts zeer goed het gevoel van angst, eenzaamheid en vermoeidheid weten weer te geven bij de protagonist. Het gemis van ‘enano’ aan Sean’s zijde wordt pijnlijk duidelijk.

Ook de kwetsbaarheid van het alleen zijn wordt duidelijker. Zo krijgt Sean te maken met racisme en zal hij moeten kiezen of hij hulp gaat aanvaarden, met alle risico’s die dit kan meebrengen.

Sean is gevlucht uit het ziekenhuis in de hoop Daniel te ontmoeten in Haven point (Nevada)

In tegenstelling tot de vorige episode, kun je hier (en in alle andere scenes) weer helemaal opgaan in het verhaal. Met dank aan tal van interacties met de omgeving, het lezen van brieven en het bekijken van tekeningen. Alles draagt bij aan het verdiepen en beter begrijpen van de verhaallijn.

De (onverwachte) hereniging

In je zoektocht kom je uiteindelijk uit in Haven Point. Je ontmoet hier meerdere oude bekenden die je, afhankelijk van de keuzes die je maakt, helpen om Daniel te vinden.

In de 4e episode wordt Sean hereniging met verschillende ‘oude bekenden’.

Al snel betrekt je een niet-pluisgevoel. De uitkomst van de hereniging met Daniel is anders dan je gehoopt had. Als speler kan je op dat moment goed voelen wat Sean doormaakt. Vanaf dat moment staat alles in het teken om Haven Point en haar inwoners beter te leren kennen en een plan te maken om de situatie te veranderen. Dit vraagt in alle opzichten het uiterste van Sean en het is de ontwikkelaars goed gelukt dit over te brengen.

Concluderend

Houd je van verhalende ervaringen, waarbij de gameplay voornamelijk bestaat uit het maken van onverdragelijke (morele) keuzes en point-and-click interacties met je omgeving, dan zit je met deze episode van Life is Strange 2 goed. Sterker nog. Deze episode is tot dusver (by far) de betere episode uit het 2e seizoen. Het verhaal voelt gebalanceerd aan en door gekozen interacties kun je ook zelf bepalen hoeveel narratieve verdieping je de game wilt geven.

Maar het allerbeste aan deze episode ligt gelegen in de toenemende verbondenheid met de karakters. Door een reeks aan gebeurtenissen bereikt deze een ultiem hoogtepunt. Episode 4 is een ware emotionele rollercoaster die op uitmuntende wijze door de ontwikkelaars in beeld, geluid en scripts wordt overgebracht in het spel en op de gamer. Angst en eenzaamheid van Sean en de kwetsbaarheid als gevolg van de gebroken wolfpack. De onverwerkte boosheid en het verdriet rondom Sean en een oude bekende. En tot slot de manier waarop Daniel beïnvloedt is in Haven Point en de gevoelens van wanhoop en machteloosheid die dit bij Sean teweeg brengt. Het komt in episode 4 allemaal op sublieme wijze bij elkaar, met onderliggende (actuele) thema’s als religie, racisme en homoseksualiteit, die bijdragen aan de intense en invoelbare beleving.

Op 3 december 2019 komt het laatste deel uit van het 2e seizoen en ik kan niet wachten om te zien hoe het meeslepende verhaal tot een einde komt.

Review Life is Strange 2 - Episode 4 'Faith'
9.0
review-life-is-strange-2-episode-4-faithMin </br> </br> - Het personage Jacob had nog verder uitgewerkt kunnen worden </br> </br> Plus</br> </br> + Prachtige overkoepelende verhaallijn </br> + Ingrijpende morele keuzes met forse consequenties </br> + Visueel mooi en gedetailleerd </br> + Interactie met omgeving en voorwerpen draagt bij aan een verdiepende verhaalvertelling </br> + Goede scripts, authentieke voice-lines </br> + Lekkere muziek </br>